تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 13:10
کد خبر : 3722

خسرو رفیعی

نقش روابط عمومی در فرهنگ سازمانی

نقش روابط عمومی در فرهنگ سازمانی
اخبار پولی مالی-اگر فرهنگ سازمانی یک شرکت ، یک وزارتخانه یا هر ارگانی سست و دچار نقصان باشد تاثیر مستقیم برفعالیتهای روابط عمومی داشته و توفیق ایجاد ارتباط به سختی امکان پذیر است.

به گزارش اخبار پولی مالی، پرفسور دنیل دنیسون محقق برجسته معتقد است فرهنگ سازمانی نیروی قدرتمندی است که می داند نحوه عمل کردن و چگونگی عملیات را تعیین کند. ویژگی فرهنگ سازمانی درگیرشدن بالای کارکنان در کار است و به طور قوی درگیری و مشارکت کارکنان را در فعالیت های مختلف سازمان مورد تشویق قرار می دهد و حس مالکیت و مسئولیت را در آنها به وجود می آورد و موجب ایجاد تعهد بیشتر به سازمان می شود . فرهنگ سازمانی زنجیره مستحکمی است که موجبات پایداری سازمان را فراهم می کند.
سازمانهای ما برای پیشرفت و توسعه فعالیتهای خود در هر بخشی از تولید ،مصرف ، خدمات گرفته نیاز به توجه ویژه به فرهنگ سازمانی خود دارند و بی شک سرمایه انسانی مهمترین عامل ثبات ، پایداری و افزایش راندمان آن سازمان خواهد بود.
یکی از عمده فعالیتهای یک روابط عمومی موفق شناخت ارزش ها و باور ها ، مفروضات و فرهنگ سازمانی است که با ارتقاء آن ، موجب ایجاد همدلی افکار عمومی و افزایش رضایت پایدار می شود و مهمترین وظیفه روابط عمومی پیاده کردن راهکارهای رسیدن به آن است و قطعاً در ادامه فعالیت های خود می تواند گامهای بهتری برداشته و موفق حرکت کند .
اگر فرهنگ سازمانی یک شرکت ، یک وزارتخانه یا هر ارگانی سست و دچار نقصان باشد تاثیر مستقیم برفعالیتهای روابط عمومی داشته و توفیق ایجاد ارتباط به سختی امکان پذیر است. در این راستا باید نکات مختلفی را هوشمندانه زیر نظر گرفت . برخی اوقات رئیسان سازمان ها ، همکاران و زیر دستان خود را خیلی کوچک فرض می کنند و این موضوع موجب می شود همواره بستری از بدگمانی و بی اعتمادی در سازمان حاکم باشد و روابط عمومی نمیتواند به وظایف خود به خوبی عمل کرده و این جو متزلزل را تغییر دهد . از این رو روابط عمومی باید به صورت بسیار ظریف رئیس سازمان را به نوع نگرش و حرکاتی که انجام می دهد آگاه و او را به سمت و سوی باور مندی به فعالیت های همکاران و کارکنان روشن سازد . زمانی که رییس یا مدیری در یک موسسه برای موفقیت خود پیشنهادهای اصولی و تخصصی دیگران را به دلیل ترس از آنکه موقعیتش در خطر باشد پشت گوش انداخته و شانه خالی کند آینده آن موسسه را به خطر می اندازد .
این تفکرنشانه های فرهنگی نا امن است که کار را برای ایجاد ارتباط روابط عمومی در هر سازمانی دچار بحران می کند . در فرهنگ ضعیف و ناامن اطلاعات برای ارتقاء و محافظت از یک فرد یا یک گروه کوچک را از سایرین پنهان می کند و روابط عمومی نمی تواند با شفاف سازی راه را برای توسعه سازمان هموار کند . مشکلات پنهان می ماند و روز به روز مسائل بغرنج تر و پیچیده تر می شود و همه کارکنان احساس امنیت نکرده و از یکدیگر می ترسند ، نقطه نظرات خود را برای بهبود سازمان پنهان و در نتیجه روز به روز فعالیتها ضعیف تر شده و نتیجه آن شکست در یک سازمان است ، همین چند سال پیش بود زمانیکه به رییس سازمان خود گفتم که برای ارتباط بهتر با ذینفعان لازم است از همکاری و پیشنهاد و ارتباط درون سازمانی بهتر استفاده کنیم و به نقطه نظرات آنها بها دهیم آن رییس مربوطه به سادگی عنوان کرد « ارتباطات درون سازمانی را نیازی نیست روابط عمومی پوشش دهد » این موضوع نهایت اشتباه در رهبری یک سازمان است و این نگرش موجب می شود دایره کسانی که به آنها اطمینان دارید کوچکتر شده امکان ارزیابی از بین می رود و راهکار های روابط عمومی که برگرفته از نگاه جمعی کارکنان است برای تعامل بهتر بی اثر شود . فرهنگ سازمانی با نحوه رهبری و اعتماد به همکاران روح گرفته و ادامه فعالیتها را آسانتر می کند.
