تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 17:13
کد خبر : 80888

مقاله:

اوراق قرضه سبز، ابزار تامین پایداری زیستی

اوراق قرضه سبز، ابزار تامین پایداری زیستی
اخبار پولی مالی- با سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه سبز، سرمایه‌گذاران می‌توانند در پروژه‌هایی مشارکت کنند که اثرات زیست‌محیطی مثبتی دارند، مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی، و پیشگیری از آلودگی.

مفهوم اوراق قرضه سبز در سال ۲۰۰۷ توسط بانک سرمایه گذاری اروپا معرفی شد و از آن زمان، بازار رشد قابل توجهی داشته است. با توجه به ابتکار اوراق قرضه آب و هوایی، انتشار اوراق قرضه سبز جهانی به رکورد ۲۶۹.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسید که ۵۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. این رشد نشان دهنده علاقه فزاینده سرمایه گذاران به حمایت از پروژه های سازگار با محیط زیست است.

در حال حاضر، نهادهای مختلف، از جمله دولت ها، مؤسسات مالی و شرکت ها، اوراق قرضه سبز را برای تأمین مالی پروژه های پایدار خود منتشر می کنند. درآمد حاصل از این اوراق به پروژه‌های سبز واجد شرایط اختصاص می‌یابد که معمولاً با معیارهای خاصی هدایت می‌شوند و توسط ارزیاب‌های مستقل تأیید می‌شوند. این معیارها ممکن است شامل اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، اصول اوراق قرضه سبز یا سایر چارچوب های شناخته شده باشد.

اوراق قرضه پایداری به دلیل پتانسیل آنها برای بسیج سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ در پروژه های پایدار محبوبیت پیدا کرده است، در حالی که به سرمایه گذاران فرصتی برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود و به طور بالقوه بازده رقابتی ارائه می دهد. علاوه بر این، آنها به گذار به اقتصاد کم کربن کمک می کنند و به مقابله با چالش های زیست محیطی جهانی کمک می کنند.

در نتیجه، در حالی که ارائه رقم دقیقی برای میزان اوراق قرضه بدهی سبز فروخته شده تا پایان سال ۲۰۲۳ دشوار است، بازار در سال های اخیر به دلیل لفزایش قیمت حامل های انرژی و تعهد به کنوانسیون پاریس جهت کاعهش دمای زمین به سرعت در حال رشد بوده است. اوراق قرضه سبز به عنوان یک ابزار مالی مهم برای حمایت از توسعه پایدار و مبارزه با تغییرات آب و هوایی عمل می کند. از آنجایی که آگاهی و تقاضا برای سرمایه گذاری سبز همچنان در حال رشد است، این احتمال وجود دارد که بازار اوراق قرضه سبز در سال های آینده به گسترش خود ادامه دهد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.