تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 15:32
کد خبر : 83804
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تعادل و یا عدم تعادل در هزینه های شرکت نفت پاسارگاد؟ بخش دوم بسته هستند

گزارش:

تعادل و یا عدم تعادل در هزینه های شرکت نفت پاسارگاد؟ بخش دوم

تعادل و یا عدم تعادل در هزینه های شرکت نفت پاسارگاد؟ بخش دوم
اخبار پولی مالی- ذخیره سازی، حمل و نقل و کاربرد قیر مشتق شده از نفت خام می تواند اثرات نامطلوبی برای محیط زیست و بهداشت عمومی داشته باشد. اینها شامل خطرات دمای بالا، انتشار ترکیبات آلی فرار و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، چالش های مرتبط با حمل و نقل مانند انتشار و نشت گازهای گلخانه ای، آلودگی آب و آسیب های زیست محیطی است. از این رو بخش متناسبیی از درآمد های ناشی از تولید و فروش قیر لازم است به سرمایه گذاری سبز اختصاص پیدا کند.

اخبار پولی مالی- البته واحد های شرکت نفت پاسارگاد با اعمال استاندارد ها و شاخص های پایداری، موفق به دریافت گواهی نامه های ایزو در حوزه انرژی، محیط زیست، مدیریت کیفیت و پروانه تحقیق و توسعه و  همچنین تندیس سیمین صنعت سبز از مراجع ذی صلاح به عنوان واحد های سبز و نمونه شده اند( اراک شیراز و آبادان، این واحدهای صنعتی نباید در لیست واحدهای آلوده کننده‌ی محیط زیست قرار داشته باشد. (دریافت تایید انجام پروسه‌ی کاهش آلاینده‌ها از مراجع ذی‌صلاح انجام بهینه و مناسب مدیریت بازیافت مواد زائد جایگزین کردن انرژی‌های پاک به جای انرژی‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی اخذ گواهی نامه‌های ایزو۱۴۰۰۰، ایزو۱۸۰۰۰ توسعه فضای سبز در محیط واحد صنعتی مصرف بهینه‌ی انرژی در تمام مراحل تولید محصول و حرکت به سمت کاهش مصرف سوخت ارتقای سطح دانش و فرهنگ زیست محیطی مدیران و کارکنان کاستن اثرات منفی و ضایعات صنعت بر محیط زیست تایید انجام شدن هر یک از این موارد برعهده‌ی سازمان حفاظت محیط زیست استان محل قرار گیری واحد صنعتی خواهد بود. در صورتی که یک واحد صنعتی تمام الزامات استاندارد صنعت سبز را رعایت کرده باشد، گواهینامه‌ی صنعت سبز دریافت می‌کند.)

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

اما موارد بالا نمی توانند هزینه های واقعی را که این شرکت خصوصی بر روی دست شهروندان و محیط زیست در معرض الاینده های ناشی از فعالیت واحد های خود می گذارد جبران نماید. چرا  که حتی سقف هزینه های قانونی تعیین شده برای فعالیت این گونه شرکت ها با هزینه های واقعی ایجاد شده برای محیط زیست و جامعه دارای فاصله قابل توجهی می تواند باشد.

در حسابداری زیست محیطی ریسک های زیست محیطی و بهداشتی و همچنین هزینه های آن در سرفصل ها ی مخصوص به خود مورد توجه قرار می گیرند.  اما در صورت های مالی سنتی به این موارد توجه کافی و لازم صورت نمی گیرد . باید توجه داشت که بازارهای جهانی به سرعت در حال جایگزین کردن حسابداری زیست محیطی با حسابداری های سنتی هستند.

البته این یک واقعیت است که در حال حاضر پرداخت هزینه های اجتماعی شرکت ها امری وابسته به خود آنها و امری کاملا اختیاری است. اما نگاهی به آمار زیر می تواند نشان دهد که پرداخت بیشتر درقالب مسئولیت های اجتماعی شرکتی بویژه به جوامع محلی در قالب حمایت های نقدی و غیر نقدی می تواند به شرایط عادلانه نری را مجسم بخشد.

