تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 - 18:40
کد خبر : 53297

در سفر رئیس سازمان بورس به سمنان رقم خورد؛

تاکید رئیس سازمان بورس به پذیرش و تامین‌مالی شرکت‌های دانش‌بنیان

تاکید رئیس سازمان بورس به پذیرش و تامین‌مالی شرکت‌های دانش‌بنیان
اخبار پولی مالی_ روز پنجشنبه ( ۲۱ اردیبهشت ماه) مجیدعشقی ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه رضا عیوضلو و محمود گودرزی با استاندار سمنان و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار برای شرکت در همایش تامین مالی از بازار سرمایه وارد استانداری سمنان شد.

به گزارش اخبار پولی مالی، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌گو با استاندار سمنان به ضرورت ترویج سوادمالی در کشور و پذیرش و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد..

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش مذکور گفت: تمرکز اصلی ما در سال جاری تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش‌بنیان است. هدف ما شناسایی فرصت‌ها برای فعالان اقتصادی با فرصت‌هاست. بازار سرمایه ساختاری بسیار شفاف برای فعالیت اقتصادی دارد.

مسائل بخش خصوصی کشور پیش پا افتاده است. به این معنا که این امکان وجود دارد که با یک مدیریت صحیح اتفاقات بسیار مثبتی بیفتد.

پذیرش در بورس و فرابورس یکی از راه‌های تامین مالی است. امسال می‌توانیم تعداد زیادی از شرکت‌های سهامی عام پروژه را پذیرش کنیم. گزینه‌های سرمایه‌گذاری را باید به مردم معرفی کنیم. شبه پول‌ ما در کشور دارد به پول تبدیل می‌شود و مردم برای سرمایه‌گذاری به هر چیزی جز بورس رجوع می‌کنند.

در هفته‌ای که گذشت هیچ اتفاق بنیادینی در اقتصاد ما نیفتاد که منجر به روند نزولی بورس شود. یکی از عامل‌های مهم این روند ترس سهام‌داران بود. ترسی که به‌نوعی نتیجه سرمایه‌گذاری در بازارهایی غیر از بازار سرمایه در کشور است.

عشقی در همایش تامین مالی از بازار سرمایه در استان سمنان ضمن تشکر از استانداری گفت: هدف اصلی ما شروع یک گفتمان است. سفرهای استانی ما به‌دلیل تمرکز بر تصمیمات مختلفی در‌ حوزه انتشار اوراق و پذیرش شرکت‌ها گرفته شده است. ما نمی‌توانیم این پروژه را بدون صحبت‌ کردن با فعالان اقتصادی اجرا کنیم. هدف این همایش‌ها ایجاد ارتباط بین بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی است.

تمرکز ما هم روی بخش خصوصی است. الحمدالله شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی در استان سمنان کم‌رنگ است. تمرکز ما در سال جاری تامین مالی شرکت‌های خصوصی است.

میران انتشار اوراق شرکتی در سال ۱۴۰۱ سه برابر سال قبلش بود. انشالله امسال این مهم افزایش پیدا کند.

امیدواریم که با معرفی ابزارها پذیرش شرکت‌های‌ استان سمنان و تامین مالی آنها قدم برداریم. بسیاری از شرکت‌های اقتصادی از ابزارها و امکان‌های بازار سرمایه اطلاعی ندارند. شرکت‌هایی وجود دارند که این فرصت را شناسایی کردند و تا ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومان تامین مالی شدند یا از عددهای پایین‌تر‌ شروع کردند و امروز جزء شرکت‌های بزرگ هستند.

۲۴ ساعته شدن بورس منطقی نیست

عشقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران استانی سمنان درباره تغییر ساعات معاملات یا شبانه روز شدن بورس: ۲۴ساعته شدن بورس منطقی نیست. برخی از صندوق‌ها هستند که به صورت شبانه روز خرید و فروش می‌شوند.

پیشنهادهایی درباره توکنایز کردن دارایی مالی داریم که به‌نوعی دیجیتال کردن سهام در بخش کالایی است. در این خصوص هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

اگر این حوزه راه‌اندازی شود، می‌توانیم آن را به صورت ۲۴ ساعته داشته باشیم چرا که ساختارهایش با بازار سنتی کاملا متفاوت است. عجله‌ای برای این کار نداریم.

دخالت دولت در بورس به‌کمترین میزان رسیده است

عشقی در نشست خبری استانداری سمنان گفت: دولت از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت از بازار حمایت کرد. غیر این موارد، ما در حال پیگیری حمایت از سرمایه‌گذاری از دولت هستیم. دنبال حمایت مستقیم نیستیم. معنای دیگر حمایت مستقیم دولت از بازار سرمایه همان دخالت است. در جلساتی که با مجموعه قوه مجریه دارم، همیشه می‌خواهم که در بازار دخالت نکنند.

کمتر شدن دخالت دولت در بازار می‌تواند اوضاع بازار را بهتر کند. دولت به‌عنوان مشتری بازار سرمایه در انتشار اوراق و فروش سهام است؛ مثل بقیه مشتری‌ها. دخالت دولت در بورس هم به‌کمترین میزان رسیده است. بازار باید روی پا خودش بایستند. نهادهای مالی ما قدرتمند هستند و فعالان بازار پرتعداد هستند. بازار سرمایه با اتکا بر همین توان به فعالیت خودش ادامه خواهد داد.

