تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 15:46
کد خبر : 8326

مهرداد لاهوتی

بررسی تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی در بودجه ۱۴۰۱

بررسی تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی در بودجه ۱۴۰۱
اخبار پولی مالی- اهداف سه‌گانه ثبات اقتصادی، تضمین رشد اقتصادی۸ درصدی و توزیع عادلانه ظرفیت‌ها و امکانات در کشور از جمله برنامه‌های بودجه سال 1401 اعلام شده است.

به گزارش اخبار پولی مالی اهداف لایحه ۱۴۰۱ رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی است و برای رسیدن به این هدف رشد ۴.۵درصدی سرمایه گذاری و ارتقاء بهروری ۳.۵ درصدی پیش بینی شده است. برای رسیدن به اهداف تامین سرمایه ۴.۵درصدی رشد سرمایه گذاری، نیاز به سرمایه گذاری به ارزش ۳۴۶۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده و آنچه که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده در بخش های مختلف شامل بانکها ۹۰۷ هزار میلیارد تومان، بورس و بازار سرمایه ۵۶۲ هزار میلیارد تومان، بودجه عمومی دولت ۲۵۲ هزار میلیارد تومان، منابع داخلی شرکتها ۴۳۵ هزار میلیارد تومان، صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیارد یورو معادل ۳۷ هزار میلیارد تومان، منابع آورده بخش خصوصی ۱۸۱ هزار میلیارد تومان، منابع خارجی ۲۰ هزار میلیارد تومان معادل ۸۰۰ میلیون یورو که جمع آن مبلغ ۲۳۹۴ هزار میلیاردتومان است. با این وصف مبلغ مورد نیاز ۳۴۶۱ هزار میلیارد تومان مبلغ ۱۰۶۷ هزار میلیارد کسری منابع مشهود است.

فرض می کنیم تمامی اعداد پیش بینی شده در لایحه ۲۳۹۴ هزار میلیارد تومان دولت تحقق ۱۰۰ درصدی یابد، رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ به میزان۴.۸درصد تجاوز نخواهد کرد. همچنین اشتغال پیش بینی شده در رشد اقتصادی ۸ درصدی حدود یک میلیون و شصت و هشت هزار نفر بود که با این وصف از ۵۸۵ هزار نفر تجاوز نخواهد کرد. این درحالی است که متوسط رشد اقتصادی از سال ۱۳۴۱ تا پایان ۱۳۹۹ به میزان ۳.۸درصد بوده است.

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.