روابط عمومی در یک سازمان قبل از هر چیز باید تکلیف خودش را با مدیر یا رییس برای ارتباط با همکاران و زیر دستان روشن کند . اگر در رأس یک سازمان باور داشته باشند که همه چیز همیشه یکسان نیست و هر سازمانی دارای نشیب و فراز ، پیروزی و شکست است و باید انتظارات جامعه هدف را به خوبی شناسایی و از آن استفاده کنند با این دیدگاه قطعاً یک روابط عمومی توانمند به عنوان اصلی ترین بازوهای رهبری نقش مؤثری برای ارائه راهکارها خواهد داشت و با نگاهی هوشمندانه به فعالیتها ، انتظارات ، رضایتمندی کارکنان و مخاطبان ، منظره ای روشن و شفاف را به وجود می آورد .
مشتریان ، ذینفعان و مخاطبین یک سازمان ، مصرف کنندگان یک محصول ، یک نو آوری زمانی به آن محصول یا خدمت باور دارند که ثبات و توانمندی را در طرف مقابل احساس کنند و اعتماد کنند . شاید در مثال ساده ای این فرهنگ بهتر تعریف شود .
اگر روابط عمومی شرکت آبفا بصورت مستمر به مردم بگوید در مصرف آب صرفه جویی کنید و مردم مشاهده کنند که کارگر این شرکت بدون توجه به هدر روی آب ، خونسرد و بی توجه به جلوگیری از فرار آب در سطح خیابان و معبر اقدام نکند و به نوعی نارضایتی خود را از سازمانی که در آن مشغول است نشان دهد مردم تمام شعارهای این شرکت را نوعی تبلیغ دروغ پنداشته و به آن اعتماد نمی کنند و یا اگر به یک شعبه بانک مراجعه می کنید و هیچ نوع واکنش مثبتی از سوی کارمندان آن شعبه ندیده و با نوعی بی توجهی و سهل انگاری آنها روبرو شوید و خونسردی و بی احساسی را به شما منتقل و با بی خیالی درخواست شما را به کندی پاسخگو باشد تمام تبلیغات به سادگی از بین می رود و نارضایتی در بین کارمندان و عدم توجه به فرهنگ سازمانی و آگاهی از میزان رضایت همکاران هر آنچه رشته کرده ایم به پنبه تبدیل خواهد کرد .
قبل از اینکه روابط عمومی به نمای بیرونی نگاه کند باید با نگاهی عمیق به درون سازمان خود از میزان علاقمندی همکاران ، میزان نارضایتی ، علل آن آگاهی یافته و آن را به رهبری سازمان خود برای برنامه ریزی منعکس کند به شرط آنکه رییس یا رهبر مربوطه اعتقاد به فرهنگ سازمانی و پذیرش انتقاد و پیشنهادها داشته باشد تا بتواند آن را توسعه و برای بهبود شرایط از آن استفاده کند.
روابط عمومی سکان دار فرهنگ سازمانی است و باید راهکارهای رضایت همکاران را شناسایی و پیشنهاد دهد و موجب نزدیکی رأس هرم به پایین باشد که این حرکت بدون شک ساده و آسان نیست و نساز به تخصص و تجربه کافی و ایجاد اعتماد بین همه عوامل شود . یکی از مهمترین عوامل اصلی موفقیت فرهنگی است که مردم را به کمک به یکدیگر و اشتراک گذاری تمام چالشها و قوتها و آموخته های آن را ترغیب می کند و باید برای ترویج روحیه همکاری تلاش کرد.
اگر مردم و ذینفعان درون حلقه امن به یکدیگر اعتماد کنند و اطلاعات مربوط به موفقیتها وشکست ها و نیز داشته های خود را با یکدیگر در میان بگذارند . در نتیجه چنین روندی منجر به پیدایش نوآوری و موفقیت خواهد شد . برای استحکام فرهنگ سازمانی نیاز است رهبری آن سازمان به روابط عمومی خود متکی و ابزار و امکانات لازم را در اختیار آن قرار دهد و به جای آنکه خود وارد عرصه حوزه روابط عمومی شود از بالا نظارت و مدیریت و آن را هدایت کرده و به آن اعتماد کند . روابط عمومی نقشی بی بدیل برای رسیدن به قله موفقیت دارد به شرط آنکه روابط عمومی خود به نقش فرهنگ سازمانی آگاه و تسلط داشته باشد.

رئیس انجمن روابط عمومی

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.