تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 - 16:49
کد خبر : 7789

فرابورس ایران از جدیدترین شیوه عرضه اولیه رونمایی کرد

«سغدیر» نخستین عرضه اولیه به روش حراج در بازار سرمایه

«سغدیر» نخستین عرضه اولیه به روش حراج در بازار سرمایه
اخبار پولی مالی- اروز شنبه 20 آذرماه یازدهمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال 1400 برای نخستین‌بار به روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط انجام شد.

به گزارش اخبار پولی مالی مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در عرضه اولیه ۵ درصد از سهام شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر در نماد معاملاتی «سغدیر»، کف قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود و متقاضیان خرید این سهام بدون آنکه امکان مشاهده مظنه‌ها را داشته باشند، اقدام به سفارش‌گذاری در سامانه معاملات کردند.

در نیم ساعت پس از آغاز دوره سفارش‌گیری به اندازه حجم عرضه‌شده یعنی ۱۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم، سفارش خرید از سوی سرمایه‌گذاران واجد شرایط در سامانه معاملات ثبت شد، اما سفارش‌گیری تا ساعت ۱۱:۳۰ ادامه داشت.

از سوی دیگر در عرضه اولیه سهام شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر که از ۲۳ آبان‌ماه در وب‌سایت فرابورس ایران اطلاع‌رسانی شده بود، سرمایه‌گذاران واجد شرایط یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت‌شده نزد سازمان بورس امکان حضور داشتند و بنا به تحلیل و ارزش‌گذاری خود، قیمت پیشنهادی را با توجه به کف قیمتی اعلام‌شده در سامانه معاملات ثبت کردند.

در این میان قیمت پایانی «سغدیر» ۱۴ هزار و ۵۳۵ ریال تعیین شد تا این قیمت مبنای قیمت بازگشایی سهم در ابتدای روز معاملاتی بعد باشد.

همچنین در عرضه اولیه «سغدیر» حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار سهم تعیین شده بود و شرکت کارگزاری آرمون بورس به عنوان مشاور عرضه، تامین سرمایه دماوند به عنوان متعهد خرید و بازارگردان و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به عنوان متعهد عرضه نقش‌آفرینی کردند.

استراتژی سغدیر برای حمایت از سهامداران خرد

محمدرضا سلیمیان مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر پس از عرضه ‌اولیه بخشی از سهام این شرکت گفت: روز جاری ۵ درصد از سهام توسعه سرمایه و صنعت غدیر به روش حراج و طی رقابت بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری به فروش رسید.

وی با اشاره به اینکه عرضه اولیه به روش حراج برای اولین بار در بازار سرمایه با ورود سهام «سغدیر» به فرابورس، انجام شد، گفت: نماد «سغدیر» فردا در قیمت پایانی امروز یعنی ۱۴ هزار و ۵۳۵ ریال بازگشایی خواهد شد و سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند اقدام به خرید این سهم کنند.

مدیرعامل سغدیر با اشاره به استقبال خوب صندوق‌ها از عرضه ‌اولیه امروز گفت: با توجه به برنامه بلندمدت برای عرضه سهام سایر شرکت‌های زیرمجموعه، استراتژی‌ها برای حمایت از سهامدار خرد صورت می‌گیرد.

گفتنی است نماد «سغدیر» طی معاملات روز آینده ۲۱ آذرماه با قیمت پایانی امروز بازگشایی شده و سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند تقاضای خود را برای خرید این سهام ثبت کنند. عرضه‌کننده روزهای آینده سهام سغدیر، بازارگردان این نماد است. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۵۰ درصد سهمیه خریداری‌شده خود را از فردا می‌توانند در بازار عرضه کنند اما ۵۰ درصد مابقی سهام آنها در سغدیر، برای سه ماه قفل و ممنوع‌المعامله خواهد ماند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.