تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 19:11
کد خبر : 32227

رشنوادی شفاف‌سازی کرد؛

راز سودسازی بیمه سرمد در شش‌ماه

راز سودسازی بیمه سرمد در شش‌ماه
اخبار پولی مالی_ یعقوب رشنوادی، مدیرعامل شرکت بیمه سرمد با شفاف‌سازی نسبت به تغییرات در صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ این شرکت، راز سودسازی سرمد را فاش و اعلام کرد: علت اصلی رشد ۴۱۵ درصدی سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای ناشی از قرارداد با بیمه‌گذاران بزرگ از جمله بانک صادرات، سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از گروه دنیای بیمه، این عضو هیات مدیره بیمه سرمد در نامه‌ای به شرکت فرابورس ایران اعلام کرد: علاوه بر ورود بیمه‌گذاران جدید نظیر سازمان تامین اجتماعی به جمع مشتریان شرکت، دلیل رشد ۱۵۸ درصدی سود عملیاتی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش درآمدهای سرمایه‌گذاری ناشی از آزادسازی و برگشت زیان کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

یعقوب رشنودادی همچنین دلیل افزایش خسارت و مزایای پرداختی بیمه سرمد در ۶ ماه نخست سال را با سهامداران در میان گذاشته و می‌گوید: افزایش خسارت در رشته آتش‌سوزی عمدتا مربوط به پرداخت خسارت به بیمه‌گذار شرکت گرما‌ آفرین ایستاتیس بوده که در سال ۱۳۹۹ رخ داده بود و افزون بر اینکه رشد خسارت در رشته شخص ثالث به دلیل افزایش نرخ دیه نسبت به سال قبل رخ داده است.

وی همچنین اعلام کرد: افزایش خسارت در رشته درمان در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۹۱ درصد طبیعی است چرا که حق بیمه صادره بیمه سرمد در رشته درمان افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیرعامل بیمه سرمد درباره علت افزایش خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی طرف قراداد با این شرکت در نیمه نخست امسال می‌افزاید: خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی رابطه‌ای مستقیم با خسارت‌های پرداختی دارد، به نحوی که هر میزان خسارت پرداختی بیشتر شود، خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی هم افزایش می‌یابد اما از آنجایی که شرکت بیمه سرمد بر روی بیمه‌نامه‌های صادره‌اش پوشش اتکایی اخذ می‌کند، در هنگام خسارت، به میزان واگذاری اتکایی شده، خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی شناسایی و اعلام می‌شود.

رشنوادی توضیح می‌دهد که تغییرات در سایر ذخایر فنی بیمه سرمد، ناشی از افزایش ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی و البته ذخیره حق بیمه برگشتی نسبت به دوره قبل بوده به نحوی که به ترتیب ۱۴۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال و ۱۷۸ میلیارد و ۶۳۳ میلیون ریال ناشی از این افزایش ذخایر فنی بوده که عمدتا افزایش‌ها به رشته درمان اختصاص دارد که به دلیل صدور حق بیمه درمان این تصمیم گرفته شده است.

او همچنین اظهار می‌دارد: تغییرات در سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی بیمه سرمد در نیمه نخست سال ناشی از افزایش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها از محل سایر منابع و البته سود ناشی از تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌ها بوده است.

مدیرعامل بیمه سرمد افزایش ۱۳۰ درصدی حق بیمه اتکایی واگذاری سرمد در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ را طبیعی و متعارف می‌داند و می‌افزاید: این افزایش تابعی از رشد درآمد حق بیمه ناخالص شرکت رخ داده است. این عضو هیات مدیره شرکت یادشده درباره افزایش سایر درآمدهای بیمه‌ای سرمد برابر با ۳ هزار و ۷۸۰ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال شفاف می‌گوید: ۱۷ میلیارد و ۸۳۵ میلیون ریال از این درآمد مربوط به کارمزد و کارمزد منافع اتکایی بوده و ۳ هزار و ۶۷۴ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ریال هم به حق بیمه خالص سهم نگهداری اختصاص دارد و البته ۷۲ میلیارد و ۹۱ میلیون ریال هم به کاهش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها از محل منابع بیمه‌ای برمی‌گردد. افزون بر اینکه حق بیمه اتکایی واگذاری بیمه سرمد در تابستان نسبت به بهار امسال افزایش یافته و باعث رشد درآمد کارمزد و کارمزد منافع اتکایی شرکت شده است.

شفاف‌سازی درباره رشد خسارت‌ها
رشنودای دلیل افزایش ۱۳۴ درصدی خسارت و مزایای ناخالص پرداختی بیمه سرمد در تابستان نسبت به بهار ۱۴۰۱ را این گونه فهرست و اعلام کرد:

افزایش خسارت قبولی در رشته آتش‌سوزی به مبلغ ۱۹۲ میلیارد و ۴۳۷ میلیون ریال
افزایش خسارت در رشته شاخص به مبلغ ۳۳۷ میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال
افزایش خسارت در رشته بدنه خودرو به مبلغ ۱۵۸ میلیارد و ۹۹۶ میلیون ریال
افزایش خسارت در رشته درمان به مبلغ ۳ هزار و ۲۶۱ میلیارد و ۹۷۵ میلیون ریال
افزایش خسارت در رشته مسئولیت به مبلغ ۶۹ میلیارد و ۵۱۲ میلیون ریال
او همچنین یادآوری می‌کند که تغییرات قابل توجه خسارت سهم بیمه‌گران اتکایی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار امسال عمدتا بابت افزایش خسارت‌های پرداختی است که سهم بیمه‌گران بر اساس میزان پوشش‌های اتکایی در حساب‌ها شناسایی شده است.

این عضو هیات مدیره بیمه سرمد توضیح می‌دهد که سایر هزینه‌های مربوط به کارمزد نمایندگان و کارگزاران و همچنین هزینه سهم صندوق خسارت‌های بدنی، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی از بیمه‌های شخص ثالث است و به دلیل افزایش پرتفوی بیمه‌ای نسبت به بهار امسال، به تناسب آن هزینه کارمزد نمایندگان و کارگزاران و عوارض قانونی رشته شخص ثالث افزایش می‌یابد.

رشنودای درباره دلیل افزایش ۶۱ درصدی هزینه‌های اداری و عمومی در تابستان نسبت به بهار امسال می‌گوید: دلیل اصلی این اتفاق، افزایش هزینه استهلاک ساختمان‌های تجدید ارزیابی شده و البته تمدید اجاره ساختمان‌های شرکت با سررسید در فصل تابستان و نیز افزایش خدمات یارانه، حقوق و دستمزد بوده است.

مدیرعامل بیمه سرمد سرانجام تاکید می‌کند: افزایش ذخیره ریسک‌های منقضی نشده بیمه سرمد عمدتا بابت رشد قابل توجه خسارت واقع شده در رشته درمان به مبلغ ۳ هزار و ۲۲۶ میلیارد و ۱۰۴ میلیون ریال بوده که باعث شده ضریب خسارت رشته درمان از ۹۱ درصد در بهار به ۱۱۴ درصد در نیمه نخست امسال برسد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.