تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 - 16:51
کد خبر : 12064

شش پلتفرم تامین‌مالی جمعی مهمان امروز فرابورس شدند

توسعه ایده‌های نو با جذب سرمایه‌های خرد

توسعه ایده‌های نو با جذب سرمایه‌های خرد
اخبار پولی مالی- شش پلتفرم کراد فاندینگ که اخیرا مجوز تامین مالی جمعی دریافت کرده‌اند مهمان امروز فرابورس بودند تا با معرفی حوزه فعالیت خود، صاحبان ایده و نوآوری و نیز سرمایه‌گذاران را برای بهره‌گیری از این ابزار تامین مالی دعوت کنند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در نشست خبری صبح امروز سکوهای رایان فاندینگ، حلال فاند، پیشه، زرین کراود، استارتامین و اینوستوران به معرفی و تشریح محور فعالیت‌های این سکوها پرداختند.

رایان فاندینگ؛ فضایی برای تعامل علاقه‌مندان به ایده‌های نو

در ابتدای این نشست سوده حیدری‌نسب، رییس هیات مدیره پلتفرم رایان فاندینگ در تشریح فعالیت این مجموعه گفت: پلتفرم رایان فاندینگ یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری است که طی ۶ سال گذشته در اکوسیستم نوآوری کنار استارتاپ‌ها قرار گرفته‌است.

او با اشاره به اینکه رایان فاندینگ از یک سو به ایده‌داران و کارآفرینان خدمات رسانی می‌کند تا ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند، گفت: همچنین در کنار سرمایه‌گذاران نیز قرار می‌گیرد تا با بررسی و غربال‌گری ایده‌های نو، انتخابی درست برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

به گفته حیدری نسب طی سال جاری این مجموعه ۱۰۰ میلیار تومان سرمایه‌گذاری در اکوسیستم نوآوری ایجاد کرده و آنچه باعث شده اقدام به دریافت مجوز تامین مالی جمعی از فرابورس کند ایجاد فضا برای تعامل با سرمایه‌گذاران مختلف و بیشتر است.

رییس هیات مدیره پلتفرم رایان فاندینگ با اشاره به اینکه این مجموعه با گروه‌های مالی و بانکی بزرگی مثل بانک گردشگری و گروه صدر تامین همکاری دارد، گفت: همچنین دو گروه بزرگ مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی به عنوان ناظر مالی و گروه رایمند به عنوان حسابرس کنار رایان فاندینگ قرار دارند وهر دو آنها به نحوی انتخاب شدند که با استارتاپ‌ها آشنا باشند.

ارزش‌گذاری رایگان استارتاپ‌ها دراستارتامین

علی جمالی عضو هیات مدیره شرکت تحلیلگران کسب و کار بها سنج به عنوان شرکت عامل سکوی استارتامین با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت از بهمن سال ۹۸ عنوان کرد: شرکت در ادامه موفق شد کارگزار ارزیاب صندوق نوآوری و شکوفایی شده و مجوز ارزیابی و ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود را از معاونت علمی ریاست جمهوری کسب کند.

با توجه به ماموریت بهاسنج در ارزیابی و ارزشگذاری و تامین مالی استارتاپ‌ها تاکنون ۴۰۰ استارتاپ روی پلتفرم بهاسنج به صورت رایگان ارزش‌گذاری شده است.

عضو هیات مدیره بهاسنج در مورد فرآیند تاسیس سکوی تامین مالی جمعی گفت: بهاسنج اردیبهشت ۱۴۰۰ موفق شد موافقت اصولی برای تاسیس سکوی استارتامین را از فرابورس دریافت کرده و بهمن ماه نیز مجوز فعالیت را اخذ کند.

او از جمله ویژگی‌ها و تمایزات پلتفرم بهاسنج را «فعالیت افراد شناخته شده در بازار سرمایه» و «برنامه‌نویسی پلتفرم تامین مالی و ارزش‌گذاری» دانسته و گفت: همچنین پلتفرم بها سنج بر مبنای مشارکت در سهام نیز طراحی شده است. به این ترتیب در صورت اخذ مجوزهای لازم علاوه بر مشارکت از طریق بدهی به صورت مشارکت در سهام هم به سرمایه‌پذیران ارائه خدمت می‌دهد.

