جواد گودرزی
رسانه بدون روابط عمومی زنده نیست و روابط عمومی هم بدون رسانه می میرد

اخبار پولی مالی_ بهره گیری از توان و تخصص رسانه توسط هر سازمانی از طریق روابطعمومی، نه یک “وظیفه “که یک “هنر ” است. و به همین خاطر است که روابط عمومی ها را از این منظر ” هنر هشتم ” خوانده اند. خود می دانید که تحول هنرهای هفتگانه در امتداد همند کما اینکه” نقاشی” ، ” مجسمه سازی”، ” ادبیات”، ” موسیقی”، “رقص”، ” معماری” ، و هفتمین آنها یعنی ” سینما” همیشه کامل کننده هم بوده اند و به بیانی در مثلا سینما از همه هنرهای قبل از آن استفاده می شود وقص علیهذا.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!بر این مبنا آنکس که در روابطعمومی کارکرده و می کند، منطقا توانایی بهره گیری از همه هنرها موصوف را مطابق با شرایط زمانی و مکانی خود دارد.
دراین چارچوب باید بپذیریم که تنها کارِ روابط عمومی ها، صرفا برنامه ریزی ، هماهنگی و برقراری ارتباط با رسانه ها *_ ولو به عنوان مهم ترین محورکاری* _ نیست.
“تبلیغات”، “برگزاری مراسم و مناسبتها”، ” انتشارات،” ، “پژوهش و افکارسنجی”، “ارتباطات الکترونیک”، ” تقویت ارتباطات درون سازمانی”، “تنظیم و توسعه ارتباطات بین المللی” _ در سازمانها و نهادهایی که عنوان بین الملل را نیز به یدک می کشند، “تشریفات ” و .. جزو مهمترین وظایف و ماموریت هایی است که روابط عمومی ها انجام می هند.و منطقا پرداختن بیش از حد به یکی از محورها و تکنیک ها باعث آکرومگالی، یاهمان رشد نامتوازن خواهد شد.
همانگونه که گفته شدمدیریت رسانه_ در حوزه های اختصاصی_ *یکی* از ابزارها و کارهای روابط عمومی هاست. که اتفاقا دارای وجوه مشترکی چون ” اطلاع رسانی ” ، ” تاثیرگذاری بر افکارعمومی” ، ” مخاطبان یکسان” و ” استفاده از ابزارها و فنون مشترک ” هستند و بدیهی است که آنها نزدیک ترین دوستان هم اند ، هم در سازمانها و هم در افکار عمومی.
از این رهگذر همه رسانه ها _ تاکید می شود همه رسانه ها _ مادامی که منطبق با رسالتها ، در راستای انجام وظایفِ و کارکردهای درستِ خود( مانند آموزش، برقراری همبستگی اجتماعی، انتقال میراث فرهنگی ، نظارت ، افزایش اگاهی های عمومی و…) و با رعایت اخلاق حرفه ای حرکت کنند منطقا دوست، همراه ، همکار و همیار روابط عمومی ها خواهند بود.و اگر همراستا نباشندحتما یک جای کار میلنگد.
روشن است که روابط عمومی ها و رسانه ها در برخی موارد دارای تعارض هم هستند ، چه رسانه ها تلاش می کنند نقاط ضعف سازمانها را برجسته کنند و روابطعمومی ها دنبال پوشاندن نقاط ضعف اند و در این دیدگاه روابط عمومی ها از انتشار/ انعکاس نقاط ضعف ناخرسندند و رسانه ها تمایل دارند که پرچمدار مبارزه با حاکمیت _ بخوانید سازمانها و دستگاهها_ باشند.
آنچه این دو را به هم نزدیک می کند نه تن دادن به خواسته های نا معقول و نا مناسب( مالی، اخلاقی، اطلاعاتی، باج و..) هر دو طرف است و نه تسلیم محض شدن هر سو به سمت دیگری است. بل تلاش برای تقویت آگاهی ها و افزایش سواد مالی و رسانه ای و ارتباطی است.
زیاده جسارت شد، از زمانی که” آیوی لی” ، نخستین دفتر روابط عمومی را در دنیا و مرحوم “حمید نطقی” نخستین روابط عمومی را در ایران پا نهاد، معلوم بود که رسانه بدون روابط عمومی زنده نیست و روابط عمومی هم بدون رسانه می میرد.
تلاش کنیم به حقمان قانع باشیم . متوهم نباشیم، به همدیگر احترام بگذاریم. تخریب نکنیم. منفعت فردی را به منفعت سازمانی و عمومی ترجیح ندهیم . به قول کاستلز ” جریان ” بسازیم. هدفمند باشیم، در چارچوب قانون حرکت کنیم، بر محور عقل بچرخیم و *انصاف* را رعایت کنیم.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