تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1404 - 14:09
کد خبر : 91635
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مصوبه مقابله با قاچاق سوخت نیاز به ضمیمه گذار سبز دارد بسته هستند

توصیه پویش خطاب به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مصوبه مقابله با قاچاق سوخت نیاز به ضمیمه گذار سبز دارد

مصوبه مقابله با قاچاق سوخت نیاز به ضمیمه گذار سبز دارد
اخبار پولی مالی- مصوبه مبارزه با قاچاق سوخت نیازمند یک مداخله اجتماعی مکمل است، مداخله‌ای که پویش «گذار از ناترازی‌ها» آن را در قالب «سرمایه‌گذاری سبز» پیشنهاد می‌کند.

اخبار پولی مالی- در جهانی که گذار به انرژی پاک دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی برای بقا و عدالت است، ایران همچنان با ناترازی‌های عمیق در مصرف، تخصیص و توزیع سوخت‌های فسیلی دست‌وپنجه نرم می‌کند. قاچاق گسترده سوخت، که سالانه بیش از ۲.۵ میلیارد دلار از منابع ملی را به تاراج می‌برد، نه‌تنها نشانه‌ای از ضعف نظارت و فساد ساختاری است، بلکه بازتابی از الگوی معیشتی ناپایدار در مناطق محروم و مرزی کشور است. مصوبه ۲۴ ماده‌ای مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مهرماه ۱۴۰۴ با تأیید ریاست‌جمهوری ابلاغ شد، اگرچه گامی مهم در مسیر شفاف‌سازی زنجیره انرژی است، اما بدون اصلاح تقاضا، ارتقای بهره‌وری و گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌تواند به‌تنهایی چرخه نشت و ناترازی را متوقف کند. در این میان، پویش گذار از ناترازی‌ها با پیشنهاد سرمایه‌گذاری سبز، راهی برای هم‌زمانی عدالت اجتماعی، امنیت انرژی و توسعه پایدار ارائه می‌دهد، راهی که مصوبه را از یک دستورالعمل اداری به یک پروژه ملی برای بازسازی رابطه دولت با مرز، مردم و محیط‌زیست تبدیل می‌کند.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

 

جدول هزینه قاچاق سوخت از ایران (برآورد ۱۴۰۴)

شاخص

برآورد عددی

قیمت متوسط فروش قاچاق

۳۰,۰۰۰ تومان در هر لیتر

ارزش ریالی سالانه قاچاق

۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نرخ تبدیل دلار

۱۱۲,۰۰۰ تومان

ارزش دلاری سالانه قاچاق

حدود ۲.۵ میلیارد دلار

نوع سوخت غالب در قاچاق

گازوئیل (نفت‌گاز)

مناطق اصلی قاچاق

سیستان و بلوچستان (۶۵٪)، هرمزگان (۱۵٪)، سایر استان‌ها (۲۰٪)

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی

نشت یارانه، فساد نهادی، کاهش اعتماد عمومی

ارتباط با مصوبه جدید

مصوبه ۱۴۰۴/۰۷/۱۴ می‌تواند تا ۵۰٪ قاچاق را کاهش دهد

قاچاق سوخت در ایران، با حجم روزانه حدود ۲۵ تا ۲۷ میلیون لیتر، یکی از بزرگ‌ترین نشت‌های یارانه‌ای در اقتصاد کشور است. اما این پدیده، صرفاً یک مسئله امنیتی یا اقتصادی نیست. در بسیاری از مناطق مرزی، به‌ویژه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خوزستان، قاچاق سوخت برای هزاران خانوار، منبع اصلی درآمد و بقای اقتصادی است. حذف ناگهانی این منبع، بدون جایگزین‌سازی شغل رسمی و سالم، می‌تواند ساختار اقتصادی خانوارها را به‌هم بریزد، مصرف انرژی در مرزها را مختل کند، و موجی از مهاجرت به شهرهای مرکزی ایران ایجاد کند.

 

جدول وضعیت اقتصادی و اجتماعی در مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه (۱۴۰۴)

منطقه مرزی نرخ بیکاری (٪) نسبت جمعیت زیر خط فقر (٪) شاخص گرسنگی یا ناامنی غذایی
سیستان و بلوچستان (ایران)

۹.۹٪

بالای ۴۰٪

ناامنی غذایی شدید در مناطق روستایی

کرمانشاه (ایران)

۱۵.۲٪ حدود ۳۵٪

گرسنگی پنهان در مناطق عشایری

کردستان (ایران)

۱۳.۷٪ حدود ۳۰٪

کمبود تغذیه در مناطق مرزی

خوزستان (ایران)

۱۲.۳٪ حدود ۲۵٪

ناامنی غذایی در حاشیه شهرها

هرمزگان (ایران)

حدود ۱۰٪ حدود ۲۸٪

وابستگی به یارانه غذایی

بلوچستان (پاکستان)

بالای ۳۰٪ بیش از ۵۰٪

گرسنگی مزمن، سوءتغذیه کودکان

ننگرهار و نیمروز (افغانستان)

