بررسی خط مشی های کلان توسعه دیجیتال در صنعت بیمه

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین االملل بیمه مرکزی، جلسه شورای سیاستگذاری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی با محوریت بررسی چالشها و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه با حضور رئیس کل بیمه مرکزی، اعضای هیأت عامل، معاون هوشمند سازی سازمان امور استخدامی کشور، رییس مرکزفناوری،امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی، دبیرکل سندیکای بیمهگران ایران، رئیس کمیسیون تحول دیجیتال سندیکا و مدیر عامل فنحاب برگزار شد.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!در این نشست، میثم میرزازاده رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی گزارشی از وضعیت موجود فناوری اطلاعات در بیمه مرکزی ارائه کرد و گفت: «در حال حاضر سرویسدهی به صنعت بیمه، پیادهسازی برخی تکالیف قانونی مانند اجرای بیمه درمان، ماده ۱۱۳ با محوریت قانون مبارزه با قاچاق کالا، و فرآیندهای صدور مجوز از جمله فعالیتهای محوری فناوری اطلاعات بیمه مرکزی است. این خدمات عمدتاً از طریق مجموعهای از شرکتهای فن آور مانند مرکز فناوری اطلاعات، فنحاب، سوییچ تابان، شرکت آمیتیس و سامانه سنهاب ارائه میشود.»
وی با اشاره به چالشهای متعدد این حوزه گفت: «افزایش شدید هزینهها، کمبود بودجه، ریسک تمرکز، بهرهوری پایین، عدم استانداردسازی، کیفیت پایین خدمات و نبود بهرهبرداری مؤثر دادهها از مهمترین چالش های این بخش است. همچنین جمعآوری و استفاده مؤثر از دیتاها همچنان با موانع جدی مواجه است.»
میرزازاده در ادامه ساختار جدیدی برای مدیریت بهتر این بخش پیشنهاد داد که شامل سهامداری مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی و حتی بخش خصوصی، تفکیک ماموریتها، حکمرانی مبتنی بر نقش نظارتی بیمه مرکزی و کاهش تصدی گری ها و ایجاد مدلهای جدید درآمدزایی برای شرکتهای فناوری در صنعت بیمه است.
در ادامه نشست، پرویز خسروشاهی رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به انحراف عملکرد سامانه سنهاب از هدف اصلی خود اظهار کرد: «سنهاب در ابتدا با هدف کمک به اجرای ماموریتهای بیمه مرکزی طراحی شده بود، اما اکنون عمدتاً در حال ارائه خدمات به غیر از بیمه مرکزی است و این موضوع باعث دور شدن آن از هدف نظارتی اولیه شده است.»
وی تأکید کرد: «بیمه مرکزی نهادی نظارتی با برخی وظایف هدایتی و اتکایی است و نه هاب فناوری اطلاعات یا کوراینشورنس صنعت بیمه. جمعآوری دادهها باید در راستای وظایف نظارتی و سایر ماموریتهای این نهاد انجام شود. روشن است که اگرنهادی بخواهد از این داده ها استفاده کند و سرویس های مختلف ارایه کند منعی نخواهد بود.»
خسروشاهی در پایان بر لزوم تمرکز بیشتر بیمه مرکزی بر گردآوری دادههای استاندارد و منسجم مورد نیاز ماموریتهای خود تأکید کرد.
در بخش دیگری از جلسه، پژمان امید مقدمی معاون هوشمند سازی سازمان امور استخدامی با اشاره به ضرورت تعریف مدل حکمرانی داده و هوشمندسازی صنعت بیمه گفت: «اکنون زمان آن رسیده که صنعت بیمه به سمت مدل دادهمحور و هوشمند حرکت کند. تدوین مدل بلوغ هوشمندسازی و طراحی نظام حاکمیت دادهها یک ضرورت است. تهیه دیتا کاتالوگ و ابلاغ آن به صنعت بیمه از جمله اقدامات مهمی است که میتواند از بروز خطاها و ناکارآمدیها جلوگیری کند.»
وی با تاکید بر برنامه ریزی در شرایط اضطراری گفت:بیمه مرکزی باید برای شرایط اضطراری برنامه هایی را تدوین کند تا در آن شرایط دچار مشکل نشود و آمادگی هر گونه اختلالی را داشته باشد و برای آن پیش بینی کرده باشد.
او افزود: «دولت در مسیر دادهمحور شدن گام برمیدارد و صنعت بیمه باید همراستا با این هدف، زیرساختهای خود را ارتقا دهد و بر دقت، صحت و قابلیت بهرهبرداری دادهها تمرکز بیشتری داشته باشد.»
در ادامه اعضای شورا به بیان دیدگاه های خود در خصوص دستور جلسه آینده و بررسی خط مشی توسعه دیجیتال صنعت بیمه پرداختند.
برچسب ها :اخبار پولی مالی ، بیمه مرکزی ، توسعه دیجیتال ، سامانه سنهاب ، صنعت بیمه ، مرکز فناوری اطلاعات، فنحاب، سوییچ تابان، شرکت آمیتیس ، نهاد ناظر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