تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 - 17:28
کد خبر : 20364

وزیری که با شعار آمد و بی شعار رفت

وزیری که با شعار آمد و بی شعار رفت
اخبار پولی مالی- بالاخره و پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، تهدیدهای نمایندگان مجلس نسبت به استیضاح و حتی برکناری حجت عبدالملکی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وی در توییتر استعفای خود را اعلام کرد و رئیس جمهور نیز با این استعفا موافقت نمود تا اولین تغییر در کابینه دولت سیزدهم با رفتن او کلید بخورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار پولی و مالی،از اولین روزهای تشکیل دولت سیزدهم، بسیاری از کارشناسان و اقتصاددان‌ها نسبت به انتخاب و رای اعتماد حجت عبدالملکی برای وزارت خاص تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد داشتند و هشدارهای بسیاری در این باره داده بودند. انتقادها البته بی دلیل نبود چرا که فرد انتخاب شده از سوی رییس جمهوری، فاقد هرگونه سابقه اجرایی در سطوح مدیریتی و عالی یک وزارتخانه بود و سابقه او تنها به معاونت کمیته امداد امام خمینی(ره) و داوری یک مسابقه تلویزیونی با نام «میدان» که با محور اشتغال‌آفرینی تولید می شد، داشت.
وی مدعی بود که می‌تواند با ۳۰۰ میلیون دلار «ارزپاشی» توسط بانک مرکزی، نرخ دلار را به کمتر از ۱۵ هزار تومان کاهش دهد. یا در ادعایی عجیب‌تر مدعی بود که با یک میلیون تومان هم می‌توان کارآفرینی کرد و دلیل اینکه به این موضوع عمل نمی‌شود، عدم آموزش است.
از سوی دیگر او برای وزارتخانه‌ای خاص انتخاب شد که هم رویکردی اجتماعی-سیاسی و هم رویکردی اقتصادی و سیاستگذارانه دارد. در دولت‌های قبل، تمامی صندوق های بازنشستگی و به ویژه ۲ صندوق مهم تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری و شرکت‌های زیرمجموعه آنها تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آمدند. این در حالی است که به ویژه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی از حق بیمه افراد شاغل اداره می‌شود و به طور عملی بودجه آن غیردولتی است و دولت حق دخل و تصرف در آن را ندارد.
سومدیریت عبدالملکی که می‌توان او را یکی از بزرگترین شعاردهندگان اقتصاد نامید، مربوط به انتصاب‌های پرحاشیه در ستاد وزارت تعاون، صندوق‌های بازنشستگی و به ویژه شستا بود که دیگر سهام آن نیز در بورس عرضه شده و هلدینگی مربوط به بازنشستگان و سهامداران است. همچنین موضوع میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران، بازنشستگان و شاغلین قانون کار چالش دیگری بود که او در کمتر از یک سالی که ردای وزارت را پوشید، به دولت سیزدهم تحمیل کرد. در سنوات گذشته، حکم بازنشستگان و کارگران در ماه اول سال صادر و مابه‌التفاوت آن در ماه‌های بعد به حساب آنها واریز می‌شد. با این حال، امسال و تا چند روز پیش حکمی برای بازنشستگان صادر نشده بود و صدور احکام بر مبنایی غیر از آنچه که در قانون کار و مصوبات شورای عالی کار به تصویب رسیده بود، باعث شد تا این قشر از جامعه به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را مقابل مجلس، خانه کارگر و نهادهای دیگر به نمایش بگذارند، همین موضوع باعث شد تا رییس جمهور نامه‌ای به معاون اول نوشته و خواستار بازنگری در احکام صادره بشود. با این حال او در همین مدت کوتاه شاهکار دیگری نیز داشت و آن این بود که برای حضور در یک نشست برخط در سازمان ملل متحد، با هیاتی ۴۳ نفره به ژنو رفت. سفری که حواشی مختلفی را برای دولت سیزدهم، وزارت کار و دیگر نهادها به همراه داشت.
امید است که دولت و نمایندگان در انتخاب جانشین عبدالملکی بیش از شعارها به توان مدیریتی، کارشناسی و برنامه‌ها توجه کنند و واقعیت‌های اقتصادی را بپذیرند. نرخ دلار نه با ارزپاشی که با ثبات در اقتصاد کلان و ایجاد رابطه خوب با دنیا و شرایط عادی تجاری به ثبات می رسد. اشتغال نیز نیاز به سرمایه‌گذاری و نوآوری دارد و هیچ کارشناسی باور ندارد که بتوان نه با یک میلیون تومان بلکه با یک میلیارد تومان نیز یک شغل پایدار در شرایط موجود ایجاد کرد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.