تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 16:34
کد خبر : 83557
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای توصیه های اقتصادی برای موفقیت دولت چهاردهم بسته هستند

جاوید ر ف شیرازی

توصیه های اقتصادی برای موفقیت دولت چهاردهم

توصیه های اقتصادی برای موفقیت دولت چهاردهم
اخبار پولی مالی- در شرایط رکود تورمی هدف باید بازگرداندن اعتماد به بازار، تثبیت قیمت‌ها و در نهایت ارتقای رشد اقتصادی پایدار باشد.

اخبار پولی مالی- دولت چهاردهم یا دولت وفاق در حوزه اقتصادی با رکود تورمی دست و پنجه نرم می کند. کاهش شامخ یا همان شاخص مدیریت خرید و شیب منفی نمودار مصرف اقلام ضروری توسط خانوار ایرانی از یک سو و نرخ تورم نزدیک به ۳۵ درصد اقتصاد کشور و نرخ نقدینگی نشانه های وضعیت موجود به شمار می رود. هر چند که برخی با استناد به تراکنش های بانکی و افزایش تعداد و مبلغ این تراکنش ها که بیشتر مربوط به شرکت های بهره مند از منابع متصل به رانت انرژی و یا مبادلات مشکوک مرزی است، رکود را نمی پذیرند. در این مقاله فرض را بر وجود رکود تورمی گذاشته ایم و بر آن هستیم اقدامات استانداردی را که می تواند به خروج از این شرایط به دولت کمک کند به صورت کپسولی مرور کنیم، مطمئن هستیم که کارشناسان خبره در بدنه دولت بر این امور وقوف لازم را دارند با این حال تذکر این موارد و تبدیل آن به تقاضای عمومی توسط رسانه می تواند کمک در اجرای بهتر امور باشد.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

– در شرایط رکود تورمی یکی از مهمترین راهکارها اجرای سیاست تعدیل پولی استو تورم  می تواند با اعمال سیاست های پولی فشرده تا حدود قابل توجهی مهار شود. برای تحقق این مهم استفاه از پول پربهره ابزار اصلی درنظر گرفته  می شود. با افزایش نرخ بهره بانکی  هزینه‌های اضافی ناشی از استقراض بانکی مهار می شود ودر نتیجه فشارهای تورمی را کاهش دهد. باید توجه داشت که این امر به طور بالقوه می تواند رکود کوتاه مدت را تشدید کند، این ابزار در ضورتی مورد استفاده قرار می گیرد که هدف بلندمدت، بازگرداندن ثبات به قیمت ها باشد.

کاهش مداخله دولت یا به حداقل رساندن دخالت دولت در فعالیت های اجرایی اقتصادی راهکار دیگری برای کنترل تورم به شمار می رود. کاهش مداخله دولت می تواند به  بهبود کارکرد بازار و همزمان با کاهش پرداخت یارانه ها و هزینه های اضافی منجر شود، این مهم باعث می شود تا بازار رقابتی تر و شفاف تر شده و همزمان منابع محدود به صورت کارآمد تری تخصیص پیدا کند و هم اینکه کسری بودجه کمتری خلق شود .

باید توجه داشت که در کنار رویکرد های بالا افزایش سیاست های طرف عرضه برای مهار تورم و خروج از رکود امری لازم به شمار می رود. ایجاد محیطی مساعد برای تولید می تواند به خروج از رکود کمک کند. تقویت طرف عرضه شامل افزایش صادرات انرژی در اقتصادهای مبتنی بر نفت بسیار مهم است. تشویق سرمایه گذاری در منابع انرژی جایگزین و تنوع بخشیدن به اقتصاد نیز گام های اساسی دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

موارد فوق الذکر بدون اجرای سیاست انقباض مالی همراه با حفظ انضباط مالی موثر نخواهند بود. دولت باید از محرک های مالی بیش از حد که می تواند فشار تورم را تقویت کند بپرهیزد در عوض، تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های راهبردی که بهره‌وری بلندمدت را بدون افزایش چشمگیر تقاضای کوتاه ‌مدت بهبود می‌بخشد، مطلوب است.

به عنوان رویکرد های تکمیلی، تشویق تجارت و سرمایه گذاری به ویژه جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند به تحریک فعالیت های اقتصادی کمک کند. با گشایش اقتصاد و تقویت روابط تجاری، به ویژه با صادرات نفت و گاز و فرآورده های حاصل از آنها، کشورها به طور بالقوه می توانند رکود ناشی از تورم را مدیریت و مهار کنند.

نرخ ارز یکی دیگر از متغییرهای مهم در مدیریت شرایط اقتصاد در ایران به شمار می رود. این نرخ هم اکنون بسیار سیاسی شده است در حالی که لازم است از این وضعیت خارج شده و در وضعیت اقتصادی منعطف قرارگیرد چرا که ارز شناور می تواند به جذب شوک های خارجی کمک کند همچنین نرخ ارز انعطاف‌پذیر می‌تواند با تغییر قیمت‌های جهانی نفت سازگار شده و به ثبات اقتصاد مدد برساند.

یکی دیگر از رویکرد های مکمل مدیریت شرایط رکود تورمی، تشویق کسب و کارها به اتخاذ شیوه های کارآمدتر و سرمایه گذاری در فناوری های جدید است که می تواند بهره وری را افزایش دهد. رویکرد هایی که محیط رقابتی را ترویج کرده و باعث می شود تا شرکت ها برای نوآوری و کاهش هزینه ها تشویق می شوند.

خلاصه این که بهره گیری ترکیبی از سیاست های پولی سخت، کاهش مداخله دولت، اصلاحات در سمت عرضه، محدودیت مالی، ارتقای تجارت، انعطاف پذیری ارز، و بهبود کارایی اقتصادی برای مبارزه با رکود تورمی در اقتصادهای نفتی توصیه می شود. هدف از این اقدامات بازگرداندن اعتماد به بازار، تثبیت قیمت‌ها و در نهایت ارتقای رشد اقتصادی پایدار است./ اخبار پولی مالی

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.