تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهریور 1400 - 13:55
کد خبر : 556

مدیرعامل فرابورس ایران تشریح کرد؛

نقش بازار سرمایه در تامین مالی حوزه زیست فناوری

نقش بازار سرمایه در تامین مالی حوزه زیست فناوری
اخبار پولی مالی- سطوح تامین مالی از طریق بازار سرمایه از مراحل اولیه تا بلوغ انجام می‌شود و در هر مرحله، ابزارهای موجود در بازار سرمایه به تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کنند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از فرابورس ایران، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست تخصصی زیست فناوری، یک گام به جلو (با محوریت تجاری‌سازی و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بیوتکنولوژی) با اشاره به اینکه زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) به لحاظ ویژگی‌های ذاتی خود، دانشی بین رشته‌ای است، گفت: بیوتکنولوژی به واسطه کاربردهای بالقوه وسیعی که دارد، نقطه عطف بسیاری از مسائل عمده جهان مانند سوءتغذیه، بیماری، دسترسی انرژی، آلودگی و … است و از همین رو کشورهای توسعه یافته دنیا نبرد رقابتی را برای تجاری‌سازی کاربردهای آن آغاز کرده‌اند.

به گفته امیر هامونی، در مرحله بذر، ایده‌ها و طرح‌ها می‌توانند با مراجعه به بازار دارایی فکری فرابورس یا از طریق روش تامین مالی جمعی اقدام به جذب سرمایه کنند و در مرحله بعدی یعنی مرحله جوانه نیز تامین مالی جمعی و همچنین کمک گرفتن از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، روش‌های تامین مالی مناسبی هستند.

وی با بیان اینکه در مرحله رشد و گسترش کسب‌وکارها یا طرح‌ها نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزود: از سوی دیگر بازار سرمایه برای بنگاه‌هایی که به بلوغ رسیده‌اند نیز ابزارهای تامین مالی مناسبی اعم از صندوق‌های خصوصی و اوراق بدهی دارد ضمن آنکه اگر شرایط لازم را داشته باشند، ورود به بازار سهام نیز به تامین مالی بلندمدت آنان کمک می‌کند.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه اظهار کرد: از مجموع مبلغ سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه روی استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های مختلف که به میزان ۱۶۴ میلیارد تومان است، حوزه زیست‌فناوری رقم ۳۵ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است.

هامونی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه که در حوزه زیست‌فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز اشاره و عنوان کرد: صندوق‌های «یکم دانشگاه تهران»، «رویش لوتوس» و «ایده نوتک آشنا» در این حوزه در حدود ۳۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی همچنین صندوق‌های جسورانه و خصوصی که در زمینه زیست فناوری فعال هستند را به ترتیب صندوق‌های پیشگام، پویا، آشناتک، رویش، پارتین و تهران۱ در حوزه جسورانه و صندوق نوآور در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی عنوان کرد.

روش‌های تجاری‌سازی زیست‌فناوری در دنیا

مدیرعامل فرابورس در ادامه با اشاره به اینکه تجاری‌سازی زیست‌فناوری معمولا به دو صورت انجام می‌شود که در حالت اول یک شرکت جدید با سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای تجاری‌سازی یک ایده یا محصول ابتدایی زیست فناوری تشکیل می‌شود و در ابتدا به شکل استارت‌آپ است، افزود: در حالت دوم یک شرکت بالغ، تجاری‌سازی یک ایده یا محصول ابتدایی زیست فناوری را برعهده می‌گیرد و بیشتر در کشورهایی مانند آلمان و ژاپن دیده می‌شود. به همین دلیل اکثر محصولات بایوتک این کشورها تولید شرکت‌های بزرگ و نه شرکت‌های کوچک و متوسط هستند.

هامونی در بخش دیگری از نشست تجاری‌سازی و توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بیوتکنولوژی به معرفی شرکت‌های عظیم بیوتکنولوژی پذیرش‌شده در بورس‌های بین‌المللی پرداخت و گفت: شرکت سانوفی، شرکت فرانسوی بزرگ در حوزه داروهای بیوتک است که بیشتر در زمینه درمان دیابت، واکسن انسانی، داروهای نوآورانه، سلامت حیوانات و.. فعالیت دارد. این شرکت با ارزش بازاری معادل ۱۱۴.۶۲۴ میلیارد یورو دریورونکست پاریس و نزدک پذیرش شده است.

به گفته هامونی، شرکت آلمانی بایر و زیرمجموعه‌هایش نیز که فعال در حوزه دارو و علوم زیستی است و با آسپرین در جهان به شهرت رسیده است با ارزش بازاری معادل ۴۶.۵۲۳ میلیارد یورو در ۴ بورس به نام کشور آلمان پذیرش شده است.

وی ادامه داد: شرکت بی ژن هم غول چینی در حوزه بیوتک است که مرکز آن در پکن بوده و با ارزش بازاری معادل ۲۴ هزار و ۷۹۶ میلیارد دلار در دو بورس هنگ کنگ و بورس نزدک پذیرش شده است.

مدیرعامل فرابورس در انتها درباره راهکارهای تامین مالی پروژه‌ها و شرکت‌های زیست فناوری در فرابورس ایران خاطرنشان کرد: در فرابورس ابزارهای تامین مالی متنوعی همچون «بازار دارایی فکری» به عنوان محلی برای عرضه گواهی اختراع در حوزه زیست‌فناوری، «تامین مالی جمعی» و «صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه» به تامین مالی حوزه زیست فناوری کمک می‌کنند.

به گفته وی همچنین سایر راهکارها نظیر «بازار سوم» به عنوان محلی برای پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام در حوزه زیست فناوری و ادغام و تملیک بین این شرکت‌ها، «پذیرش شرکت‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرش شده» در حوزه زیست فناوری و «انتشار انواع صکوک» برای تامین مالی این قبیل شرکت‌ها از دیگر راه‌های تجهیز منابع مالی برای حوزه زیست فناوری در کشور به شمار می‌روند.

خاطرنشان می‌شود، نشست تخصصی زیست فناوری؛ یک گام به جلو در حاشیه چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران و حسین بذرافشان مدیرعامل شرکت توسعه ثروت و سرمایه داناک به صورت آنلاین برگزار شد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.