تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 - 14:46
کد خبر : 33857

مدیرعامل شرکت بیمه میهن:

اولویت اول بیمه میهن، افزایش سرمایه است

اولویت اول بیمه میهن، افزایش سرمایه است
اخبار پولی مالی_ سیدهادی شیخ الاسلامی مدیرعامل بیمه میهن در گفتگوی مفصل با نشریه "بیمه داری نوین" از چالش ها و برنامه های راهبردی بیمه میهن و صنعت بیمه خبر داد و گفت اولویت اول بیمه میهن، افزایش سرمایه است.

به گزارش اخبار پولی مالی، گفتگوی شیخ الاسلامی با این نشریه را با هم می خوانیم:

* به نظر شما مهم‌ترین برنامه راهبردی‌ که بهتر است صنعت بیمه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به آن بپردازد، چیست؟
به نظرم صنعت بیمه از یک ارتباط بین نسلی با سیستم‌های نوین حوزه فناوری اطلاعات و سیستم‌های سنتی رنج می‌برد؛ در واقع هنوز از مرحله گذار از سیستم‌های سنتی به سیستم‌های نوین عبور نکرده است تا بتواند کاملاً خود را با زیرساخت‌های آی‌تی و فناوری اطلاعات تطبیق دهد. صنعت بیمه از این مرحله گذار رنج می‌برد اما به نظر من این گذار باید اتفاق بیفتد با توجه به اینکه در برنامه پنج ساله هفتم نیز بر بحث ضریب نفوذ بیمه و توسعه صنعت بیمه و خدمات الکترونیک در این صنعت بسیار تأکید شده است. به نظر می‌رسد شرکت‌های بیمه هنوز به آن نقطه توجه کامل ندارند.

* آیا قبول دارید که ذات استارتاپ‌ها این است که وارد بازار شوند و قواعد را بر هم بزنند و این بازار است که باید خود را با آنها منطبق کند نه اینکه قانونی برای ورود آنها تعیین شود؟
اگر چارچوب خدمات الکترونیک و زیرساخت‌های حوزه آی‌تی بیمه را صنعت بیمه تعریف کند و در این حوزه پیش‌تاز شود چنین مشکلی پیش نمی‌آید و این دیگران هستند که با چارچوب‌های ذهنی خود این خلأ را پر می‌کنند؛ اگر صنعت بیمه برای این حوزه برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت داشته باشد حتماً این خلأ را پُر می‌کند و دیگر شرکت‌های استارتاپی بدون ضابطه وارد میدان نمی‌شوند و بازار را بر هم نمی‌زنند.
در شرکت بیمه میهن در حال آماده‌سازی زیرساخت‌هایی در حوزه فناوری اطلاعات هستیم تا به حوزه استارتاپ ها ورود کنیم و محصولاتی را آماده کرده‌ایم که از کانال شرکت بیمه عرضه خواهیم کرد؛ اما هنوز تبلیغاتی درباره آن صورت نداده‌ایم. معتقدم در عرصه فروش بیمه آنلاین به استارتاپ‌های خارج از صنعت بیمه نیازی نداریم؛ اگر شرکت بیمه استارتاپی داشته باشد و محصولاتی را عرضه و تولید کند، قطعاً می‌تواند مدیریت بازار را بر عهده بگیرد.

* در واقع معتقدید که کنترل را خودتان باید بر عهده بگیرید؛ اما آیا حاضرید از خدمات استارتاپ‌هایی هم که در واقع تکمیل‌کننده حلقه خدمات شماست، استفاده کنید؟
قطعاً همین‌طور است؛ اما نکته اینجاست که آیا صنعت بیمه قرار است قوانینش را با قوانین استارتاپ‌ها تطبیق دهد یا قرار است آنها طبق قوانین صنعت بیمه استارتاپ خود را ایجاد کنند؟ این مسئله نکته بسیار مهمی است. امروز شبکه‌های اجتماعی و تمامی استارتاپ‌هایی که در دنیا فعالیت می‌کنند خود را با چارچوب صنعت موردنظرشان منطبق می‌کنند. برنامه ما در بیمه میهن این است که شبکه فروش الکترونیکی را به صورت گسترده پیاده کنیم و اگر برنامه‌هایمان بر اساس زمان‌بندی‌هایمان پیش بروند تا دو سال آینده شبکه فروش‌مان الکترونیکی می‌شود.

