تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1400 - 18:03
کد خبر : 511

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران:

امکان پیش‌خرید متری مسکن در بورس کالا فراهم شد

امکان پیش‌خرید متری مسکن در بورس کالا فراهم شد
اخبار پولی مالی- صندوق‌های مسکن در بازار سرمایه در دو بخش «زمین و ساختمان» و دیگری «املاک و مستغلات» است که مجوز صندوق املاک و مستغلات در حال اخذ از سازمان بورس است؛ همچنین در بورس کالای ایران نیز امکان انتشار اوراق سلف موازی مسکن که به خرید متری مسکن شهرت یافته نیز فراهم است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از رادیو اقتصاد، جواد فلاح با بیان مطلب بالا گفت: حدود دو سال قبل زمزمه‌های همکاری وزارت راه و شهرسازی با بازار سرمایه ایران به منظور راه‌اندازی «صندوق زمین و مسکن» شنیده شد؛ البته این صندوق در سال های گذشته راه اندازی شده بود که خیلی موفقیت آمیز نبود. هدف اولیه این طرح این بود که پروژه‌های مسکونی و تجاری در بازار سرمایه عرضه شود تا با جذب سرمایه‌های خرد، هم به تولید مسکن کمک شود و هم برای سهامداران سوددهی داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های بخش خصوصی برای عرضه املاک در بورس کالا پیشنهاد داده‌اند و عرضه هایی از سوی وزارت دفاع، وزارت راه و بانک اقتصاد نوین نیز با موفقیت انجام شده است، اما وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه خود را نیز که امکان عرضه پروژه‌های بزرگ مقیاس را دارند، وارد این عرصه کند.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: صندوق‌های مسکن در بازار سرمایه در دو بخش «زمین و ساختمان» و دیگری «املاک و مستغلات» فعال هستند که این بر اساس برنامه زمان‌بندی موجود در نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد که البته بورس کالا باید مجوزهای قانونی را از سازمان بورس و اوراق دریافت کند و مجوزهای مربوطه در حوزه راه اندازی صندوق املاک و مستغلات در حال اخذ از سازمان بورس است.

به گفته مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، بهتر آن است که نهادهای مختلف به جای برگزاری مزایده به شیوه‌های سنتی املاکشان را از طریق بورس کالا به فروش برسانند که با توجه به اینکه وظیفه فروش اموال مازاد دستگاه‌های دولتی به عهده وزارت اقتصاد است، این موضوع نیز توسط وزارت اقتصاد در حال پیگیری است.

فلاح در پایان گفت: دولت با این طرح قادر است شفافیت معاملات را ارائه کند و مردم در شرایط برابر می‌توانند با هم رقابت کنند؛ همچنین با انتشار اوراق سلف موازی مسکن نیز مردم می توانند در واگذاری متری مسکن سهیم شوند و سرمایه های خرد و عمده خود را همسو با تورم بازار مسکن حفظ کنند.

طرح فروش متری مسکن در بورس کالا

براساس این گزارش، بورس کالای ایران با توجه به اهمیت خرید مسکن برای خانوارها و همچنین با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن به ویژه در سال های اخیر به منظور حفظ قدرت خرید خانوارها و نیاز به ایجاد امکان خرید تدریجی یک مسکن کامل در پاسخ به این نیاز، چند راهکار را پیش پای سیاست گذاران قرار داد تا سرمایه گذاران بتوانند به صورت متری و با سرمایه اندک در مسکن سرمایه گذاری کنند. یکی از این راهکارها که عملیاتی شدن آن در مرحله نهایی قرار دارد، اوراق سلف استاندارد مسکن است که این مسیر در کنار ایجاد امکان تامین مالی سازنده از سرمایه های خرد، همزمان امکان خرید متری واحدهای ساختمانی را پیش از ساخت برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

در این طرح که با ‌عنوان پیش فروش متری مسکن شهرت یافته، سازنده درخواست انتشار اوراق برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. در واقع سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت مجتمع موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه تعیین شده می‌شوند. به عبارت ساده تر با آغاز به کار این روش بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه جمع‌آوری شده و به بخش واقعی تولید روانه می‌شود، به این ترتیب از سویی سایر بازارها از اثرات تورمی این نقدینگی سرگردان در امان خواهند بود و از طرف دیگر با تقویت سمت عرضه انتظار می‌رود که گشایشی در بازار مسکن در کشور به وجود آید.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.