تاریخ انتشار : دوشنبه 12 دی 1401 - 9:36
کد خبر : 40030

آغاز همکاری پژوهشکده بیمه با دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی قم

آغاز همکاری پژوهشکده بیمه با دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی قم
اخبار پولی مالی_ در نشست مشترک رئیس پژوهشکده بیمه با رئیس دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی قم، زمینه‌های همکاری مشترک دو مجموعه بررسی شد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در دیدار رئیس و مدیران پژوهشکده بیمه با رئیس و مدیران ارشد دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی که روز پنج‌شنبه ۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ به میزبانی این دانشگاه در شهر قم برگزار شد، زمینه‌های همکاری مشترک در زمینه آموزش و پژوهش در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه ضمن معرفی ساختار و اهم فعالیت‌های پژوهشکده بیمه و تشریح برنامه‌های در دست اقدام پژوهشکده شامل دوره آموزشی مدیران صنعت بیمه در مالزی و امارات متحده عربی خاطرنشان کرد؛ پژوهشکده بیمه با ۵ گروه پژوهشی شامل بیمه‌های اشخاص، اموال و مسئولیت، بیمه عمومی، فناوری‌های نوین بیمه و مطالعات اسلامی بیمه، تنها نهاد تحقیقاتی صنعت بیمه به شمار می‌رود که علاوه بر انجام پژوهش‌های بیمه‌ای و برقراری ارتباطات بین‌المللی در این حوزه، مسئولیت آموزش حرفه‌ای مدیران صنعت را نیز به عهده دارد.

رئیس پژوهشکده بیمه با تاکید بر ضرورت ارائه تکافل در صنعت بیمه کشور، به مصوبه اخیر شورای عالی بیمه مبنی بر الزام مدیران ارشد صنعت بیمه به گذراندن دوره‌های آموزش حرفه‌ای از مسیر پژوهشکده بیمه اشاره کرد و افزود؛ با توجه به اجماع نظر موجود در رابطه با لزوم توجه به مسائل فقهی در صنعت بیمه، ارتباطات گسترده دانشگاه جامعه‌المصطفی در سطح بین‌المللی و تجربیات این مرکز در زمینه آموزش و پژوهش می‌تواند در پیاده‌سازی مسائل فقهی و اجرایی‌سازی تکافل برای اولین بار در صنعت بیمه کشور کمک‌کننده باشد.

عسگری مهمترین زمینه‌های همکاری دانشگاه جامعه‌المصطفی با پژوهشکده بیمه را بررسی جنبه‌های فقهی ارائه محصولات و خدمات بیمه‌ای به ویژه راه‌اندازی تکافل، همراهی با شورای فقهی صنعت بیمه، گسترش تعاملات بین‌المللی و تاسیس یا از سرگیری فعالیت شعب خارجی شرکت‌های بیمه، انتقال تجربیات سایر کشورها در حوزه ارائه محصولات تکافلی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه المصطفی، نگارش پایان‌نامه‌های مشترک و چاپ آثار فارغ التحصیلان آن دانشگاه در فصلنامه پژوهشنامه بیمه برشمرد و خاطرنشان کرد؛ با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه جامعه‌المصطفی و با کمک نمایندگان این مرکز در سایر کشورها امکان همکاری‌های موثر در راستای اهداف راهبردی دو مجموعه فراهم است.

در ادامه نشست عباسی رئیس دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی ضمن معرفی زیرمجموعه‌های دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی، به تشریح ساختار و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی در شعب داخلی و خارجی این مرکز پرداخت.

وی برنامه‌های متنوع و زمینه‌های فعالیت پژوهشکده بیمه را فرصت مناسبی برای آغاز همکاری‌های مشترک دو مجموعه دانست و آمادگی پژوهشگاه جامعه المصطفی را جهت انعقاد تفاهم‌نامه، آغاز همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه در سه حوزه اصلی آموزش، پژوهش و ارتباطات بین‌المللی و همکاری در حوزه بین‌الملل از طریق شعب و نمایندگان این دانشگاه در سایر کشورها اعلام کرد.

عباسی خاطرنشان کرد؛ در عرصه پژوهش در قالب برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، همکاری در انجام پروژه‌ها و نگارش پایان‌نامه‌های مشترک در رشته‌هایی مانند فقه اقتصادی ظرفیت بالایی وجود دارد. در عرصه ارتباطات بین‌المللی، شبکه نمایندگان، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در حوزه ارتباطات پژوهشکده بیمه با مراکز بین‌المللی بسیار کمک‌کننده باشند. در حوزه آموزش نیز به دلیل این که اهم فعالیت‌های پژوهشگاه حول موضوع آموزش برقرار شده است از زمینه همکاری مناسبی برخوردار هستیم و حتی این ظرفیت جهت راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی جدید و تعریف موضوع بیمه در مباحث فقه تخصصی و مباحث اقتصادی وجود دارد.

رضایی رئیس پژوهشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی، از صنعت بیمه به عنوان صنعتی فراگیر، رو به توسعه و کارآفرین یاد کرد که نقش مهمی در جهت تامین و آرامش‌بخشی جامعه دارد. وی بر ضرورت مطالعات دقیق‌تر، عمیق‌تر و گسترده تری در حوزه تکافل تاکید کرد و افزود؛ علاوه بر انگیزه لازم، بسترهای لازم برای تحقق این مهم فراهم است.

وی مهمترین ظرفیت‌های موجود در جامعه‌المصطفی را انجام مطالعات اسلامی و فقهی در حوزه بیمه و تامین، مطالعات تطبیقی در کشورها، برگزاری دوره‌های آموزشی، تشکیل کارگروه‌های آموزش کوتاه‌مدت، انتقال تجربیات در جهت کارآفرینی، ایجاد اشتغال و درآمد، نگارش پایان‌نامه ‌مشترک و تولید و بازنشر آثار علمی به زبان‌های مختلف نام برد.

گفتنی است، علاوه بر این نشست، «جلسه شورای فقهی صنعت بیمه» و بازدید از مجموعه استارتاپی «با سلام» نیز با حضور رئیس و مدیران پژوهشکده بیمه در روز پنج‌شنبه ۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ در شهر قم برگزار شد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.