تاریخ انتشار : یکشنبه 2 فوریه 2025 - 19:43
کد خبر : 86510
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای حرکت به سمت هوشمندسازی اجتناب‌ناپذیر است  بسته هستند

در نشست خبری و تخصصی رویداد بانک و بیمه« فینشورتک» عنوان شد:

حرکت به سمت هوشمندسازی اجتناب‌ناپذیر است 

حرکت به سمت هوشمندسازی اجتناب‌ناپذیر است 
اخبار پولی مالی-صنعت بانک و بیمه دو مقوله اصلی در بخش پولی و بانکی هستند که اگر به هم نزدیک شوند می‌توانند به اقتصاد نیمه جان کشور روح جدیدی بدمند.با درک درست از فناوری می‌توان سهم خوبی از بازار پولی را کسب کرد.
به گزارش اخبار پولی مالی، روز یکشنبه ۱۴ بهمن، نشست خبری رویداد بانک و بیمه فینشورتک در محل اتاق بازرگانی ایران با حضور «غلامرضا فتحعلی»، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «موسی رضایی»، مدیرعامل بیمه البرز،«سادینا آبایی»، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران،«کامران ندری»، اقتصاددان «حامد سیدقربانی»، کارشناس مسائل اقتصادی و «علی تقیان»، مدیر روابط عمومی کارگزاری بیمه دال،در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
افزایش ۴۰ درصدی بهره‌وری توسط هوش مصنوعی
«غلامرضا فتحعلی»، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به عنوان نخستین سخنران در این نشست خبری ضمن اعلام عملکرد بانک خود، گفت: «هوش مصنوعی انقلابی بزرگ در جهان ایجاد کرده و توانسته بهره‌وری را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.» او با اشاره به چالش‌های موجود در صنعت بانکداری ایران، افزود: «ما در حوزه بهره‌وری بانک‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم و هزینه‌های سربار بانک‌ها بسیار بالا است، به طوری که بانک‌ها با هزینه‌های زیادی اداره می‌شوند.»
فتحعلی در ادامه به مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری اشاره کرد و گفت: «هوش مصنوعی برخلاف نیروی انسانی، خستگی‌ناپذیر است و می‌تواند میزان خطاها را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.»
وی توضیح داد: هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌ها، شناسایی الگوها و ارائه راهکارهای هوشمند، می‌تواند نقش مؤثری در بهبود عملکرد صنعت بانکداری ایفا کند و به این صنعت کمک شایانی کند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تأکید بر اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های نوین در بانک‌ها، خاطرنشان کرد: استفاده از هوش مصنوعی نه تنها به کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت کمک می‌کند، بلکه می‌تواند خدمات بانکی را نیز بهبود بخشد و تجربه بهتری برای مشتریان فراهم کند.
فتحلعلی خاطرنشان کرد:‌۴ ریسک در سیستم بانکی وجود دارد که شامل ریسک نقدینگی، فناوری، اعتباری و بازار است که هوش مصنوعی با الگوریتم‌هایی میزان این ریسک‌ها را کاهش می‌دهد.
مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت:  با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌ها، خدمات بانکی به پلتفرم‌ها هدایت خواهد شد.
فتحعلی با بیان اینکه بسیاری از فرآیندها و عملیات بانکی در سیستم بانکی ما آنلاین شده است، تصریح کرد:‌تغییر پارادایم در بازار کار صنعت بانک و بیمه زمینه‌ساز تحولات آتی در این بخش‌های مهم اقتصادی خواهد بود.
 مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه ایران گفت: این بانک رتبه هشتم را در سیستم بانکی به خود اختصاص داده و نرخ هزینه تمام‌شده پول در این بانک پایین است که مزیت رقابتی ما محسوب می‌شود.از حیث شاخص‌های احتیاطی بانک مرکزی و تاب ‌آوری ما نیز مناسب ارزیابی شده است.
وی افزود: در حوزه پرداخت تسهیلات نیز کار بنگاه‌داری نمی‌کنیم و شرکت‌هایی نیز که احداث می‌کنیم در قالب خلق ارزش ما است در این راستا، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات از سوی بانک پرداخت شده است.
فتحعلی خاطرنشان کرد: در سیستم بانک ما با استفاده از هوش مصنوعی نرخ مطالبات بانکی زیر نرم جهانی است. از سال آینده وارد حوزه ارز نیز خواهیم شد و تفاوت ما با بانک‌های تجاری این است که ما تسهیلات تجاری ارائه نمی‌دهیم.
وی افزود: ما یک بانک مردمی هستیم که تمام منابع ما مردمی است و البته تسهیلات تکلیفی نیز داریم.
حرکت به سمت هوشمندسازی اجتناب‌ناپذیر است 
در ادامه نشست خبری رویداد فینشورتک، «موسی رضایی»، مدیرعامل بیمه البرز، به عنوان دومین سخنران این برنامه، اظهار کرد: هوشمندسازی بدون شک یکی از نیازهای اصلی جامعه آینده است که در آن زندگی می‌کنیم.
