تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 - 11:46
کد خبر : 13539

مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد

راه اندازی نخستین صندوق املاک و مستغلات به زودی

راه اندازی نخستین صندوق املاک و مستغلات به زودی
اخبار پولی مالی-نخستین صندوق‌های املاک و مستغلات در فرابورس طی روزهای آتی راه اندازی می شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از فرابورس ایران، میثم فدایی در نشست «ابزارهای تأمین مالی مسکن و مستغلات» به تشریح وضعیت ابزارهای تأمین مالی حوزه مسکن و مستغلات پرداخت و عنوان کرد: امیدواریم درج صندوق‌های املاک و مستغلات تا پیش از پایان سال در فرابورس انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق املاک و مستغلات به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی این بخش تصویب شد، عنوان کرد: در ادامه با عارضه‌یابی این صندوق‌ها تلاش شد حداکثر ساده‌سازی و چابکی در این ابزار وجود داشته باشد.

فدایی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای پذیرش این صندوق‌ها در فرابورس نداریم عنوان کرد: ما در فرابورس پیگیر آن هستیم که پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات انجام شود به نحوی که پایان سال درج این صندوق‌ها در فرابورس صورت گیرد و فقط پذیره‌نویسی آن به سال بعد موکول شود.

مدیرعامل فرابورس ایران به ریسک‌ها و مزایای بخش مسکن و مستغلات پرداخت و افزود: ریسک این بخش به مسائلی چون شرایط اقتصادی، مدت زمان ساخت طولانی، هزینه دسترسی به سرمایه و … برمی‌گردد.

وی درباره مزایای بخش مسکن گفت: مسائلی مانند درآمد حاصل از اجاره، درآمد حاصل از بالا رفتن قیمت، تنوع در سبد دارایی‌ها و… مزایای این بخش را تشکیل می‌دهند.

در هم تنیدگی املاک و اقتصاد

فدایی به رابطه بین اقتصاد و بخش املاک و مستغلات اشاره و عنوان کرد: ارتباط قابل توجهی میان املاک و مستغلات و مخارج مصرف‌کننده وجود دارد و در سبد دارایی مردم بخش عمده املاک است. موضوع دیگر وجود ارتباط مستقیم میان املاک و تولید ناخالص داخلی است. از سوی دیگر نیز بسیاری از وام‌ها به واسطه توثیق املاک بوده و املاک روی نرخ نکول تأثیر گذار است.

وی اضافه کرد: در اقتصادهای دنیا همبستگی ۶۰ تا ۹۰ درصدی بین تولید ناخالص داخلی و املاک و مستغلات وجود دارد.

مدیرعامل فرابورس ایران در تشریح ابزارهای مالی مختلف بخش املاک و مستغلات اظهار کرد: این ابزارها در دو دسته مبتنی بر بدهی و مبتنی بر سهام و همچنین بازار خصوصی و بازار عمومی دسته‌بندی می‌شوند.

فدایی در خصوص وضعیت صندوق‌های املاک و مستغلات در آمریکا نیز یادآور شد: از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۲۰ بازدهی انواع دارایی‌های این حوزه به طور میانگین بالای ۱۰ درصد بوده است.

وی بیان کرد: جایگاه اوراق رهنی در میان دیگر اوراق بهادار آمریکا روند رو به رشدی داشته و اکنون در جایگاه سومین اوراق بهادار این کشور به شمار می‌رود که ۱۲ درصد بازار سرمایه این کشور و ۲۲ درصد از بازار بدهی را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران چالش‌های مختلف تأمین مالی مسکن ایران را در دو دسته «نظام بانکی» و «بازار سرمایه» تقسیم‌بندی کرد و گفت: به دلیل ریسک‌های سیستماتیک، نظام بانکی تمایل کمی برای تسهیلات‌دهی در بخش املاک دارد؛ همچنین ارکان متعدد صندوق‌ها نیز نتوانسته جلب توجه چندانی بکند و این بخش تعداد صندوق‌های کمی دارد.

فدایی ۵ راهکار را به عنوان راه‌های توسعه نظام تأمین مالی بخش مسکن عنوان کرد و افزود: توسعه ابزارهای رهنی، اصلاح زیرساخت‌های قانونی، اصلاح سیستم‌های سنتی بانکداری و ثبات در نرخ، راهکارهای این بخش هستند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.