تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 15:50
کد خبر : 6640

رضا علیخانزاده

بررسی جایگاه استاندارد محصولات در دنیای امروز

بررسی جایگاه استاندارد محصولات در دنیای امروز
اخبار پولی مالی_ اتحادیه اروپا  به منظور مدیریت و کنترل احتمالات آسیب زای مواد شیمیایی  که برای سلامتی و ایمنی انسان و محیط زیست  می تواند مخاطراتی داشته باشد , نظام نامه را تحت عنوان نظام نامه ریچ ( REACH ) تدوین و در طی سالیان متمادی با ایجاد زیر ساخت ها ,  آنرا در چند مرحله تکمیلی ابلاغ  و اجرا کرده است.

_در دنیای امروز  استاندارد برای هر محصول  صنعتی  را  کمتر مشاهده می کنیم و بصورت جامع تر و وسیعتر شاهد  قوانین  مصوب شده یی هستیم که  خود  الزامات  سخت گیرانه یی را در مراحل  تولید ,  توزیع و عرضه  ایجاد کرده و بنحوی که همه موارد را تحت پوشش قرار  می دهد  و تولید کننده ضمن تبعیت از این الزمات قانونی در مرحله بعد , خود اظهاری  را ملاک عرضه  کالای صنعتی  خود می داند  که بدلیل رقابت های وسیع , تولید کننده با تعیین سطح قیمت یک کالا  با توجه به  سطح  اقتصاد مواد بکار رفته در آن  محصول و پایداری کیفیت , می تواند سهم بازار  محصول خود  را رقم بزند و بنحوی برند سازی کند.

به این بهانه سئوالاتی را مطرح می کنیم تا جایگاه استاندارد محصولات را در دنیای امروز بررسی کنیم. آیا برای هزاران هزار محصول  که با شتاب بسیار در حال فزونی هستند , می توان برای هر کدام استاندارد تعریف کرد ؟ آیا تدوین استاندارد برای هر محصول ضرورت دارد ؟ دنیای پیشرفته امروز  برای استانداردسازی چه اقداماتی را بعمل می آورد؟

در دنیای امروز تدوین , بازنگری و به روز آوری استانداردهای تخصصی  محصول برای صنایع  خاص  همچون صنایع نظامی, صنایع نفت و گاز و پتروشیمی , مراکز اتمی  و موارد مشابه که  حساسیت های خاص خود  را دارند , انجام می شود . همچنین  از سوی دیگر استانداردهایی در جهت تبیین  روش های آزمون و اسکوب ها  مرتبا  در حال تدوین , بازنگری و بروز آوری است  , بطوریکه با دستیابی به ابزار و تجهیزات مدرن ,  سرعت و دقت در دستیابی به نتایج  آزمون هر روز  ارتقاء می یابد . لیکن آنچه  اولاتر  و با اهمیت تر می باشد تبیین  قوانین زیست محیطی  بعنوان الزامات قانونی  است که بمراتب بالاتر از همه  استانداردهای محصول است , چرا که  تدوین , بازنگری و به روز رسانی هر استاندارد محصول تابع  قوانین زیست محیطی است .

لذا  در دنیای امروز  استاندارد برای هر محصول  صنعتی  را  کمتر مشاهده می کنیم و بصورت جامع تر و وسیعتر شاهد  قوانین  مصوب شده یی هستیم که  خود  الزامات  سخت گیرانه یی را در مراحل  تولید ,  توزیع و عرضه  ایجاد کرده و بنحوی که همه موارد را تحت پوشش قرار  می دهد  و تولید کننده ضمن تبعیت از این الزمات قانونی در مرحله بعد , خود اظهاری  را ملاک عرضه  کالای صنعتی  خود می داند  که بدلیل رقابت های وسیع , تولید کننده با تعیین سطح قیمت یک کالا  با توجه به  سطح  اقتصاد مواد بکار رفته در آن  محصول و پایداری کیفیت , می تواند سهم بازار  محصول خود  را رقم بزند و بنحوی برند سازی کند.

در این راستا محتوای تمام محصولات  بعنوان یک الزام  باید تابع قوانین زیست محیطی  باشند , لیکن اینکه  بطور مثال این  رنگ  چقدر  پوشش می دهد , بحث سطح قیمت یک سازنده با بک برند خاص  در مقایسه با یک سازنده دیگر با برند دیگر است که در صنعت پوشاک  این مهم به وضوح قابل مشاهده است .  بر  این اساس در جهت  تدوین  استاندارد برای  هر محصول صنعتی , ابتدا باید  یک الزام مهم برای آن جستجو کرد و چنانچه در قالب موارد ذکر شده  قرار گیرد , ضرورتی به تدوین استاندارد ندارد .

اتحادیه اروپا  به منظور مدیریت و کنترل احتمالات آسیب زای مواد شیمیایی  که برای سلامتی و ایمنی انسان و محیط زیست  می تواند مخاطراتی داشته باشد , نظام نامه را تحت عنوان نظام نامه ریچ ( REACH ) تدوین و در طی سالیان متمادی با ایجاد زیر ساخت ها ,  آنرا در چند مرحله تکمیلی ابلاغ  و اجرا کرده است . در این مقررات اطلاعات کافی در مورد اثر اکثر مواد  شیمیایی بر روی سلامت انسان و محیط زیست ارائه می شود و شناسایی و ارزیابی ریسک های بهداشتی ناشی از این مواد و الزامات  رعایت  موارد  ایمنی در آن درج شده است, ضمن آنکه این مقررات,  تحقیق و نوآوری در جهت شناسایی ریسکهای مواد شیمیایی را و دستیابی به مواد سازگار با محیط زیست را هدفمند کرده است.

بنابراین با ایجاد مکانیزمی بمنظور ارزیابی و کنترل موثر مخاطرات بهداشتی مواد شیمیایی در کلیه مراحل واردات, تولید, توزیع, نگهداری و عرضه, بخش اعظمی از محصولات تحت نظارت مقامات ذی صلاح  با مسئولیت سپاری به تولید کننده  و واردکننده فراهم شده که بسیاری از نیازهای واقعی کیفیت را پاسخگوست  و این مهم می تواند بعنوان الگوی عملی در فرآیند اجرایی سازمان ملی استاندارد ایران با تبعیت از این قانون و نظام نامه با ایجاد زیر ساخت های لازم در کشور و تدوین برنامه اجرایی برای آن به عنوان یک ضرورت حیاتی اجتناب ناپذیر برنامه ریزی شود.

  رئیس کمیسیون بهبود مستمر فضای کسب و کار اتاق تعاون ایران

اخبار پولی مالی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.