تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 12:58
کد خبر : 9804

براساس بخشنامه بانک مرکزی صورت گرفت:

افزایش انتقال وجه به واسطه «ساتنا» و «پایا»

افزایش انتقال وجه به واسطه «ساتنا» و «پایا»
اخبار پولی مالی- بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی سقف مبلغ دستور پرداخت پایا را به ۱۰۰ میلیون تومان و کف مبلغ دستور پرداخت ساتنا را به ۵۰ میلیون تومان افزایش داد.

به گزارش اخبار پولی مالی، در راستای اجرای دقیق رسالت سامانه ساتنا در انتقال وجوه کلان و همچنین مدیریت حجم دستور پرداخت‌های سامانه یاد شده، از روز شنبه آینده (۲۵ دی ماه) تغییراتی در سامانه‌های ساتنا و پایا اعمال می شود.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، کف مبلغ دستور پرداخت‌های بین مشتری ساتنا، از ۱۵۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال، افزایش خواهدیافت.

همچنین سقف مبلغ دستور پرداخت‌های پایا، از ۵۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال به ازای هر دستور پرداخت افزایش می‌یابد.

درخصوص چرخه‌های تسویه پایا در روزهای عادی (غیرتعطیل رسمی)، چرخه جدیدی در ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه به منظور تسویه دستورپرداخت‌های غیرشاپرکی افزوده خواهد شد.

دستورپرداخت‌های ساتنا و پایا با مبدا و مقصد بانک مرکزی و همچنین دستور پرداخت‌های مربوط به تسویه وجوه پرداخت یاران، از شمول محدودیت‌های مبلغی ذکر شده مستثنی هستند. در صورت عدم رعایت کنترل های برشمرده، وجه التزام سامانه‌های ساتنا و پایا اعمال خواهد شد.

بانک مرکزی تاکید کرد پیش از اجرای تغییرات لازم در سامانه‌های بانک‌ها به مشتریان بانکی اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش ایرنا، مشتریان بانک‌ها که دارای انواع حساب (جاری، پس‌انداز و مدت‌دار) هستند، می‌توانند به کمک سامانه ساتنا به حساب خود یا سایر افراد در بانک‌های دیگر انتقال وجه در همان روز انجام دهند و در حقیقت این سامانه جایگزین چک‌های رمزدار بین بانکی است. تسویه مبادلات بین‌بانکی در این سامانه به‌صورت آنی، قطعی، نهایی و برگشت­ ناپذیر انجام می‌شود، مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد، در غیر این‌صورت مبادلات تا تامین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار گرفته و در صورت عدم تامین نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند. بنابراین این سامانه برای ۲ کاربرد اساسی بانک‌ها، شامل تسویه بین­ بانکی و انجام پرداخت‌های کلان و تجاری ایجاد شده است.

همچنین سیستم پایا به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد را از جانب بانک مبدأ دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال کند. بانک‌ها نیز می‌توانند دستور پرداخت‌های مشتریان خویش را به صورت انفرادی یا انبوه، دریافت و برای پایاپای و انجام در بانک‌های مقصد به پایا ارسال کنند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.