ضرورت سواد مالی با مشارکت سازمان بورس

هاشمی، استاندار سمنان در جلسه با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما در این استان هم قطب صنعتی و هم قطب گردشگری داریم. استان سمنان، اولین استانی است که نرخ بیکاری آن کمتر از ۶ درصد است و پایین ترین نرخ بیکاری را دارد و همه اینها مرهون رشد تولید و رشد اقتصادی این استان هستیم که ضرورت تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی را جهت رشد و توسعه بیشتر نشان می دهد‌.
در این استان بیش از نیمی از بنگاه‌های تولیدی با کمتر از ۵٠ درصد ظرفیت‌شان مشغول به کار هستند. مشکل اصلی این واحدها، کمبود سرمایه در گردش و کمبود منابع مالی است. سمنان قطب دامپروری، تولید تخم مرغ و سایر محصولات کشاورزی است.

استان سمنان هم معدن و هم کشاورزی دارد؛ اما نیاز به گسترش سواد مالی و تامین مالی بنگاه ها و به خصوص تقویت شرکت های دانش بنیان است. ما در سال گذشته ٨٠ واحد کاملا راکد را راه اندازی کردیم.

هاشمی در همایش تامین مالی از بازار سرمایه در استان سمنان: شفافیتی که در بازار بورس است در بازارهای دیگر‌ وجود ندارد. پشتوانه قانونی سازمان بورس و رسمی این بازار هم جزء مزایای این بازار است. بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری شعارهای سال را اقتصادی را انتخاب کردند. سال گذشته رهبری به شرکت‌های دانش‌بنیان عنایت داشتند.

ما در استان سمنان در‌حوزه مالی و رشد اقتصادی نیازمند سواد مالی هستیم. پول‌پاشی بی‌قید و شرط بی‌فایده است. در استان سمنان چندین عامل باعث مشکلاتی شد، یکی از آنها سوء مدیریت و نداشتن سواد مالی بود. استان سمنان هم یک استان دانشگاهی است. پارک علم و فناوری استان سمنان سال گذشته رتبه دوم را داشت.

رشد اقتصادی، بهره‌وری را افزایش خواهد داد. این مهم محقق نخواهد شد مگر با توسعه بخش خصوصی. ما در استانداری بخش خصوصی را پررنگ دیدیم چون معتقدیم این بخش موتور محرک اقتصاد است. اگر امسال نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خودش رسیده است و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان ما ۱۰۰ درصد رشد داشتند، فقط و فقط به‌خاطر نقش بخش خصوصی است. دستگاه‌های دولتی صرفا باید پشتیبان باشند. سابقا گفته‌ام که سرمایه‌گذار بخش خصوصی فرش قرمز نمی‌خواهد، همین که مانع نتراشیم کافی است.

ایجاد شاخص فناورانه در بورس تهران با هدف ایجاد امید در جوانان و شرکت های دانش بنیان

مدیرعامل بورس تهران در همایش تامین مالی از بازار سرمایه در استان سمنان گفت: امیدوارم نتیجه سفر استانی ایجاد شور و امید بین جوانان سمنانی باشد.

محمود گودرزی با بیان مطلب فوق گفت: هدف بورس تهران از سفرهای استانی با هدایت و راهبری سازمان بورس شناسایی نیازمندی ها و توانمندی های استان ها و ایجاد یک گفتمانی بین بازار سرمایه و اهالی صنعت می باشد.
مدیرعامل بورس تهران برسفرهای استانی تاکید کرد و گفت: بورس تهران سفرهای استانی را در سال گذشته ازاستان کرمانشاه آغاز کرد. این سفر استانی به همت همکاران بورس تهران و تالار منطقه ای کرمانشاه انجام شد و اولین شرکت سهامی عام پروژه که برای بازار سرمایه بسیار جذاب است در هیئت پذیرش بورس تهران کلیات آن تصویب شد و به زودی پس از تایید نهایی سازمان بورس تامین مالی آن انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما امروز در بورس تهران به دنبال آنیم که در حوزه تامین مالی، ظرفیت های استان را شناسایی کرده تا بتوانیم به شرکت های دانش بنیاین کمک کنیم و گامی در راستای ارتقای نرخ اشتغال در استان برداریم و از همه مهمتر امید را در نسل جوان ایجاد کرده و افزایش دهیم.

مدیرعامل بورس تهران افزود: به نظر من قبل از اینکه به بحث توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و ارتقاءسواد مالی بپردازیم ، مهم این است که جوان های استان شور و شوق پیدا کنند تا بتوانند ایده های خودشان را به منصه ظهور برسانند. من فکر می کنم که بازار سرمایه این پتانسیل را دارد.

گودرزی اظهار داشت: بورس تهران در حال تمرکز برای تعریف و ایجاد شاخص برای شرکت های دانش بنیان و فناورانه پس از ورود به بورس است تا بتوانیم شاخص آن را به عنوان یک شاخص عمومی (public)منتشر کنیم.

مدیرعامل بورس تهران در پایان با تاکید بر ایجاد امید در جوانان ابراز امیدواری کرد؛ این سفر استانی سبب خیر زیاد برای استان سمنان و به ویژه ایجاد امید برای جوانان سمنانی شود.

گفتنی است همایش مذکور با محوریت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، تامین‌ مالی پروژه‌های استان سمنان و هم‌اندیشی مدیران استانی با مدیران بازار سرمایه کشور برگزار شد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.