بالای ۳۵٪ بیش از ۶۰٪

بحران غذایی، وابستگی به کمک خارجی

استان‌های مرزی عراق (مثلاً دیاله)

حدود ۲۰٪ حدود ۴۰٪

ناامنی غذایی در مناطق روستایی

مناطق مرزی ترکیه (شرق آناتولی) حدود ۱۲٪ حدود ۲۵٪

گرسنگی پنهان، مهاجرت اقتصادی

 

از سوی دیگر، قاچاق سوخت صرفاً در مرزها و به‌صورت خرد رخ نمی‌دهد. بخش قابل توجهی از نشت انرژی در داخل کشور، ناشی از الگوی مصرف ناکارآمد، راندمان پایین در صنایع انرژی‌بر و وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی است. نیروگاه‌هایی با بازده زیر ۳۰٪، صنایع معدنی و کشاورزی با مصرف بی‌ضابطه و ناوگان حمل‌ونقل فرسوده، همگی در چرخه‌ای از تقاضای غیرمنطقی مشارکت دارند که خود به قاچاق، تخصیص صوری و فساد ساختاری دامن می‌زند. تا زمانی که تقاضا برای سوخت یارانه‌ای و ارزان وجود دارد، عرضه نیز به‌صورت رسمی یا غیررسمی ادامه خواهد یافت. مبارزه با این چرخه، با دستورالعمل و بگیر و ببند قابل تحقق نیست؛ بلکه نیازمند بازطراحی ساختار مصرف، بازتوزیع منابع و گذار به اقتصاد انرژی پایدار است.

مصوبه ۱۴۰۴، با تمرکز بر فناوری‌های نظارتی مانند ردیاب ماهواره‌ای، پلمب هوشمند، سامانه دیسپچینگ، میترینگ و کنتورهای هوشمند، می‌کوشد زنجیره توزیع سوخت را شفاف و قابل ردیابی کند. این ابزارها، در صورت اجرا، می‌توانند قاچاق را تا ۵۰٪ کاهش دهند و میلیاردها تومان از نشت یارانه‌ای را مهار کنند. اما اجرای موفق این مصوبه، نیازمند یک مداخله اجتماعی مکمل است، مداخله‌ای که پویش «گذار از ناترازی‌ها» آن را در قالب «سرمایه‌گذاری سبز» پیشنهاد می‌کند.

 

جدول قاچاق سوخت از ایران (۱۴۰۴)

شاخص

برآورد فعلی

حجم روزانه قاچاق سوخت

۲۵ تا ۲۷ میلیون لیتر

وزن سالانه قاچاق

۷.۵ میلیون تُن

ارزش قاچاق روزانه

۷۸۰ میلیارد تومان

ارزش قاچاق سالانه

۲۸۵ هزار میلیارد تومان

قیمت داخلی سوخت

۲,۳۰۰ تومان در هر لیتر

قیمت فروش قاچاق در خارج

۲۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر لیتر

نوع سوخت غالب در قاچاق

گازوئیل (نفت‌گاز)

مناطق اصلی قاچاق

سیستان و بلوچستان (۶۵٪)، هرمزگان (۱۵٪)، سایر استان‌ها (۲۰٪)

پویش گذار از ناترازی‌ها، با تحلیل ریشه‌ای ناترازی‌های انرژی، اشتغال و عدالت منطقه‌ای، پیشنهاد می‌کند بخشی از درآمد حاصل از کاهش قاچاق سوخت، به اصلاح الگوی اقتصادی و اجتماعی مناطق مرزی اختصاص یابد. این سرمایه‌گذاری سبز می‌تواند شامل توسعه مشاغل پایدار، آموزش فنی، زیرساخت‌های انرژی پاک، حمایت از تعاونی‌های محلی و حتی همکاری‌های مرزی با کشورهای همسایه باشد. همچنین در سطح ملی، ارتقای راندمان مصرف انرژی در صنایع، گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و اصلاح الگوی مصرف در خانوارها و ناوگان حمل‌ونقل باید در دستور کار قرار گیرد. هدف، جایگزینی تدریجی اقتصاد غیررسمی با اقتصاد مولد و شفاف است نه حذف ناگهانی معیشت بدون جایگزین.

پویش می‌تواند سه نقش کلیدی ایفا کند: نخست، تولید روایت‌های اصلاح‌گرایانه که نشان دهند قاچاق سوخت، نتیجه ناترازی‌های ساختاری است نه صرفاً تخلف فردی. دوم، مطالبه‌گری تخصصی از نهادهای مسئول برای اجرای بندهای مصوبه و تخصیص منابع به مناطق مرزی. سوم، طراحی ابزارهای مردمی برای پایش اجرای مصوبه از جمله گزارش‌های میدانی، داشبوردهای عمومی و تحلیل‌های تطبیقی.

