تاریخ انتشار : جمعه 6 خرداد 1401 - 10:06
کد خبر : 19317

خروج از لیست صنایع آلاینده و اقدام به دریافت لوح صنعت سبز تا پایان ۱۴۰۱

اجرای ۳۰ پروژه زیست محیطی جهت ارتقاء کیفی شاخص‌های مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان

اجرای ۳۰ پروژه زیست محیطی جهت ارتقاء کیفی شاخص‌های مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان
اخبار پولی مالی- به منظور یکپارچگی و اجرای اصولی طرح‌ها و پروژه‌های زیست محیطی و ارتقاء کیفی شاخص‌های مجتمع و رعایت الزامات و استاندارد‌های مربوطه، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با نگرش HSE محور حاکم بر خود برای رفع مشکلات زیست محیطی موجود در این مجتمع تلاش می‌کند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، ماهیت واحد‌های شیمیایی و پلیمری پتروشیمی شهید تندگویان منجر به تولید پساب و پسماند‌های مختلفی می‌شود که باوجود مجهز بودن این مجتمع به تصفیه خانه کاملاً پیشرفته و علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در ۱۵ سال گذشته کیفیت پساب خروجی به دلیل مشکلات بالادستی و نیز سخت افزاری با استاندارد‌های ملی فاصله داشته است.
نگرش HSE محور مجتمع شهید تندگویان موجب تلاش برای رفع مشکلات زیست محیطی موجود است تا به منظور یکپارچگی و اجرای اصولی طرح‌ها و پروژه‌های این حیطه و ارتقاء کیفی شاخص‌های مجتمع و رعایت الزامات و استاندارد‌های مربوطه با شرکت پتروسازآب، به عنوان تنها مدیریت طرح زیست محیطی کشور (MC محیط زیست)، قرارداد همکاری امضا کرد.
از زمستان ۱۳۹۸ در ابتدا کلیه مشکلات و چالش‌های زیست محیطی در سطح مجتمع با مطالعات کمی و کیفی در زمینه‌های آب، هوا، پسماند و نیز انجام سایت ویزیت‌های دقیق و برگزاری ده‌ها جلسه تخصصی شناسایی شد. به این ترتیب حدود ۳۰ پروژه زیست محیطی تعریف و سپس شرح کار و اسناد مناقصه آن‌ها تهیه شد که در حال حاضر حدود هفت پروژه خاتمه یافته و دیگر پروژه‌های مجتمع در مرحله اجرا و یا انجام تشریفات مناقصه و عقد قرارداد هستند.
«طراحی و خرید، ساخت و راه اندازی راکتور‌های بیهوازی PTA در واحد تصفیه خانه مجتمع»، «مهندسی، خرید، نصب و راه اندازی سیستم بازیافت برج‌های خنک کننده مجتمع»، «طراحی، خرید، نصب و راه اندازی سیستم آنلاین آنلایزر دودکش – پساب»، «خرید، نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلایند‌های اتمسفریک (محیطی)»، «بازسازی و نوسازی شبکه‌های جمع آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در سطح مجتمع»، «لایروبی و بازسازی حوضچه ۵۲۰۱ و دانه گیرها»، «اصلاح و بازسازی راکتور‌های بیهوازی A۵۲۰۲»، «طراحی، بهبود و راه اندازی خط انتقال بایوگاز تصفیه خانه به زباله سوز»، «استقرار سیستم مدیریت پسماند مجتمع» و ده‌ها پروژه دیگر از مهمترین پروژه‌های زیست محیطی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان هستند.
همچنین در راستای ارتقاء دانش و فرهنگ زیست محیطی کارکنان مجتمع، طی یک برنامه مدون دوره‌های عمومی و تخصصی زیست محیطی و نیز بهداشت و ایمنی (با رویکرد محیط زیست) از زمستان ۱۳۹۹ آغاز و کماکان ادامه دارد که بر این اساس تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۶ دوره عمومی و تخصصی در این حوزه برگزار شده است.
لازم به ذکر است از ابتدای فعالیت تاکنون گزارش‌های ماهیانه عملکرد و پیشرفت پروژه‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان، گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و دیگر سازمان‌های ذیربط ارسال می‌شوند. همچنین این مجتمع در نظر دارد با اجرای پروژه‌های زیست محیطی که موجب کاهش و حذف آلاینده‌ها می‌شوند مطابق برنامه زمان بندی به خروج از لیست صنایع آلاینده تا پایان سال ۱۴۰۱ و دریافت لوح صنعت سبز اقدام کند.
در پایان لازم به ذکر است مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۱۳۷۷ در زمینی به مساحت ۳۴ هکتار برای تولید محصولات PET و PTA و باهدف حرکت در مسیر خوداتکایی و قطع وابستگی در زمینه ی تولید محصولات پلیمری احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسید. این مجتمع در حال حاضر در فاز‌های شیمیایی و پلیمری به عنوان تنها تولیدکننده محصولات PET، PTA و الیاف مصنوعی در کشور مشغول به فعالیت است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.