تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 15:51
کد خبر : 83710
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شاخص هایی که هر سرمایه گذار در بورس باید بداند! بسته هستند

کبری صدقی خلجان

شاخص هایی که هر سرمایه گذار در بورس باید بداند!

شاخص هایی که هر سرمایه گذار در بورس باید بداند!
اخبار پولی مالی - همیشه شنیده ایم افرادی که به هر دلیل امکان حضور حرفه ای در بورس را ندارند بهتر است با استفاه از کارشناسان کارگزاریها و یا صندوق ها اقدام به سرمایه گذاری دربازار سهام کنند اما این نمی تواند به معنای آن باشد که سرمایه خود را بدون آگاهی و نظارت و تشخیص به شخص حقیقی و یا حقوقی بسپارند. در ادامه چند شاخص را که لازم است هر سرمایه گذار ایرانی با هر درجه از آگاهی و ابزارمندی، برای حفظ دارایی های خود در بازار سهام از آنها آگاه باشد مرور می کنیم، توجه داشته باشید که سعی شده این شاخص ها بر اساس مشخصات اقتصاد ج.ا. ایران تنظیم شود.

به گزارش اخبار پولی مالی – اولین شاخص مهم بررسی رشد تولید ناخالص داخلی GDP و تاثیرات آن بر درآمد شرکت‌ها است . از آنجا که کشور ما کشوری انرژی محور با تمرکز بر نفت و گاز است سهم این شرکت ها در تولید ناخالص داخلی مهم ارزیابی می شود.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

 

نرخ رشد اقتصادی یک کشور نشان‌دهنده تغییرات در تولید ناخالص داخلی (GDP) آن کشور است. در اقتصادهای وابسته به نفت، افزایش قیمت‌های نفت معمولاً با رشد اقتصادی همراه است، زیرا این درآمد اضافی می‌تواند به سرمایه‌گذاری‌های عمومی و خصوصی کمک کند. از این رو، سرمایه‌گذاران لازم است با توجه به پیش‌بینی‌ دوره های رشد و رکود برای سرمایه گذاری تصمیم‌گیری ‌کنند.

 

مورد بعدی قیمت جهانی نفت و گاز است، مسام است که نوسانات قیمت‌ها تاثیر مستقیم بر سودآوری شرکت‌ها و بنابراین ارزش سهام آن‌ها دارند. به طور کلی، افزایش قیمت نفت و گاز و محصولات وابسته به آنها به افزایش سود شرکت‌های نفتی منجر می‌شود و این می‌تواند باعث افزایش قیمت سهام آن‌ها شود. از سوی دیگر، کاهش قیمت‌ها می‌تواند دامنه سود این شرکت ها را محدود کند.

 

سیاست‌های دولتی و به عبارتی قوانین و مقررات مربوط به استخراج و نرخ گذاری وفروش نفت و گاز در داخل و خارج از کشور، شامل مالیات‌ها، حق امتیازها و توافقات بین‌المللی بر ارزش سهام شرکت ها تاثیر گذار هستند. تغییرات در این سیاست‌ها می‌تواند بر روی سودآوری شرکت‌های نفت و گاز و به تبع آن، بر ارزش سهام آن‌ها تأثیر گذارد.

 

بررسی سهم بازار شرکت و موقعیت رقابتی آن حایز اهمیت بسیار است. سهم بازار شرکت‌ها به رقابت‌پذیری آن‌ها در صنعت مربوطه مربوط می‌شود. شرکت‌هایی که سهم بیشتری از بازار دارند، معمولاً پایدارتر و با ریسک کمتری مواجه هستند. سرمایه‌گذاران باید به دنبال شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دارای سهم بازار بالاتر باشند.

