گزارش:
بررسی عملکرد بانک ایران زمین در “کمپین میرآب”
به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، بانک ایران زمین با برگزاری پویشهایی در حوزه حراست از ذخایر جنگلهای کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاکسازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگلهای بلوط در غرب کشور، حمایت از محیطبانان و… اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده بود.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!این گزارش میافزاید، تمرکز اصلی کمپین میرآب در ابتدا تاکید بر واقعیتهای کمتر مورد توجه قرار گرفته در میان افکار عمومی در حوزه مصرف آب و تمرکز بر عادات غلط اجتماعی در این حوزه بود. در همین راستا بانک ایران زمین از دوسال قبل تلاش کرد تا با تولید محتوا مخاطبان را با گوشهای از وضعیت بحرانی آب در ایران مواجه کرده و همزمان قدمهایی برای اصلاح الگوی مصرف در کشور بردارند.
بانک ایرانزمین (به عنوان تنها مشارکتکننده این پویش با سازمان محیطزیست) در راستای اختصاص چندینسالهی برنامههای مسئولیت اجتماعی خود به موضوعات محیط زیستی با پویش «میرآب » به دنبال تحقق یکی از شعارهای اصلی خود در میان افکار عمومی است. شعاری که میگوید برای زندگی همین یک زمین را داریم.
این گزارش حاکی است، کشور ایران با قرار گرفتن در اقلیمی خشک و بیابانی همواره در طول تاریخ خود در جستجوی آب بوده است. ظهور شهرنشینی و رشد بالای جمعیت خصوصا در طبقه متوسط جامعه ایران در کنار مصرفگرایی باعث شده، میزان آب مصرفی در کشور به شکل بیسابقهای طی نیم قرن اخیر افزایش پیدا کند.
براساس آنچه که بانک ایران زمین اعلام کرده است، در یک نگاه کلی آمار تایید شده وزارت نیرو در یک قرن اخیر نشان میدهد، میزان سرانه آب تجدید پذیر ساﻻنه کشور از میزان حدود ۱۳ هزار متر مکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۰۰، به حدود ۱۴۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۹۶، تقلیل یافته و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب وخیمتر خواهد شد.
برهمین اساس، در وضعیت کنونی به باور متخصصان چند راه مهم پیش روی ایران است. نخست اینکه در بخشهای کشاورزی و صنعتی روشهای نوین استفاده از آب و آبیاری به مدد صنایع و کشاورزان بیاید. در قدم دوم ذخیرهسازی آب در کشور سازوکار درستی داشته باشد و در قدم سوم نهادهای اجتماعی و اقتصادی با مشارکت یکدیگر بتوانند قدمهای موثری برای فرهنگسازی در حوزه مصرف آب بردارند.
در همین راستا بانک ایران زمین برای حفظ محیط زیست و حفظ منابع آبی برای جلوگیری از خشکسالی تا به امروز کمپین های مختلفی را رهبری کرده است. از جمله موارد زیر:
کمپین محیطزیستی یک قطره کمتر
این کمپین در شهریور ۱۳۹۷ در بانک ایران زمین کلید خورد و هدف آن فرهنگسازی در زمینه مصرف صحیح آب بود.
حمایت از پویش سهم من برای تالاب
پویش سهم من برای تالاب، جدیدترین اقدام حمایتی بانک ایرانزمین در حوزه محیط زیست است. این نهاد مالی با حمایت از پویش #سهم- من- برای- تالاب، از مخاطبان خود در بسترهای مختلف خواسته است با پیوستن به این پویش و حمایت همهجانبه از آن، دین خود را در احیای دوباره تالابهای در معرض نابودی؛ همچنین تالابهای زنده نیازمند به کمک بیشتر، ادا کنند. این پویش از طرف مخاطبان با توجه قابل ملاحظهای مواجه بوده است.
گفتنی است، میر آب یعنی امیر آب یا رئیس آب در واقع میر آب مدیر و محاسبه گر زمان و ساعت آبی و تقسیم گر عادلانه و تعیین زمان تحویل دادن آب قنات به افراد بوده است. شغل میرآب ممکن است بطور وراثتی باشد یا انتخابی اما از آنجا که حساب و کتاب و دانستن زمان سهام کار ساده ای نبوده است میرآب بطور دایمی به این شغل ادامه می داده است ولی دستمزد وی را سهامداران قنات در پایان سال یا نوروز تعیین می کرده اند.
برچسب ها :بانک ایران زمین ، بخشهای کشاورزی ، فرهنگسازی ، کمپین میرآب ، محیط زیست
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