مدیر عامل بیمه البرز با اشاره به اقدامات انجام‌شده در صنعت بیمه، افزود: «برخی از شرکت‌های بیمه فرآیند هوشمندسازی را آغاز کرده‌اند، هرچند این اقدامات هنوز به معنای واقعی و کامل محقق نشده است، اما این روند امیدوارکننده است.
رضایی در ادامه به مزایای هوشمندسازی در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی ساختار اداری می‌تواند به کاهش تخلفات کمک شایانی کند.» او با ارائه آمارهایی از عملکرد بیمه البرز، بیان کرد: «نسبت خسارت در این شرکت از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، ۱۳ درصد و از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳، ۱۵ درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده تأثیر مثبت اقدامات انجام‌شده است.
مدیرعامل بیمه البرز همچنین به چالش‌های پیش‌روی هوشمندسازی در صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات اصلی در این حوزه، نوسانات قیمت‌هاست. به عنوان مثال، هزینه قطعات خودرو و دارو به صورت روزانه تغییر می‌کند و این نوسانات می‌تواند آسیب‌زا باشد و فرآیند هوشمندسازی را با دشواری مواجه کند.
به گفته وی، با فن‌آوری نوین به ویژه هوش مصنوعی باید مدیریت ریسک را عملیاتی کرد. امروز بیش از هر زمانی نیازمند کاهش ریسک‌ها در صنعت بیمه هستیم و متاسفانه هنوز استفاده مناسب و مطلوبی از زیرساخت‌ها فناوری برای کاهش ریسک های بیمه‌ای نشده است.
رضایی در پایان تأکید کرد: با وجود چالش‌ها، حرکت به سمت هوشمندسازی اجتناب‌ناپذیر است و صنعت بیمه باید با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، خود را برای آینده آماده کند.
تحول دیجیتال در بانک و بیمه باید در ذهن مدیران این بخش ایجاد شود
«سارینا آوایی», رئیس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی نیز در این نشست با بیان اینکه بیمه‌ها و بانک‌ها در دوران جدید به دنبال تحول دیجیتالی هستند، اظهار کرد: این تحول باید در ذهن مدیران به وجود آید و اگر معنای این تحول به خوبی از سوی مدیران درک نشود نمی‌توان شرینی آنرا به خوبی چشید.
وی با اشاره به اینکه امروز از سوی مسئولان کلمه هوش مصنوعی زیاد تکرار می‌شود، افزود: دغدغه مدیری که تحول دیجیتال را درک کرده باشد، با نگاه مدیری که به صورت سنتی به دنبال گسترش بنگاه خود است، متفاوت خواهد بود.
آوایی ادامه داد: صنعت بانک و بیمه دو مقوله اصلی در بخش پولی و بانکی هستند که اگر به هم نزدیک شوند می‌توانند به اقتصاد نیمه جان کشور روح جدیدی بدمند.با درک درست از فناوری می‌توان سهم خوبی از بازار پولی را کسب کرد
سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه فناوری‌های مالی نداریم
در ادامه «کامران ندری »,اقتصاددان در نشست خبری بانک و بیمه (فینشورتک) که با محوریت توسعه بانکداری با فناوری‌های مالی، چشم‌انداز بازارها و روندهای جهانی و فناوری‌های نوین در صنعت بیمه برگزار شد، با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه فناوری‌های مالی در کشور و تاخیر در روی آوردن به استفاده از فناوری‌های جدید و به روز برای توسعه صنعت مالی کشور گفت: متاسفانه امروز در حوزه استفاده از فناوری‌های جدید مالی نسبت به کشورهای منطقه و برخی از همسایگان ما که حتی نظامات مالی آنها دیرتر از ایران شکل گرفت در جایگاه مناسب و مطلوبی قرار نداریم.
وی ادامه داد: امروز چالش‌هایی از جمله زیرساخت‌های مالی قدیمی، کندی سرعت اینترنت و انتقال داده و کاهش سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های فناوری مالی، گریبان صنعت بانکداری و مالی کشور و همچنین صنعت بیمه را گرفته است. متاسفانه سرمایه گذاری خارجی نیر در این زمینه وجود ندارد و حتی سوالی که در این زمینه وجود دارد این است که امکان توسعه زیرساخت‌های فناوری مالی و استفاده از فناوری‌های تکنولوژیک روز بدون سرمایه گذاری خارجی و ارتباط با دنیا وجود دارد یا خیر. همچنین باید این پرسش را مطرح کرد که در صورت نبود سرمایه گذاری خارجی چه کسانی متولی سرمایه گذاری داخلی در این زمینه هستند و برنامه آنها برای توسعه زیرساخت‌های فناوری مالی نسبت به جهانی که به سرعت در حال رشد و توسعه است، چیست.
