امروز بزرگترین چالش صنعت بیمه، بیمه درمان تکمیلی است
به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از پایگاه خبری مراقب بیمه، به گفته مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون امروز بزرگترین چالش صنعت بیمه رشته بیمه درمان تکمیلی است. چراکه بیمه درمان تکمیلی به دلیل افزایش تعرفههای بهداشت و درمان و از طرف دیگر توان اقتصادی پایین بیمهشدگان این رشته باعث شده است که نتوان حق بیمهها را افزایش داد.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!از جهت دیگر با توجه به افزایش نجومی هزینههای درمان و ثابت ماندن حق بیمهها، شرکتهای بیمه به شکل فاجعه باری دچار زیان مالی از این حیث شدهاند.
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه تاکید کرد: «در کشورهای توسعه یافته شرکتهای بیمه درمان وجود دارند و این به منزله فعالیت تخصصی در رشته درمان است، از این رو میتوانند سود و زیان خود را مدیریت کنند. این همان روشی است که ما در بلند مدت به دنبال آن هستیم که شرکتهای بیمه درمان را از بازرگانی جدا کنیم و شرکتهای بیمه درمان تخصصی ایجاد کنیم و این موضوع از بنیادیترین راهکارهایی است که در آینده برای بیمه تعاون متصور هستیم.»
یونس مظلومی معتقد است که برای کاهش زیان مالی شرکتهای بیمه در رشته بیمه درمان راهکارهای کوتاه مدتی نیز وجود دارد که از میان آنها میتوان به افزایش حق بیمهها اشاره کرد. به گفته او مردم همچنان از خرید بیمهنامههای درمان تکمیلی استقبال میکنند و طبق آمار درحال حاضر ۱۷ میلیون بیمهشده درمان تکمیلی در کشور وجود دارد، اما موضوعی که وجود دارد این است که شرکتهای بیمه بخشی از سودی که از رشتههای دیگر بدست میآورند در بیمه درمان هزینه میکنند. بنابراین موضوع ترغیب مردم به سوی رشته بیمه درمان تکمیلی مطرح نیست، چراکه این رشته از ضریب نفوذ بالایی برخوردار است ولی برای بیمهگران بسیار زیانآور محسوب میشود.
یونس مظلومی با اشاره به حذف بخشی از هزینههای درمانی در راستای کاهش زیان بیمهگران در این رشته خاطرنشان کرد: «به طور مثال هزینه خرید عینک طبی هیچ بیمهشدهای را ورشکست نمیکند، درحالیکه بخش زیادی از هزینههای درمان را به خود اختصاص میدهد، ضمن اینکه اصولا ماهیت بیمه از خسارتهای جدی و شدید جلوگیری کند و بیمهگزار را در خسارتهای هنگفت حمایت کند نه در خسارت جزئی و کوچک! از طرفی ما با توجه به تورم موجود و کاهش توان اقتصادی آحاد جامعه قادر نیستیم حق بیمهها را بالا ببریم.»
به گفته مظلومی با شرایط حاکم موجود در رشته بیمه درمان تکمیلی از یک جهت با شرکتهای بیمهای مواجه هستیم که ضرر کردهاند و از جهت دیگر بیمهشدگانی که از شرایط ناراضی هستند. در کنار آن افزایش تعرفه مراکز درمانی آنها را به عدم رغبت به همکاری با شرکتهای بیمه سوق داده است.
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه با اشاره به مسیر پر فراز و نشیب خود در بدو ورود به صنعت بیمه افزود: «ما امروز نیم میلیون بیمهشده در بیمه تعاون داریم که آن را مدیون تلاشهای مستمر خود در طی این سالیان گذشته هستیم. ما نام تمام ذینفعان خود را شهروند گذاشتیم و باور داریم که به افراد آرامش خیال میفروشیم، این مفهوم در زبان عربی نیز ثابت شده است، چراکه در زبان عربی به بیمه تامین میگویند به این منظور که آرامش افراد را تامین میکند.»
شرکتهای بیمه در تمام دنیا خوشنام نیستند
مظلومی در خصوص اینکه چرا شرکتهای بیمه در ایران خوش استقبال و بد بدرقه هستند نیز گفت: «این موضوع در تمام دنیا نیز اینگونه است. به دلیل اینکه اگر شما قصد خرید ماشین، ساعت یا کالای به خصوصی را داشته باشید از لمس و استفاده آن کالا هیجانزده میشوید اما ماهیت و ذات بیمه به خودی خود اینگونه نیست و هیچکس را در جهان نمیبینی که از خواب بیدار شود و با خوشحالی تصمیم به خرید بیمه بگیرد! به همین خاطر فروش بیمه اقدام بسیار سخت و دشواری است. از جهتی در هر جای جهان هنگام دریافت خدمات بیمه، تعرفه فرانشیز به شما تعلق میگیرد و این اولین گام برای نارضایتی افراد در صنعت بیمه است، از این رو شرکتهای بیمه اساسا در دنیا خوشنام نیستند.»
بیمهگران وظیفه مدیریت ریسک را بر عهده دارند
یک ذهنیتی که در خصوص شرکتهای بیمه وجود دارد این است که ریشه تصویری که از مفهوم بیمه در کشور وجود دارد مثبت نبوده و علت را آن را میتوان در دو موضوع رقابتی نبودن این صنعت و عدم حضور نهاد مستقلی که از بتواند از حقوق مصرفکننده دفاع کند، جستجو کرد، مدیرعامل بیمه تعاون ضمن تایید این موضوع بیان کرد: «واقعیت این است که افراد با خرید بیمهنامه ریسک خود را به صورت کامل به شرکتهای بیمه واگذار کرده و مدیریت ریسک خود را به بیمهگران میسپارند، اما این ذهنیت اشتباهی است که برخی افراد بیمهگران را خریداران ریسک مردم میپندارند. در بازار موجود نیز با توجه به تجربه نمایندگی بیمه، یکسری محصولات خلاقانه ایجاد شده است که در کنار افزایش فروش در صنعت بیمه، بتوان خدمات بهتری را ارائه کرد.»
او معتقد است که شرکتهای بیمه مزیت را به فروش میرسانند و میتوان با ایجاد گره میان بیمه و خدمات ارائه شده از سوی شرکتها، محدودیتهایی که برای فروش بیمه وجود دارند را تا حدود زیادی رفع کرد.
در حال حاضر شرکت بیمه تعاون نیم میلیون بیمهشده را تحت پوشش قرار میدهد، یونس مظلومی در این باره اظهار کرد: «۶ سال گذشته بیمه تعاون تنها ۴۰ هزار بیمهشده داشت اما ما در طی این مدت تلاش کردیم که با پوشش به موقع نیاز تمام ذینفعان خود این تعداد را به نیم میلیون برسانیم.»
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