اینوستوران؛ پلتفرمی برای هدایت سرمایه های خرد

در ادامه ساجدی، مدیرعامل شرکت پیشگامان نیز ضمن معرفی این مجموعه با اشاره به اینکه «شناسا» به عنوان VC گروه مالی پاسارگاد فعالیت می‌کند، گفت: این مجموعه در همه سطوح با شناخت ظرفیت‌های نوآور خلق ثروت می‌کند.

او با اشاره به اینکه کسب و کار مشارکتی در صدر اهداف این مجموعه قرار دارد، افزود: شناسا اولین VC تخصصی سلامت طی ۱۰ سال فعالیت است.

ساجدی «اینوستوران» را به عنو ان پلتفرم تامین مالی با رویکرد سهام برای سرمایه‌گذاران معرفی کرد و ادامه داد: شناسا در سال جاری در ۱۷ طرح نوآر از ابتدا سرمایه‌گذاری کرده و همچنین رتبه اول تعداد سرمایه‌گذاری را دارد. پایش و ارزیابی بیش از ۳۵۰۰ طرح و سرمایه‌گذاری در بیش از ۸۰ طرح نوآور نیز از دیگر اقدامات این مجموعه است.

محمد مهدی بهرامی، نماینده سکوی اینوستوران نیز در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه پیشگامان امین سرمایه طی سال جاری موافقت اصولی سکوی تامین مالی جمعی اینوستوران را از فرابورس دریافت کرد، گفت: راهبرد کسب و کاری سکوی اینوستوران جهت‌دهی به سرمایه‌های خرد به سمت پروژه‌های فن‌آورانه-نوآورانه متناسب با تقاضای بازار است.

او در پیش بینی عملکرد آتی این پلتفرم گفت: بررسی ۱۰۰ طرح به حجم ۱۵۰۰ میلیارد ریال، انتشار ۱۲ طرح به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال و تامین سرمایه ۸ طرح به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال از برنامه‌های آتی این مجموعه است.

استفاده از ظرفیت‌های آستان قدس برای استارتاپ‌ها

در نمایندگی از سومین سکوی تامین مالی جمعی، مجید منفرد مدیر سامانه تامین مالی جمعی رضوی متعلق به شرکت کسب و کار رضوی با اشاره به تاریخچه فعالیت این سامانه در حوزه‌های زیرساختی عنوان کرد: یکی از این شرکت‌های محوری شرکت کسب و کار رضوی است که ارائه دهنده خدمات و سرویس‌های توسعه کسب و کار به SME ها و کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیان در سطح ملی است.

منفرد با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های مهم در توسعه کسب و کار حوزه‌های مالی است گفت: ذیل این شاخه مجموعه خدمات مختلفی را تعریف کرده‌ایم. سامانه تامین مالی جمعی و خدمات تامین مالی به کسب و کارهای خرد و متوسط و نوپا و دانش‌بنیان محور این شاخه است.

او اضافه کرد: خروجی این نگاه منجر به ایجاد عنوان سکوی تامین مالی رضوی، بستری ناظر بر توسعه کسب و کارها و خدمات مورد نیازشان شد.

منفرد با اشاره به گره‌گشا بودن تامین مالی جمعی برای بسیاری از طرح‌ها عنوان کرد: اینکه عامل یا سکویی که از اعتبار اجتماعی مطلوبی برخوردار است واسط بین تیم خلاق و سرمایه‌گذاران باشد اهمیت دارد. همین موضوع انگیزه تبدیل سرمایه اجتماعی برند رضوی را به دارایی مشخص برای کسانی که نیازمند توسعه کسب و کارشان هستند شد.

مدیر سامانه تامین مالی جمعی رضوی «ارائه خدمات و ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی آستان قدس رضوی» و «ایجاد بستر برای حمایت از جذب سرمایه اتباع خارجی و شیعیان مقیم ایران» را از جمله مواردی برشمرد که در این سکوی تامین مالی جمعی برای آینده پیش‌بینی شده است.