بر اساس گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی، می دانیم که شرکت نفت پاسارگاد در سال ۱۴۰۲ مواد زیر را به مقدار مشخص شده در واحد های خود تولید کرده است:

قیر ۶۰/۷۰   به میزان ۳۷۱۴۹۷ نم

قیر ۲۵۰-MC  به مقدار ۱۳۱۶ تن

قیر ۸۵/۱۰۰ به میزان ۷۹۱۴۹ تن

قیر ۴۰/۵۰  به مقدار ۶۰۸۴۳ تن

قیر ۲۰۰/۳۰۰ به مقدار ۱۰۲۰۴ تن

قیر امولسیون ۲۱۲ تن

قیر ۷۰/۶۰  به مقدار ۲۶۰۷۹ تن

قیر ۱۰۰/۸۵ به مقدار  ۵۶۵۴ تن

قیر AC  به مقدار به مقدار ۳۱۶۰۲۸ تن

قیر AC  مظروف به مقدار به مقدار ۱۵۳۳۵ تن

قیر  PG به مقدار ۲۸۰۳۳۸ تن

قیرجاملوبک ۶۲۸۱ تن

اما این تولیدات تنها محصولات شرکت نیستند، بلکه گازهای گلخانه ای و گرما و برخی دیگر از آلاینده ها نیز در فهرست تولید قرلار دارند که به دلایل متعدد در صورت های مالی مورد توجه قرار نمی گیرند.

انتشار گازهای گلخانه ای (GHG):

کل انتشار تخمینی (تقریباً ۴۳.۴-۶۵.۴ تن معادل CO2).

 

سموم و حرارت:

تولید قیر شامل مواد شیمیایی مختلفی مانند ترکیبات گوگردی، فلزات سنگین و ترکیبات آلی فرار (VOCs) است. این مواد در طول تولید می توانند در هوا و آب آزاد شوند. همچنین می تواند ذرات معلق (PM)، اکسیدهای نیتروژن (NOx)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ترکیبات آلی فرار (VOCs) را منتشر کند.

کل سموم و گرمای تولید شده تخمین زده شده: ۵۰۰۰۰ کیلوگرم آلاینده هوا.

با توجه به موارد بالا می توانیم تخمینی کلی از هزینه اجتماعی شرکت در یک سال را به دست آوریم:

آسیب های زیست محیطی: انتشار گازهای گلخانه ای، انتشار مواد سمی و آلودگی هوا.

اثرات سلامتی: مشکلات تنفسی، خطرات سرطان، و سایر اثرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها.

اثرات اقتصادی: هزینه های مرتبط با آسیب های زیست محیطی، اثرات بهداشتی، و بهره وری از دست رفته.

اثرات اجتماعی: جابجایی جوامع، از دست دادن معیشت، و سایر اثرات اجتماعی.

خسارات زیست محیطی تخمینی: ۱۰۰,۰۰۰ تا ۵۰۰,۰۰۰ دلار

اثرات تخمینی بر سلامت: ۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ دلار

اثرات اقتصادی تخمینی: ۱۰۰۰۰۰-۵۰۰۰۰۰ دلار

اثرات اجتماعی تخمینی: ۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ دلار

کل هزینه اجتماعی  برآورد شده شرکت در یک سال به صورت تقریبی چیزی بین ۳۰۰,۰۰۰ تا ۱,۴۰۰,۰۰۰ دلار برآورد می شود که این رقم با میزان بودجه اختصاص یافته برای جبران واقعی هزینه های ایجاد شده در چارچوب مسئولیت های اجتماعی فاصله معنی دار آماری را نشان می دهد.  شپاس می تواند با انجام سرمایه گذاری های سبز این فاصله قابل توجه را در قالب معادله برد برد پر کند.

توجه داشته باشیدکه شاخص های مورد استفاده در محاسبات بالا همگی منطبق با شاخص ها بین المللی بوده و با توجه به قوانین داخلی،شرایط خاص کشور به ویژه در بخش تحریم های مالی و محدودیت های دسترسی به فناوری و … باید مورد توجه قرار گیرند. به علاوه اعداد و هزینه های مندرج در گزارش بالا نیز نسبی بوده و می توانند بر اساس نوع فناوری و مدیریت و میزان بهره وری متفاوت باشند.

منبع: مجله اخبار مالی

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

اینترنت بانک رفاه