* منظورتان این است که شبکه فروش‌تان را به بستر پلتفرم می‌برید؟
نمایندگی‌های فروش شرکت‌های بیمه در مورد فروش آنلاین مقاومت بسیاری دارند و بخش زیادی از این مقاومت کم رنگ بودن رشد افراد و تسلط آنها در حوزه فناوری اطلاعات است؛ اما در بیمه میهن شرط اصلی اعطای نمایندگی به شبکه فروش را آگاهی نسبت به حوزه آی‌تی در دستور کار داریم؛ در واقع فرد یا خود باید در حوزه آی‌تی تسلط داشته باشد و از ما نمایندگی بگیرد یا حتماً دوره‌های آموزشی لازم را طی نماید تا با یک بازه زمانی مشخص برای ادامه فعالیت تبدیل به یک نماینده دائمی شود.

* در مورد زیان انباشته بیمه میهن نیز به نکاتی اشاره کنید که چه برنامه‌هایی برای کاهش آن دارید؟
به زیان انباشته شرکت بیمه میهن می‌توان از این منظر توجه داشت که صورت‌های مالی آن کاملاً شفاف شده است و هیچ خسارت پنهانی در شرکت وجود ندارد. عمده دلیل زیان انباشته بیمه میهن سوء مدیریت و عدم وجود مدیریت واحد و برنامه‌ریزی بلندمدت در شرکت است؛ البته نمی‌توان نافی زحمات زیاد مدیران گذشته بود، آنها تلاش بسیاری کردند؛ ولی چون سهامداران عمده شرکت برنامه واحد و متمرکزی برای حمایت از شرکت نداشتندعمدتاً مدیران به تناسب نوع نگاه سهامداران، برنامه‌ریزی عمیقی را در داخل شرکت دنبال نکردند؛ ولی در دوره جدید این برنامه را دنبال خواهیم کرد.

* به نظرتان امروز سهامداران انسجام بیشتری پیدا کرده‌اند و یکدست‌تر شده‌اند و این مسئله بر هیئت مدیره نیز تأثیر گذاشته است؟
بله یکدست نبودن هیئت مدیره به دلیل اختلاف سلیقه سهامداران عمده ضربه سنگینی بر شرکت وارد کرده است؛ اما امروز در هیئت مدیره شرکت یکدستی وجود دارد. چالش اساسی شرکت بیمه میهن بالا بودن ضریب سهام شناور این شرکت در بازار سرمایه بود و اصلاً سهام بیمه میهن رها بود. از چالش‌های دیگر او نبود بازارگردانی سهام بود. در حوزه سرمایه‌گذاری نیز منابع عمده‌ای به این شرکت تزریق نشده است و در ادوار گذشته برنامه شرکت افزایش پرتفوی نبوده و شبکه فروش شرکت و نمایندگان آن از بیش از هزار نماینده به ۴۳۰ نماینده کاهش یافته‌اند و این نشان می‌دهد که مدیریت ادوار گذشته یا سهامداران، گسترش شبکه فروش در دستور کارشان نبوده است و برنامه بلندمدتی نداشتند. ما روی این شرکت مطالعه تخصصی داشتیم و تمامی شبکه فروش آن را طی یک سال گذشته به صورت میدانی مطالعه کردیم.

* لطفاً برنامه اصلی‌تان را اولویت‌بندی و بیان کنید.
یکی از برنامه‌های ما تعیین تکلیف و انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت است و نهایتأ دومین برنامه با اولویت بالا، خروج شرکت از زیان و افزایش سرمایه است.

* اگر نکته‌ دیگری دارید، بیان کنید.
بیمه میهن بدنه بسیار نجیب و کارکنان بسیار دلسوزی دارد؛ برخی کارکنان به‌رغم تمام مشکلات ۱۳ سال گذشته در این شرکت صبر کرده‌اند. سهامداران خُرد این شرکت بسیار آسیب دیده‌اند و این مسئله اصلاً برای ما خوشایند نیست و حتماً به سهامداران خُرد شرکت نگاه ویژه‌ای داریم و اصلاً علاقه‌ای نداریم که سهامداران ضرر کنند. در شرکت بیمه میهن نگاه اشتغال‌زایی را دنبال می‌کنیم؛ در واقع در صنعت بیمه، هم تکلیف یا نقش بیمه‌گری را داریم و هم نقش اجتماعی داریم؛ در بخش مسئولیت‌های اجتماعی شرکت بیمه میهن نگاه خاصی داریم تا این شرکت را توانمند کنیم.

 

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.