تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 12:51
کد خبر : 7394

رئیس كل بیمه مركزی در بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه:

سهم خواهی از صنعت بیمه یک پدیده خطرناک است

سهم خواهی از صنعت بیمه یک پدیده خطرناک است
اخبار پولی مالی- صنعت بیمه باید از توانگری مالی مناسبی برخوردار باشد تا در هنگام وقوع حوادث و وارد آمدن خسارات بزرگ، دغدغه های دولت را کاهش دهد.

به گزارش اخبار پولی مالی غلامرضا سلیمانی،رئیس کل بیمه مرکزی در بیست و هشتمین همایش ملی بیمه و توسعه افزود: صنعت بیمه یک صنعت پشتیبان ساز، آرامش بخش و اطمینان آفرین است که موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود.

رئیس کل بیمه مرکزی با قدردانی از حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، تنی چند از نمایندگان مجلس و فعالان صنعت بیمه و همچنین بیش از ۱۵ هزار بیننده و شنونده مجازی همایش، اظهار داشت: هم اندیشی تمامی ذینفعان صنعت بیمه، زمینه ساز رشد این صنعت است و همایش های اینچنینی می تواند در تحول بیمه ای نقش مهمی را ایفا کند.

وی از برنامه ریزی های گسترده برای تکمیل زیرساخت های دیجتالی در صنعت بیمه سخن گفت و افزود: ارائه محصولات سایبری بیمه از اهداف جدی ماست و حتی یکی از شرکت های برای فعالیت در این صنعت با محوریت کالاهای الکترونیکی بیمه ای اعلام آمادگی کرده است.

سلیمانی در همین راستا ابراز امیدواری کرد که در سال آینده پرداخت خسارات بیمه ای در راستای تکمیل چرخه بیمه گری به صورت دیجیتالی صورت گیرد.

رئیس شورای عالی بیمه خاطرنشان کرد: دنیا با شتاب بسیاری در مسیر الکترونیکی شدن خدمات بیمه ای حرکت می کند و در حال حاضر بیش از چهل درصد خدمات بیمه ای در کشورهای پیشرفته از مدار سنتی خارج شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضریب بالای خسارت در رشته هایی نظیر شخص ثالث و درمان تکمیلی اشاره کرد و افزود: عدد بالای خسارت در برخی رشته های بیمه ای نگران کننده به نظر می رسد که با توجه به فعالیت اثربخش مرکز ریسک و همچنین تکمیل زیرساخت های الکترونیکی برای کنترل تخلفات این خسارات کاهش خواهد یافت.

سلیمانی با تاکید بر این نکته که سهم خواهی برخی سازمان ها و دستگاه ها از صنعت بیمه یک پدیده خطرناک است، تصریح کرد: صنعت بیمه باید از توانگری مالی مناسبی برخوردار باشد تا در هنگام وقوع حوادث و وارد آمدن خسارات بزرگ، دغدغه های دولت را کاهش دهد.

وی با تشریح عملکرد درخشان صنعت بیمه در اوج تحریم ها، اظهار داشت: با وجودی که به تحریم های شدیدی که به صنعت بیمه کشور تحمیل شده با افتخار اعلام می کنم که بیش از پانصد میلیارد دلار از ریسک های داخلی توسط صنعت بیمه تحت پوشش قرار گرفته است.

رئیس کل بیمه مرکزی در بخش پایانی سخنان خود به موضوعات و دستاوردهایی نظیر ضرورت تقویت بیمه های زندگی، بهادار شدن اوراق بیمه ای، صدور ضمانت نامه های بیمه ای، اهمیت ترکیب سرمایه گذاری در صنعت و همچنین تکمیل فرایند صدور کدیکتا پرداخت و گفت: توسعه و حمایت از شبکه فروش برنامه اصلی و جدی نهادناظر است که درنظرگرفتن مصالح تمامی ذینفعان به این مقوله خواهیم پرداخت.

سلیمانی در حاشیه همایش مذکور در جمع خبرنگاران حاضر و به پرسش های آنان پاسخ گفت.

رئیس کل بیمه مرکزی از افزایش بیست و هشت درصدی بیمه های درمانی در بودجه سال جاری خبر داد و افزود: در سال گذشته شاهد افزایش چهل درصدی تعرفه درمانی بودیم که ضریب خسارت ۹۸ درصدی این رشته بیمه ای قابل قبول نیست.

وی تعیین تعرفه عادلانه برای بیمه های تکمیلی را ضروری دانست و از شرکت ها و سازمان های بیمه گذار خواست تا در زمان محاسبه حق بیمه این افزایش تعرفه را در نظر داشته باشند.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی صنعت بیمه برای پوشش خسارات ناشی از حملات سایبری خبر داد و اظهار داشت: خسارت ششصد میلیون دلاری حملات سایبری در سال ۲۰۲۰ از اهمیت این موضوع حکایت دارد و دستگاه های کشور باید به این ریسک مهم توجه داشته باشند.