 

یکی دیگر از راهکارهای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری، بررسی گزارش‌های مالی شرکت‌ها است. تحلیل صورت‌های مالی، ترازنامه ها، سودآوری، بدهی‌ها و جریان نقدی شرکت‌ها را می توانید در صورتهای مالی آنها که در سایت کدال به صورت مستمر منتشر می شود مطالعه کنید. این اطلاعات نشان‌دهنده میزان سلامت مالی و توانایی شرکت‌ها در ایجاد سود و بازگشت سرمایه و یا نشانه ناکارآمدی و تولید ضرر برای سهامداران می باشد.

 

بررسی نظرسنجی‌ها و گزارش‌های اقتصادی درباره آینده بازار و تقاضای جهانی برای محصولات شرکت از بخش های مهم ارزابی شرکت ها به شمار می رود. تحلیلگران و موسسات مختلف پیش‌بینی‌هایی درباره وضع اقتصادی آینده ارائه می‌دهند. این پیش‌بینی‌ها شامل تغییرات در تقاضا برای محصولات تولیدی، نوسانات قیمت‌ها و همچنین تاثیرات جهانی بر اقتصاد کشورها می‌شود که لازم است بر تصمیم های سرمایه‌گذاران تاثیر گذار باشد.

 

ریسک‌های سیاسی و اجتماعی وبررسی ثبات سیاسی، تنش‌ها و تحریم‌ها می‌تواند بر فعالیت‌های شرکت‌ها تاثیر بگذارد. در خاورمیانه ثبات سیاسی و شرایط اجتماعی می‌تواند به شدت بر صنعت نفت و گاز اثرگذار باشد. نا آرامی‌ها، جنگ‌ها، بحران‌ها و تحریم‌ها می‌توانند باعث اختلال در عملیات‌های استخراج و صادرات شوند که به نوبه خود به کاهش ارزش سهام منجر می‌شود.

 

توانایی شرکت‌ها در تنوع بخشی و ورود به بازارهای جدید از دیگر شاخص های مهم برای ارزشگذاری سهام شرکت محسوب می شود. شرکت‌هایی که به تنوع بخشی به فعالیت‌های خود و ورود به بازارهای جدید (مانند انرژی‌های تجدیدپذیر) می‌پردازند، معمولاً کمترین ریسک را دارند. سرمایه‌گذاران باید به دنبال شرکت‌هایی باشند که راهبردهای تنوع مؤثری دارند تا از ریسک‌های وابستگی آنها به یک محصول کاسته شود.

 

به علاوه سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین می‌تواند بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها را به همراه داشته باشد. فناوری‌های جدید می‌توانند هزینه‌ها را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش دهد. سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و فناوری‌های نوین می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا رقابت‌پذیری خود را حفظ کنند و در عین حال به کاهش هزینه‌های عملیاتی بپردازند. شرکت هایی که رد این زمینه فعال هستند از ریسک سرمایه گذاری کمتری نیز برخوردار می شوند.

 

در سالهای پیش رو مسائل زیست‌محیطی از اهمیت مضاعفی برخوردار می شود. تأثیرات احتمالی قوانین زیست‌محیطی بر کسب‌وکار‌ها و نحوه سرمایه‌گذاری در آینده بسیار قابل توجه خواهد بود. با توجه به رشد نگرانی‌های زیست‌محیطی، قوانین و مقررات مربوط به حفظ محیط زیست می‌تواند بر فعالیت‌های شرکت‌ها به ویژه در بخش نفت و گاز و شرکت های وابسته به آنها تأثیرگذار باشد. سرمایه‌گذاران باید به ارزیابی ریسک‌های زیست‌محیطی توجه داشته باشند، زیرا شرکت‌هایی که به محیط زیست آسیب می‌زنند، ممکن است با جریمه یا افزایش عوارض و یا مالیات کربن مواجه شده و به این ترتیب با کاهش قابل توجه سودمواجه شوند.

 

با استفاده از شاخص‌های بالا تمام سرمایه‌گذاران می توانند تا حد قابل توجهی نسبت به تصمیم گیری برای ورود به بازار خود را مجهز کنند و جلوی ضررهای هنگفت را بگیرند.

منبع: مجله اخبار مالی

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

اینترنت بانک رفاه