تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1404 - 23:58
کد خبر : 89508
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رونمایی از خدمت «تسویه یار»؛ گامی تازه در هم افزایی بانک ملی ایران و شرکت سمات بسته هستند

رونمایی از خدمت «تسویه یار»؛ گامی تازه در هم افزایی بانک ملی ایران و شرکت سمات

رونمایی از خدمت «تسویه یار»؛ گامی تازه در هم افزایی بانک ملی ایران و شرکت سمات
اخبار پولی مالی- در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بانک ملی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، و همچنین رونمایی از خدمت «تسویه‌یار»، امیر مسعود رزازان قائم‌مقام مدیرعامل بانک ملی ایران، این سامانه را یکی از گام‌های اساسی در تسهیل فرآیندهای مالی و ارتقاء تجربه کاربران بازار سرمایه عنوان کرد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، رزازان با اشاره به تجربه بانک ملی ایران در ارائه خدمات فناورانه تاکید کرد: این بانک با همراهی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، می تواند فضایی خدمتی مبتنی بر چابکی، دقت و شفافیت ایجاد کند. این سامانه، نمادی از تحول دیجیتال در نظام بانکی و بازار سرمایه کشور است.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

وی همچنین بر لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص این سامانه تاکید کرد و معرفی و تشویق هر چه بیشتر عموم مردم در استفاده از تسویه‌یار را خواستار شد.

همچنین محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، در این مراسم با اشاره به نقش دوگانه سمات در حوزه‌های خدمات عمومی و سودآوری گفت: ما به عنوان یک نهاد حاکمیتی، هم موظف به ارائه خدمات دقیق و زیرساختی در بازار سرمایه هستیم، و هم به‌نوعی با توقع سودآوری روبه‌روایم. این مسیر همکاری با بانک ملی ایران، به‌ویژه در پروژه‌هایی مانند تسویه‌یار، به ما کمک کرده تا در این دو مسیر هم‌زمان حرکت کنیم.

وی افزود: بانک ملی نه‌تنها شریک تجاری اصلی ما در پروژه تسویه‌یار بود، بلکه در مقاطع مختلف از جمله تامین مالی صندوق توسعه بازار نیز نقش مهمی ایفا کرده است. منابع صندوق تضمین ما از ۹۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، امروز به بیش از یک همت رسیده است که بخشی از این جهش، نتیجه همین همکاری‌هاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۲۵ درصد مشتریان بانک ملی ایران از فعالان بازار سرمایه هستند. این حجم از ارتباط، نیاز به تسهیل فرآیندها و حذف فرایندهای دستی دارد. تسویه‌یار، گامی مهم در این مسیر است تا اتصال فنی میان دو نهاد را مستحکم‌تر کند.

حمید رضا مختاریان عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات نیز از این طرح به عنوان گامی مؤثر در تحقق تکالیف قانونی و ارتقای کیفیت پاسخگویی در نظام بانکی یاد کرد.

وی گفت:خوشبختانه با همراهی و حمایت جدی همکاران در سمات و بانک ملی ایران، توانستیم یکی از پروژه‌های کلیدی در حوزه خدمات مالی را به نتیجه برسانیم. پروژه‌ای که شاید در گذشته بدون دستور قضایی هم قابل انجام نبود، اما امروز با هماهنگی کامل و ساختاریافته در حال اجراست.

بیژن نصرتی برندق معاون بانکداری جامع بانک ملی ایران نیز با تاکید بر نقش بانک‌ها در ارتقاء زیرساخت‌های بازار سرمایه گفت: توزیع سیستمی سود اوراق، نه‌تنها موجب افزایش شفافیت و رضایتمندی سهامداران می‌شود، بلکه گامی مهم در همگرایی نظام بانکی و بازار سرمایه است.

وی افزود: بانک ملی ایران آمادگی دارد با گسترش ظرفیت ها، نقش فعالی در توسعه خدمات بازار سرمایه ایفا کند.

گفتنی است «تسویه‌یار» خدمتی مشترک میان بانک‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است که با هدف تسهیل و تسریع فرآیند تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار طراحی شده است. در این طرح، بانک به عنوان نهاد واسط، تسویه وجوه را بین کارگزاران انجام می‌دهد و با انعقاد قرارداد سه‌جانبه با سمات و کارگزار، بستر لازم برای انجام به‌موقع تعهدات را فراهم می‌کند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

اینترنت بانک رفاه بانک سپه