سلیمانی از پذیره نویسی قریب الوقوع چند شرکت بیمه ای دیگر در بورس سخن گفت و افزود: در حال حاضر شاخص بازار سرمایه شرایط ویژه ای دارد و به همین خاطر پذیره نویسی به صورت پلکانی و با رعایت وضعیت بورس صورت می گیرد.

رئیس شورای عالی بیمه با بیان این مطلب که پیوند صنعت بیمه و بازار سرمایه باید مستحکم تر شود، تصریح کرد: بخشی از سرمایه های صنعت بیمه در بورس است و با عرضه اوراق بیمه ای در بازار سرمایه این تعامل از ابعاد بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی افزایش ضریب نفوذ بیمه را در گرو رقابت نرخ و شرایط بیمه نامه های زندگی با بازارهای موازی ارزیابی کرد و گفت: بالا رفتن ضریب نفوذ بیمه علاوه بر کاهش دغدغه های دولت به افزایش سطح امید در جامعه و ارتقای رفاه عمومی منتهی می شود.

وی از موضوعاتی نظیر بازنشستگی، درمان تکمیلی، تامین مالی آتیه و از کارافتادگی به عنوان مزیت های بیمه نامه های زندگی نام برد.

سلیمانی از فعالان صنعت بیمه و رسانه ها خواست تا در همگانی سازی فرهنگ این رشته بیمه ای همکاری کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی از استارت آپ ها به عنوان بستری برای فروش محصولات بیمه ای یاد کرد و افزود: امکان حذف تکنولوژی وجود ندارد و ایستادن در برابر تحولات دیجیتالی هیچ معنا و مفهومی ندارد.

وی تصریح کرد: فعالیت استارت آپ ها در رشته های شخص ثالث و درمان آغاز شده و در چارچوب قانون و مقررات به سایر رشته ها نیز تسری خواهد یافت.

رئیس شورای عالی بیمه در خصوص ارائه برخی تخفیفات از سوی استارت آپ ها به صراحت اعلام کرد: ارائه تخفیف یعنی فروش پایین تر از نرخ مصوب که قطعا تخلف محسوب می شود اما ارائه تخفیف از محل کارمزد نمایندگی ها اشکالی ندارد.

فرهنگسازی از زیرساخت های اصلی توسعه صنعت بیمه به شمار می رود و زنگ بیمه در همین راستا طراحی و اجرا شده است.

سلیمانی از همکاری گروه های هنری و رسانه ها در خصوص پروژه “زنگ بیمه” قدردانی کرد و افزود: فرهنگ بیمه باید از سنین پایین تر به مخاطبان خود القا شود تا در آینده نهادینه سازی آن از شتاب بیشتری برخوردار شود.

وی با سودمند دانستن زنگ بیمه در مسیر آشنایی کودکان و خانواده ها با محصولات متنوع بیمه ای بر ادامه این روند تاکید کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی از شعار “هر شرکت بیمه در هر سال یک محصول” به عنوان یک برنامه عملگرایانه یاد کرد و از عزم و اراده شرکت های بیمه ای در این زمینه خبر داد.

سلیمانی، موضوع هوشمندسازی در صنعت بیمه را در راستای سیاست های کلان دولت ارزیابی کرد و افزود: هوشمندسازی به معنای واقعی کلمه در بسترهای پیشرفته الکترونیکی نظیر بلاکچین صورت می گیرد که خوشبختانه صنعت بیمه از زیرساخت های قابل قبولی برای ورود به این حوزه، برخوردار است.

وی از حذف فیزیکی بیمه نامه ها و الکترونیکی شدن کروکی ها به عنوان دستاوردهای قابل تامل صنعت بیمه و پلیس دانست و نسبت به ضرورت تکمیل زیرساخت ها تاکید کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه، قرارداد بیمه را تعهدی بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر خواند و گفت: انتظارات بیمه‌گذاران از شرکتهای بیمه ای بسیار زیاد است و اگر بخواهیم فقط براساس قرارداد عمل کنیم قطعا بیمه‌گر در زمان ایجاد خسارت یا آن را پرداخت نمی‌کند و یا با تاخیر پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت دقت در شرایط عمومی و خاص عقدقرارداد بیمه، بیان کرد: هنگام عقد قرارداد بیمه که یک معامله معمولی نیست باید آیین‌نامه‌ها را درنظر گرفت زیرا اگر قراردادهای صنعت بیمه خوب و کنترل شده‌ نباشد در زمان پرداخت خسارت با مشکل روبرو خواهیم شد.

رییس کل بیمه اذعان داشت که بیمه گذاران ممکن است در قراردادهای بیمه‌ای به دنبال شرایط بسیار آسان باشند که بدون بندهای مشخص امضا شود اما اینگونه هم هنگام دریافت خسارت با مشکل روبروخواهند شد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.