تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 19:26
کد خبر : 23105

توسط موشک سایوز روسیه از بایکونور قزاقستان،

ماهواره خیام ۱۸ امرداد به فضا پرتاب می شود

ماهواره خیام ۱۸ امرداد به فضا پرتاب می شود
اخبار پولی مالی مالی- ماهواره خیام ایران توسط فضاپیمای سایوز به فضا پرتاب می شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، شرکت دولتی روس کاسموس اعلام کرد: روسیه ماهواره خیام ایران را در تاریخ ۹ اوت برابر با ۱۸ امرداد ماه  ۱۴۰۱با موشک سایوز-۲.۱b از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب خواهد کرد.

سخنگوی روس کاسموس به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم در ۹ آگوست ۲۰۲۲ یک موشک سایوز-۲.۱b  مجهز به فرگات را از پایگاه فضایی بایکونور در قطاقستان به فضا پرتاب کنیم؛ این موشک ماهواره خیام ایرانرا  با کار ویژه سنجش از راه دور و به درخواست جمهوری اسلامی ایران به مدار خواهد برد.

وی افزود: ماهواره خیام با کمک شرکت روس کاسموس طراحی و تولید شده است.

ماهواره خیام از نوع سنجشی و دارای دقت بالای تصویربرداری است و با وضوح تصویری یک متر است. و قابلیت تصویربرداری از سطح زمین در طیف‌های مختلف تصویری را دارد.

این ماهواره از ایستگاه‌های زمینی در خاک جمهوری اسلامی ایران هدایت و کنترل خواهد شد و اطلاعات و تصاویر ارسالی آن نیز در همین ایستگاه‌ها دریافت خواهد شد.

گفته می شود:  به دلیل وزن بالای این ماهواره ایرانی، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه واگذار شده است تا بوسیله ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد.

سخنگوی روس کاسموس ادامه داد: موشک سایوز همچنین ۱۶ ماهواره کوچکتر را که توسط  شرکت های تجاری و سازمان های غیرانتفاعی مختلف طراحی شده اند به مدار خواهد برد. این ماهواره های کوچک عبارتند از: CubeSX-HSE-2، Monitor-1، UTMN، CYCLOPS، Siren، KAI-1، Kuzbass-300، Skoltech-B1، Skoltech-B2، Polytech Universe-1، Polytech Universe. -2، Vizard، Geoscan-Edelweis، MIET-AIS، ISOI و ReshUCube.

گفتنی است: شرکت روس کاسموس از هزینه پرتاب ماهواره خیام خبری منتشر نکرده است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.