بدون مداخله اجتماعی، اصلاح الگوی معیشت مرزی و مطالبه‌گری مدنی، اجرای مصوبه مقابله با قاچاق سوخت نه‌تنها ناکافی خواهد بود، بلکه ممکن است با مقاومت‌های محلی مواجه شده و به بحران‌های جدیدی در مناطق مرزی تبدیل شود. در این میان، با بهره‌گیری از توصیه‌های پویش «گذار از ناترازی‌ها» می‌توان این مصوبه را از یک سند اداری به پروژه‌ای برای عدالت انرژی، توسعه پایدار و بازتعریف رابطه دولت با مناطق مرزی تبدیل کرد.

مصوبه مقابله با قاچاق سوخت، اگر در کنار سرمایه‌گذاری سبز و اصلاح ساختار مصرف اجرا شود، می‌تواند نقطه آغاز گذار ایران از اقتصاد نشت‌محور به اقتصاد شفاف، پایدار و عادلانه باشد. این گذار، تنها با نصب ردیاب و پلمب هوشمند محقق نمی‌شود بلکه نیازمند بازطراحی الگوی معیشت در مناطق مرزی، ارتقای راندمان در صنایع انرژی‌بر و جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های پاک است. پویش «گذار از ناترازی‌ها» با تأکید بر تخصیص بخشی از درآمد حاصل از کاهش قاچاق به توسعه مشاغل سبز، آموزش فنی و زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر، راهی برای هم‌زمانی امنیت و عدالت ارائه می‌دهد. اگر مثلث «مصوبه، پویش، سرمایه‌گذاری سبز» به‌درستی شکل گیرد، ایران می‌تواند نه‌تنها قاچاق را مهار کند، بلکه ناترازی‌ها را درمان کرده و آینده‌ای سبزتر برای نسل‌های بعدی رقم بزند.

  • برآورد حجم قاچاق سوخت سالانه: حدود ۲.۵ میلیارد دلار
  • جلوگیری از ۵۰٪ قاچاق: معادل ۱.۲۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی
  • نرخ تبدیل دلار به تومان (بازار آزاد): حدود ۱۱۲٬۰۰۰ تومان
  • جمع کل سرمایه‌گذاری سبز ( ۳۰%) : حدود ۴۲٬۰۰۰ میلیارد تومان در سال

جدول تأثیر سرمایه‌گذاری سبز حاصل از تخصیص ۳۰ درصد منابع حاصل از  مهار ۵۰٪ قاچاق سوخت

حوزه مداخله

برآورد کمی تغییرات در مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه بودجه تقریبی تخصیص‌یافته (تومان) توضیح و اثرات غیرمستقیم

آموزش

ساخت یا تجهیز ۵۰۰ مدرسه مرزی؛ آموزش فنی‌وحرفه‌ای برای ۵۰٬۰۰۰ جوان در سال

حدود ۸٬۰۰۰ میلیارد تومان

کاهش ترک تحصیل، افزایش مهارت‌های اشتغال‌زا، تقویت امید اجتماعی

اشتغال

ایجاد یا تثبیت ۳۰٬۰۰۰ شغل پایدار در کشاورزی پاک، انرژی خورشیدی، حمل‌ونقل سبز

حدود ۱۲٬۰۰۰ میلیارد تومان

کاهش وابستگی به قاچاق، کاهش مهاجرت به شهرهای مرکزی، تقویت اقتصاد محلی

تغذیه

تأمین بسته‌های غذایی برای ۱۰۰٬۰۰۰ خانوار مرزی؛ کاهش سوءتغذیه کودکان تا ۲۰٪

حدود ۶٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهبود سلامت عمومی، کاهش نرخ بیماری‌های ناشی از فقر غذایی

بهداشت

تجهیز یا ساخت ۲۰۰ مرکز سلامت روستایی؛ خدمات اولیه برای ۲ میلیون نفر

حدود ۱۰٬۰۰۰ میلیارد تومان

کاهش مرگ‌ومیر قابل پیشگیری، افزایش تاب‌آوری اجتماعی در بحران‌ها

اثرات ملی

کاهش مهاجرت به شهرهای مرکزی تا ۱۵٪؛ کاهش فشار بر خدمات شهری

هزینه غیرمستقیم، اما صرفه‌جویی در منابع شهری

بهبود تعادل جمعیتی، کاهش تنش‌های اجتماعی در کلان‌شهرها

همکاری منطقه‌ای

اجرای پروژه‌های مشترک انرژی پاک و اشتغال مرزی با افغانستان، پاکستان، عراق

حدود ۶٬۰۰۰ میلیارد تومان

تقویت امنیت مرزی، کاهش قاچاق منطقه‌ای، افزایش ثبات منطقه‌ای

این جدول نشان می‌دهد که با تخصیص هدفمند منابع حاصل از مهار قاچاق، می‌توان به‌صورت کمی و ملموس در حوزه‌های آموزش، اشتغال، تغذیه و بهداشت در مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه تحول ایجاد کرد، تحولی که نه‌تنها سرعت و انرژی چرخه قاچاق را  می‌گیرد، بلکه ناترازی‌های اجتماعی و اقتصادی را نیز درمان می‌کند./گروه اخبار پولی مالی

تهیه و تنظیم: جاوید شیرازی دبیر پویش گذر از ناترازی ها با سرمایه گذاری سبز

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

اینترنت بانک رفاه بانک سپه