تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 13:41
کد خبر : 3302

دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران :

ممنوعیت واردات لوازم خانگی به معنی انحصار نیست!

ممنوعیت واردات لوازم خانگی به معنی انحصار نیست!
اخبار پولی مالی- دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران معتقد است، علاقه به انحصار تولید امری مذموم بوده و شرکتهای ایرانی تنها برای در دست گرفتن بازار داخلی در زمان خروج برندهای خارجی از کشور در زمان تشدید تحریم‌ها هستند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، سید حسن حسینی شاهرودی،دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران گفت: خرید کالای ایرانی به منزله حمایت از اشتغال پایدار و پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور است. همانطور که بسیاری از کشورهای توسعه یافته همین کار را کردند. مثلا چین با محدود کردن ورود کالاهای کره‌ای زمینه را برای تولید داخلی خودش مهیا کرد.

وی ادامه داد: برندهای خارجی تنها محصولات خود را به ایران آورده و از ایجاد کارخانه تولید محصولات خود در ایران اجتناب می‌کنند. هر زمانی هم که خواستند خیلی راحت از ایران می‌روند.

حسینی شاهرودی در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت ورود کالاهای خارجی و کره ای به کشور به معنای انحصارطلبی شرکتهای تولید کننده ایرانی است یا خیر، بیان کرد: ما این را انحصار نمی ‌دانیم چرا که شرکت های ما مانند خودروسازها نیمه دولتی نیستند و لوازم خانگی هم در انحصار دولت نیست.

وی با اشاره به اینکه بازار داخلی ایران برای لوازم خانگی انحصاری نبوده بلکه رقابتی است، تصریح کرد : در شرایطی که هنوز بازار داخلی اشباع نشده رقابت بین تولید کنندگان لوازم خانگی زیاد شده است.

این نماینده دوره دهم مجلس درخصوص دورنمای ممنوعیت واردات لوازم خانگی تصریح کرد : با وجودی که تولیدکننده تمام تلاش خود را برای ارتقای کمی و کیفی محصولات می‌کند، دولتها هیچ گوشه چشمی به این موضوع نداشته و هیچ برنامه ای برای حمایت از تولید کننده های ایرانی ندارند. اگر هم کسی برنامه ای ارائه داد گوشه ای ماند و به اصطلاح خاک خورد.

وی افزود: ما امروز نمی‌گوییم بی نیاز از کالاهای خارجی هستیم ولی سهم بازار ایران بالا رفته و طی ۳ سالی که برندهای خارجی و کره ای نبودند، تولید کننده ایرانی همه تلاشش برای رشد کرد و حالا زمان کمی مانده تا به سر منزل مقصود نیز برسد.

حسینی شاهرودی در ادامه خاطر نشان کرد : ما همچنان پذیرای شرکت های خارجی هستیم اما فقط در حد واردات قطعات و نه بیشتر از آن ، چرا که با تشدید تحریم ها و خروج آنها از ایران، اعتماد دوباره به برندهای خارجی سخت است.

وی با اشاره به اینکه دنبال انحصار جدید نیستیم آن هم وقتی که بازارهای انحصاری سابق را نیز از دست داده‌ایم، تاکید کرد : ما در دنیا بازارهای انحصاری مثل فرش و زعفران را داشتیم اما به خاطر اینکه حمایت خوبی از سمت دولت نشد، اکنون بازار زعفران ما را اسپانیا و فرش ما را کشورهایی مانند چین قبضه کردند در صورتی که این بازارها سابقا در انحصار ایران بود.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی ایران ادامه داد: با سیاست گذاری مناسب و حمایت دولتی ما می‌توانیم در آینده کالاهای ایرانی را با قیمت و کیفیت مناسب به کشورهای منطقه صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مافیای واردات دنبال وارد کردن کالای خارجی و ضربه زدن به تولید داخلی است، تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی ایران یک صنعت نوپاست و نیاز به حمایت و کمک هم از طرف دولت و هم از طرف مردم دارد.

حسینی شاهرودی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که تولیدات داخلی اصلا قابل مقایسه با کالای خارجی نیست اما تولید کننده فقط کمی زمان می‌خواد تا رشد کرده، خود را به مشتری اثبات و اعتماد او را جلب کند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.