این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: گذشته از موارد فوق، متاسفانه امروز، ارتباط شبکه بانکی کشور با نظام بانکی جهان قطع است و وظیفه بانک‌ها را صرافی‌ها انجام می‌دهند. علاوه بر این حتی در صورت گشایش ارتباط شبکه بانکی کشور با نظام بانکی بین‌الملل، تا زمانی که استانداردهای جهانی در این حوزه رعایت نشود، همکاری با نظام بانکی در عرصه بین‌الملل با چالش‌هایی اساسی روبرو خواهد بود.
بلاک‌چین‌ها انحصار خلق پول را که قبلا دراختیار بانک‌ها بود را شکسته‌اند
«حامد سیدقربانی»، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این نشست گفت: رویداد بانک و بیمه با محوریت فناوری با هدف تشریح تحولاتی که در پیش‌روی این صنایع قرار دارد، برگزار می‌شود.اکنون در مقطعی تاریخی قرار داریم و در حوزه فناوری‌های مالی، بلاک‌چین‌ها انحصار خلق پول را که قبل در انحصار بانک‌ها بود را شکسته‌اند.فین‌تک‌ها پر سود شده‌اند.نسل جدید یا همان نسل زد، خدمات بانکی را بدون مراجعه به بانک می‌خواهد و آینده صنعت مالی و بیمه‌ها با تحولاتی شگرف در آینده مواجه خواهند شد بنابراین اگر بانک‌ها و بیمه‌ها خود را با این تحولات تطبیق ندهند، موفق نمی‌شوند که سهمی از بازار کسب کنند.
پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی نیاز روز کشور است
«علی تقیان»، مدیر روابط عمومی کارگزاری بیمه دال، به عنوان آخرین سخنران این برنامه، در جمع حاضران اظهار داشت: «در خصوص کاربرد فناوری در صنعت بیمه، ابتدا باید چالش‌ها را به خوبی شناسایی کرد و سپس بر اساس این چالش‌ها، راهکارهای جدید را در قالب هوش مصنوعی ارائه داد.»
ویبا تأکید بر اهمیت پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی، افزود: پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی نیاز روز کشور است و معتقد هستم که علاوه بر بانک و بیمه، همه صنایع در ایران باید در این راستا قدم بردارند.
تقیان در ادامه سخنان خود به کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: اولین بحثی که هوش مصنوعی می‌تواند به این صنعت کمک کند، در فرایند صدور و خسارت است.
او افزود: موضوع بعدی این است که بتوانیم زیرساخت‌هایی مبتنی بر API ایجاد کنیم که در بحث ثبت خسارت به ما کمک‌هایی بدهد.
مدیر روابط عمومی کارگزاری بیمه دال با اشاره به پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران، گفت: درصد ضریب نفوذ بیمه در ایران بسیار پایین است و همچنین با درصد ضریب نفوذ بیمه در ابعاد جهانی فاصله بسیار زیادی دارد, و برای رفع این مشکل باید نوآوری را وارد صنعت بیمه کشور کرد و محصولات جدیدی را اضافه کنیم و در این جا هم می‌توانیم از هوش مصنوعی کمک بگیریم.
ضرورت ترکیب و توسعه صنعت مالی و تکنولوژی کشور
شایان ذکر است «محمدمهدی الحسینی»، مدیرعامل رسانه اقتصادآنلاین و میزبان نشست خبری و تخصصی رویداد بانک و بیمه« فینشورتک» گفت که این رویداد با شعار «از نوآوری تا تحول» برگزار خواهد شد و در کنار آن، نمایشگاهی در حوزه بانک و بیمه نیز برپا می‌شود.
الحسینی در ادامه به موضوعات محوری این رویداد اشاره کرد و گفت:بررسی تکنولوژی‌های نوین در آینده، تأثیر هوش مصنوعی بر رشد فناوری‌های جدید در حوزه بانکداری و بیمه‌داری نوین، از جمله مباحثی است که در این رویداد مورد بحث قرار خواهد گرفت.» او افزود: «هدف اصلی این رویداد، کاهش فاصله بین صنعت بانک و بیمه، به ویژه در حوزه فناوری و تکنولوژی است.»
مدیرعامل اقتصادآنلاین همچنین تأکید کرد: ما قصد داریم با ترکیب و توسعه صنعت مالی و تکنولوژی در کشور، گام‌های مؤثری در این زمینه برداریم و امیدواریم بتوانیم ادبیات جدیدی در صنعت مالی ایران ایجاد کنیم.
این همایش سه روزه با حضور کارشناسان مالی، کارشناسان حوزه فین‌تک، کارشناسان اقتصاد، مسئولان دولتی و علاقه‌مندان این حوزه برگزار می‌شود. این رویداد در تاریخ ۷، ۸ و ۹ اسفندماه در سالن همایش‌های رایزن برگزار خواهد شد.
وی در پایان از حضور فعالانه رسانه‌ها، کارشناسان و اساتید حاضر در این نشست قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که این رویداد بتواند به اهداف تعیین‌شده دست یابد.
اخبار پولی مالی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

اینترنت بانک رفاه بیمه آسیا بیمه پارسیان