تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مرداد 1400 - 11:06
کد خبر : 3227

خبر:

پوشش بیمه‌ای برای خدمات توانبخشی اتیسم

پوشش بیمه‌ای برای خدمات توانبخشی اتیسم
اخبار پولی مالی- یکی از مشکلات افراد اتیسم هزینه‌های درمانی شامل توانبخشی و موارد دیگر است که به تازگی بخشی از این خدمات از جمله خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه‌های پایه از جمله بیمه سلامت قرار گرفته است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بیمه سلامت، اختلالات طیف اتیسم یکی از شایع ترین اختلالات در حال افزایش است که حدوداً به ازای هر ۵۹ تولد یک کودک دارای این اختلال است و یکی از اختلالات عصبی رشدی در حوزه اختلالات روانپزشکی کودکان محسوب می‌شود که ساختار و کارکرد مغز را با نقایصی مواجه می کند.

تاثیر اتیسم و شدت آن در هر فرد دارای اتیسم متفاوت است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، یک درصد از مردم جهان دارای اتیسم هستند و با توجه به مطالعات انجام شده در ایران حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر بیمار اتیسم برآورد شده است.
تعداد جمعیت اختلال اتیسم در کشور حدود ۳۴ هزار نفر شناسایی شده که تقریبا نیمی از این بیماران تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند.

**خدمات بیمه سلامت به مبتلایان اتیسم

اختلالات اتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می‌شوند که در حال حاضر اتیسم مطابق کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، خدمات تشخیصی درمانی از جمله آزمایش‌ها، تصویر برداری، دارویی و ویزیت¬های تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش بیمه هستند. بسته خدمات غیر دارویی اتیسم شامل مداخلات کاردرمانی، مداخلات گفتاردرمانی، مداخلات رفتاری آموزشی و مداخلات مشاوره ای حمایتی، ویزیت های تخصصی و فوق تخصصی، خدمات نوار مغز است.

خدمات بهداشتی درمانی در سه بخش شناسایی به هنگام وغربالگری، ارجاع موارد غربالگری شده و تشخیص نهایی و مداخلات درمانی و توانبخشی طبقه بندی می‌شوند. در موارد اول و دوم، در پایگاه های سلامت مطابق برنامه تنظیمی در ارزیابی رشدی در سنین ۹ ماهگی به بالا شناسایی می شوند و جهت تشخیص نهایی به مراکز ذیصلاح و تایید شده توسط معاونت درمان ارجاع خواهند شد.

حنان حاجی محمودی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت درباره خدمات این سازمان به افراد اتیسم گفت: عمده مداخلات درمانی دارای شواهد علمی دراختلال طیف اتیسم به طور کلی به دو دسته مداخلات دارویی و غیردارویی شامل توانبخشی و روانشناسی تقسیم می شوند. منظور از مداخلات دارویی، مداخلاتی است که توسط پزشک و از طریق تجویز دارو یا توصیه ها و مداخلات تغذیه ای صورت می گیرد. روانپزشک کودک و نوجوان، روانپزشک عمومی، متخصص مغز و اعصاب کودک و متخصص اطفال آموزش دیده مجاز به ارائه این نوع از خدمات هستند.
وی ادامه داد: مداخلات غیر دارویی شامل توانبخشی و روانشناسی نیز مداخلاتی هستند که در حوزه توانبخشی، آموزشی و مشاوره توسط دانش آموختگان مرتبط از توانبخشی، روانشناسی و مشاوره و براساس رشته تحصیلی و کوریکولوم های آموزشی مصوب آنها به اجرا در می آیند.
حاجی محمودی بیان کرد: شناسنامه واستاندارد خدمات توانبخشی در اختلالات اتیسم در خصوص بهره برداری از ۶ کد خدمتی ستاره دار غیر بیمه‌ای به استان‌ها ابلاغ شده است.
ارائه خدمات کار درمانی و گفتار درمانی به افراد اتیسم
تاکنون با توجه به تفاهم نامه بین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی، فقط مبتلایان به اتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی می توانستند از خدمات کار درمانی و گفتار درمانی شامل ۵ کدخدمتی در تعهد سازمان بیمه سلامت بهره مند شوند. با ابلاغ بسته خدمات توانبخشی بیماران طیف اتیسم  شامل ۶ کدخدمتی در حیطه مداخلات کاردرمانی، مداخلات گفتاردرمانی، مداخلات رفتاری آموزشی و مداخلات مشاوره ای حمایتی تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و کلیه افراد اتیسم تا پایان سن ۶ سالگی از این خدمات بهره مند خواهند شد.
مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت دراین زمینه نیز اظهار کرد: هزینه سهم پرداختی سازمان بیمه سلامت برای خدمات توان بخشی در ۶ کدخدمتی مذکور، جهت گروه سنی زیر ۶ سال، با احتساب رشد تعرفه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۷۶ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
خدمات اتیسم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت
یکی از نیازهای اساسی مبتلایان به اتیسم، پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی بوده که این موارد به تازگی تحت پوشش بیمه‌های پایه از جمله سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.
سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اتیسم ایران در این زمینه گفت: پوشش خدمات بیمه‌ای توانبخشی مربوط به افراد اتیسم توسط سازمان بیمه سلامت و سایر سازمان‌های بیمه گر پایه آغاز شد. با توجه به پیگیری‌های انجام شده برای پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی شامل کار درمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی و حمایت‌های مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بیمه نیروهای مسلح نیز خدمات مربوطه را تحت پوشش قرار دادند تا افراد تحت پوشش این بیمه نیز از این خدمات بهره‌مند شوند. مصوبه شورای عالی بیمه سلامت نیز درهفته اخیر توسط وزیر بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر که خدمات توانبخشی اتیسم را تحت پوشش دارند، ابلاغ شده است. در این ابلاغیه بسته خدمتی تعریف و کدهای خدمتی نهایی و خلاصه شرح خدمات در سطوح یک، دو و سه طیف اختلال اتیسم قید شده است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.