تاریخ انتشار : جمعه 14 مرداد 1401 - 16:05
کد خبر : 23238

مصاحبه با داریوش محمدی، نائب رئیس هیات مدیره بیمه ایران :

سرمایه گذاری بیمه ایران در فرصت های مغفول مانده کشور

سرمایه گذاری بیمه ایران در فرصت های مغفول مانده کشور
اخبار پولی مالی-بحث مالیات بر ارزش افزوده و عوارض متعددی که در سالهای اخیر به ویژه در بودجه سال ۱۴۰۱ وضع شده است فعالیت شرکتها به ویژه در رشته ثالث را با دشواری همراه خواهد ساخت.

به گزارش اخبار پولی مالی– صنعت مالی در ایران به سرعت رو به توسعه است و بیمه نیز یکی از بخش های دارای اهمیت زیرساختی در این بخش شمار می رود. بیمه ایران با سهم ۴۴ درصدی هم اکنون پرچمدار صنعت بیمه کشور محسوب می شود. برای اشنایی با فعالیت های شرکت بیمه ایران در شرایط موجود مصاحبه ای انجام داده ایم با آقای داریوش محمدی، نائب رئیس هیات مدیره بیمه ایران که در ادامه ملاحظه می کنید.
موضوعی که این روزها بسیار مطرح می شود ایجاد تغییراتی در شیوه فروش بیمه نامه ها از طریق به کار گیری نوآوری های فناورانه در صنعت بیمه است، در این زمینه بیمه ایران چه فعالیت متمایزی را در دست دارد؟
دستاوردی که با تلاش هیئت مدیره و با زحمات مدیرعامل محترم بیمه ایران به ثمر نشسته، توسعه و بهبود «سامانه بیمه ایران من» است. خدمات بیمه ایران از طریق این سامانه به مشتریان ارایه می شود. اقداماتی صورت گرفته که بیمه ایران از بستر برنامه کاربردی ایران من که قبلا صرفا برای فروش مستقیم طراحی شده بود استفاده بهتری داشته باشد و حوزه بهبود ارائه خدمات و خسارت آنلاین از طریق این برنامه تقریبا دو ماه است که وارد فاز اجرا شده. اقدامات دیگری نیز برای استفاده بهتر از این سامانه در دستور کار قرار دارد که به زودی با پیگیری های مدیرعامل محترم اجرایی خواهد شد.

-یکی از موضوع های حساس در شرکت های بیمه بحث سرمایه گذاری است. می دانیم که طبق ایین نامه ۹۷ نسبتی برای سرمایه گذاری شرکت های بیمه در نظر گرفته شده است. پرسش این است که سرمایه گذاری شرکت بیمه ایران به عنوان پرچمدار صنعت بیمه دارای کدام ویژگی ها است؟
می دانید که سرمایه گذاری های ما در شرکت بیمه ایران دارای چند بخش است. یکی سرمایه گذاری هایی است که از طریق شرکت های تابعه انجام می شود و بیمه ایران در این شرکت ها سرمایه گذاری کرده که شامل پروژه های مهمی است. بیمه ایران در حال حاضر پروژه عظیم گلستان را در حال ساخت و تکمیل دارد که نتیجه تصمیمات درست و زحمات مدیران گذشته و پیگیری و تاکید هیات مدیره فعلی شرکت است. یکی از ماموریت های شرکت سبا بعنوان بازوی سرمایه گذاری بیمه ایران ، سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی مغفول مانده است. در این بخش می توان به فرصت سرمایه گذاری در برخی قطب های اقتصادی جدید نظیر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و واردات اشاره کرد. در این باره مطالعاتی انجام گرفته و بررسی هایی نیز در حال انجام است.

-حال که بحث سرمایه گذاری به میان آمد اجازه دهید به سراغ شاخص تولید ناخالص داخلی و سهم صنعت بیمه برویم، به نظر شما اولویت نخست جهت ارتقای شاخص نفوذ بیمه در کشور چیست؟
یک واقعیت را نباید انکار کنیم و آن این است که به هر حال کشور ما جزو کشورهایی است که تورم بالایی را تجربه می کند. اصرار بر فروش بیمه نامه هایی که از منظر سرمایه گذاری، بازدهی شان برای بیمه گذار کمتر از تورم است به نظرم در مقطع فعلی درست نیست. قاعدتا باید به سمت خلق محصولات جدید و شناسایی ریسک های جدید و تدوین بیمه نامه های جدید برای ریسک های شناسایی شده برویم. این که تاکید کنیم بر فروش بیمه های زندگی همانند سال های قبلی که رکود داشتیم و تورم به این شکلی که الان دچارش هستیم نبود، من چنین برداشتی در مقطع فعلی ندارم و فکر می کنم مبتنی بر واقعیات صنعت و اقتصاد کشور نیست. راه بهتر این است که ریسک های جدید را شناسایی کنیم و محصولات جدید تولید کنیم.

-بسیار خوب، حال به این پرسش می رسیم که در حال حاضر بزرگترین ریسک های اقتصاد کشور را در حوزه بیمه در چه مواردی می بینید؟
با توجه به خسارت های سیل نوروز ۹۸ و بعد از آن، ریسک تغییرات اقلیمی و تبعات حاصل از آن را ریسک جدی صنعت می دانم.
-باتوجه به توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی، آینده صنعت بیمه را چطور ارزیابی می کنید؟
صنعت بیمه در اساس با ریسک سر و کار دارد و بعد از پذیرش ریسک مهمترین فعالیت یک شرکت بیمه، خدماتی است که به بیمه گذارنش ارایه می دهد. فکر می کنم هرچقدر در حوزه خدمت رسانی به مشتریانمان بتوانیم از هوش مصنوعی و ابزارهای فناورانه مرتبط با آن استفاده کنیم این به صلاح صنعت بیمه است. در سالهای اخیر بحث هوش مصنوعی و دیجیتال سازی بیشتر به سمت فروش تمایل داشته که در عین حال که فرصتی برای مشتریان خلق می کنیم اما تهدیدی برای شبکه فروش مان ایجاد شده است. نکته مهم این است که چرا خدمات قابل ارائه شرکتهای دانش بنیان به سمت و سوی بهبود خدمات به مشتریان سوق پیدانکرده است یا حداقل به همان میزانی که در حوزه فروش وارد شده است به فضای خدمت رسانی به بیمه گذاران در زمان خسارت ورود داده نشده است. من فکر میکنم در کشور ما حداقل سیاست گذار ما که بیمه مرکزی است بایستی به این سمت برود که ورود جدی هوش مصنوعی و ابزارهای در اختیار آن در حوزه خسارت تسهیل و تسریع شود. بهبود ارائه خدمات، علاوه بر جلب رضایت ذینفعان، حتما بهبود فروش و سودآوری بیمه گران را به دنبال خواهد داشت.

– بیمه یک صنعت قانون محور است، به نظر شما مهم ترین درخواست صنعت بیمه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چه مواردی می تواند باشد؟
بحث مالیات بر ارزش افزوده و عوارض متعددی که در سالهای اخیر به ویژه در بودجه سال ۱۴۰۱ وضع شده است فعالیت شرکتها به ویژه در رشته ثالث را با دشواری همراه خواهد ساخت./ کبری صدقی

اخبار پولی مالی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.