حلال فاند؛ سرمایه گذاری با اولویت هایتک

محمد حسین رضاییان مدیر عامل حلال فاند نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه حلال فاند اولین و بزرگترین پلتفرم تامین مالی جمعی کشور بوده و از سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرده، گفت: این مجموعه تا پیش از این در قالب عقود مشارکتی حدود ۴۰۰ پروژه به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان در زمینه های مختلف نانو، نساجی، معدن ، کشاورزی و فناوری را پوشش داده است.

او با اشاره به اینکه در زمان آغاز به کار حلال فاند، مجوز تامین مالی جمعی برای کسب و کارها راه‌اندازی نشده بود، بیان کرد: با اقدام فرابورس این مجموعه تصمیم گرفت به سمت تامین مالی جمعی با روش مشارکت حرکت کند.

رضاییان اتمام ۳۰۰ پروژه به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال در حلال فاند را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در سال ۱۴۰۱ با همکاری نهاد مالی بانک مسکن، عددی بزرگتر از ۵ سال گذشته خدمت رسانی انجام شود وهدف ادامه همین سیاست با اولویت هایتک در حوزه‌های مختلف است.

مدیرعامل حلال فاند اصلی‌ترین دغدغه و حساسیت را عدم تحمیل ریسک به سرمایه‌گذاران دانست و ادامه داد: البته از آنجایی که این سرمایه‌گذاری‌ها به روش مشارکت است ذاتا به همراه خود ریسک دارد اما تمام تلاش ما این است که این ریسک را به صفر برسانیم.

دغدغه زرین کراود؛ بزرگ شدن کیک اقتصاد دیجیتال

مصطفی امیری مدیرعامل شرکت همراه پرداز زرین که بیشتر با برند تجاری زرین‌پال شناخته شده است با اشاره به تاریخچه فعالیت این شرکت عنوان کرد: این شرکت ۱۱ سال در زمینه پرداخت الکترونیک در رگولاتوری بانک مرکزی فعالیت کرده و در این مدت تلاش کرده است خدمات نوآورانه مالی را در حوزه پرداخت الکترونیک توسعه بدهد.

او با ابراز خوشحالی از قرار گرفتن پلتفرم زرین کراد در مجموع دوازده سکوی تامین مالی جمعی گفت: هدفی که در ابتدای کار برای خود متصور بودیم افزایش سهم تجارت الکترونیک در تولید ناخالص ملی کشور بود اما اکنون توانستیم ۳۰۰ هزار کسب و کار را در این زمینه درگیر کنیم.

امیری در مورد اهمیت تامین مالی جمعی عنوان کرد: بسیاری از کسب و کارهای خرد و متوسط همیشه احتیاج به تامین مالی طرح‌ها داشتند اما تنها روش آن بانک‌ها بود که دریافت اعتبار از آن‌ها مشقات زیادی را داشت. به این ترتیب سعی کردیم با توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌هایی که در شبکه ارتباطی ما در خود شرکت وجود داشت تجربه‌های موفق را ایجاد کنیم.

مدیرعامل همراه پرداز زرین با ابراز امیدواری نسبت به بزرگ‌ شدن کیک اقتصاد دیجیتال ایران عنوان کرد: زمینه‌ها برای رشد آن محیا خواهد بود اما احتیاج داریم مدل‌های مرسوم را در بعضی جاها شکسته و به سمت زیرساخت‌ها و مدل‌های تجربه‌شده در دنیا برویم. ممکن است این مدل‌ها ریسک‌های خاص خودش را داشته باشد اما بدون ریسک عملا نمی‌شود ارزش جدیدی را ایفا کرد.

او با اعلام این خبر که تا پایان سال چند طرح روی سکوی تامین مالی زرین کراود عملیاتی خواهند شد عنوان کرد: خوشحال هستم که با توجه به رویکردی که در بورس و فرابورس وجود داشته امکان استفاده از ابزارهایی که در جهان سالیان سال مرسوم است فراهم شده است. از کسب و کارهایی که فکر می‌کنند می‌توانند ارزش افزوده ایجاد کنند دعوت می‌کنیم با ما در ارتباط باشند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.