تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 آذر 1401 - 14:24
کد خبر : 36224

ایجاد صندوق مشترک ایران – قرقیزستان و توسعه راههای سرمایه‌گذاری

ایجاد صندوق مشترک ایران – قرقیزستان و توسعه راههای سرمایه‌گذاری
اخبار پولی مالی_ ایجاد صندوق مشترک بین ایران و قرقیزستان و بررسی راههای توسعه سرمایه گذاری با هدف توسعه روابط اقتصادی دو کشور، از موضوعات اصلی در نشست مشترک معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی با سفیر قرقیزستان محسوب می‌شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، حسین عیوضلو عضو هیأت عامل و معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی با تورداقون صدیق‌ اف سفیر قرقیزستان در خصوص راههای سرمایه گذاری در قرقیزستان و ایجاد صندوق مشترک دیدار و گفتگو کردند.

عیوضلو در ابتدای این دیدار که با حضور اعضای سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی برگزار شد؛ با بیان اینکه صندوق توسعه ملی بر اساس مولدسازی مازاد درآمدهای نفتی تشکیل شده است، اظهار داشت: هم اکنون ۴۰ درصد از عواید حاصل از فروش نفت و گاز و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود.

وی سرمایه اولیه این صندوق را ۱۴۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: طی ۱۰ سال گذشته عمده‌ی منابع صندوق در داخل کشور صرف شده است؛ اما در یک سال اخیر، در کنار سرمایه گذاری داخلی، رویکرد جدیدی مبنی بر سرمایه‌گذاری در سطح بین الملل نیز آغاز شده است؛ به طوری که هم اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی بین المللی و سرمایه گذاری مستقیم در کشورهای همسایه هستیم.

معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: در سطح همکاری های اقتصادی اکو ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری اکو در دستور کار صندوق قرار دارد که کشور قرقیزستان نیز یکی از ۷ کشور عضو اکو است که در این صندوق عضویت خواهد داشت.

به گفته وی، با هدف افزایش همکارهای اقتصادی به ویژه با کشورهای همسایه، ایجاد صندوق‌های دوجانبه نظیر صندوق ایران-روسیه، ایران–هند و همچنین ایران- قرقیزستان در دستور کار صندوق توسعه ملی قرار دارد.

عیوضلو با بیان اینکه درصورت ایجاد صندوق مشترک باید سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور انجام شود، اضافه کرد: ترجیح این است سرمایه‌گذاری فقط در قرقیزستان نبوده و در دو کشور و حتی کشور سوم انجام شود تا اهداف اقتصادی مورد نظر دنبال شود.

وی در ادامه با تأکید بر بررسی علل پایین بودن سطح روابط تجاری ایران وقرقیزستان، گفت: تشکیل صندوق مشترک به این موضوع تا حد زیادی کمک می‌کند ضمن اینکه افزایش همکاری بین دو کشور در قالب صادرات خدمات فنی و مهندسی به قرقیزستان و تعیین بانک‌های عامل نیز در برقراری تعاملات بانکی می‌تواند مؤثر باشد.

معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، بر ضرورت بررسی شیوه‌نامه‌ی تضمین سرمایه‌گذاری در قرقیزستان تأکید کرد و گفت: به منظور ایجاد امنیت سرمایه گذاری، لازم است کارشناسان و نمایندگانی از دو کشور، بررسی‌های فنی را انجام داده و توجیه‌پذیری لازم برای تصمیم‌گیری به مقامات ذی‌ربط صورت گیرد.

عیوضلو درخصوص پیشنهاد تأسیس کارخانه و دعوت از تولیدکنندگان به کار در قرقیزستان، اظهار داشت: به طور قطع دستگاههای دولتی و شرکت‌های ایرانی از این طرح استقبال خواهند کرد، به طوری که تولید کنندگان ایرانی در آن منطقه‌ی جغرافیایی مبادرت به تولید و سپس صادرات محصول نمایند که با توجه به سرمایه‌گذاری مشترک، سود آن نیز برای دو کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: به طورحتم وزارت جهاد کشاورزی ایران و شرکت‌های دانش بنیان در ایران نیز پیشنهادات خوبی برای سرمایه‌گذاری در قرقیزستان خواهند داشت که به منظور اجرایی کردن هر یک از این موارد در ابتدا نیازمند ایجاد کارگروه مشترک و تهیه‌ی طرح توجیهی برای تشکیل صندوق مشترک هستیم.

در ادامه‌ی این دیدار، تورداقون صدیق اف سفیر قرقیزستان با اشاره به ارسال پیشنهاداتی به صندوق توسعه ملی ایران، گفت: از اینکه صندوق توسعه ملی برای توسعه‌ی روابط اقتصادی بین دو کشور پیش قدم شده خوشحال هستیم و از طرف ما نیز وزارت اقتصاد قرقیزستان وارد عمل می‌شود.

وی هدف از تشکیل صندوق‌های دوجانبه را گسترش ارتباط بین دو کشور و پیشرفت و توسعه‌ی اقتصادی آنها عنوان کرد و افزود: چنین همکاری‌هایی منجر به توسعه‌ی اقتصادی دو کشور می‌شود و ما از تولیدکنندگان ایرانی برای بازگشایی کارخانه در قرقیزستان از جمله صادرات محصولات گلخانه‌ای دعوت به همکاری می‌نماییم.

سفیر قرقیزستان، با اشاره به مرز بزرگ این کشور با چین و عضویت در اتحادیه گمرکی اوراسیا، بر تأمین امنیت اقتصادی سرمایه گذاری خارجی در آن کشور تأکید و تصریح کرد: قرقیزستان قادر به صدور بیش از ۶ هزار محصول به کشورهای اروپایی است و با توجه به شرایط تحریم، کشور ایران می‌تواند از این راه برای صدور محصولات خود با هزینه‌ی پایین به اروپا استفاده کند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.