تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 - 11:32
کد خبر : 21648

کارشناس بازار سرمایه:

کبری صدقی

قوانین امروز بازار سرمایه توانایی مقابله با تخلفات را ندارد

قوانین امروز بازار سرمایه توانایی مقابله با تخلفات را ندارد
اخبار پولی مالی_مردم نباید به سیگنال فروش‌ها برای خرید سهم در بازار اعتماد کنند، این افراد صرفا به دنبال سود خود از بازار هستند و البته برخورد با این تخلفات باید در دستور کار سازمان بورس و مراجعه ذیصلاح قرار بگیرد.

به گزارش اخبار پولی مالی، امیر توپچی پور، کارشناس بازار سرمایه  درباره پرداخت سیگنال فروشی و نقش فضای مجازی و تبعات آن به خبرنگار ما گفت: نمی‌توان فضای مجازی را با ایجاد محدودیت کنترل کرد و جلوی سیگنال فروشی را گرفت. زمانیکه بازار سرمایه رونق پیدا می‌کند مردم به هر نحوی شده به دنبال برقراری ارتباط و تحلیل خواهند بود و سیگنال بورسی هم ایجاد می‌شود که شاید ۱۰ سال قبل در وبلاگ‌ها و سایت‌ها بود و الان در رسانه های اجتماعی.
وی ادامه داد: بحث سیگنال فروشی جدید و نوظهور نیست که بخواهیم با آن مقابله کنیم؛ اما برای جلوگیری از سیگنال فروشی باید به کسانی که واقعا تحلیلگر هستند و می‌توانند درباره بازار نظر بدهند، فضا داده شود تا بتوانند تحلیل رایگان برای سهامداران داشته باشند.
توپچی پور تاکید کرد: الان هم می‌بینیم که واقعا آنهایی که تحلیلگر بازار هستند بدون دریافت دستمزدی این کار را انجام می‌دهند و مردم می‌توانند از این تحلیل‌ها استفاده کنند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: با این حال زمانیکه بحث جرم‌انگاری پیش می‌آید و موضع‌گیری صورت می‌گیرد؛ اگر بتوانیم محدودیتی هم ایجاد کنیم در بهترین حالت ممکن این محدودیت برای کسانی ایجاد می‌شود که صاحب نظر هستند و از این راه هم دنبال کسب سود نبودند و در مقابل کسانیکه به سیگنال فروشی مشغول هستند و از این راه برای پروژه کردن سهمی ‌سوءاستفاده می‌کنند تا درآمدی را کسب کنند اکثرا یا ناشناخته اند یا با اسامی‌غیرواقعی در فضای مجازی مشغول فعالیت اند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل اگر افراد صاحب نظر و خبره تریبونی برای ارائه تحلیل داشته باشند مردم به سمت افراد سیگنال فروش نخواهند رفت. از طرفی باید در این راستا فرهنگسازی صورت بگیرد؛ مردم باید بدانند که افرادی که برای مبالغ ناچیز سیگنالی را به آنها می‌فروشد به دنبال مبلغی است که از این راه کسب می‌کند.
توپچی پور اضافه کرد: کسی که به تحلیل بازار مسلط باشد و بتواند سمت و سوی بازار را تشخیص دهد هیچ زمانی برای این مبالغ اقدام به سیگنال فروشی نمی‌کند و معتقدم کسانی که اقدام به سیگنال فروشی می‌کنند یا شناختی نسبت به بازار ندارند یا دنبال این هستند که تا سهمی‌که خودشان پروژه کردند را بعد از رشدی که داشته به مردم معرفی کنند تا افرادی که این سیگنال را می‌خرند ادامه روند صعودی که اینها شروع کردند را تضمین کنند!
این کارشناس بازار سرمایه درباره نحوه برخورد با سیگنال فروشی توضیح داد: براساس قانون شخص متضرر از تحلیل اشتباه می‌تواند از فرد دهنده تحلیل شکایت کند ولی اگر مبلغی دریافت نشده باشد امکان طرح شکایت از فرد متضرر گرفته می‌شود؛ به همین دلیل مردم و سهامداران باید توجه داشته باشند که وقتی کسی به آنها سهمی ‌را معرفی می‌کند یا در آن سهم مسئولیتی ندارد یا ممکن است موضوع کلاهبرداری در پیش باشد.
وی تاکید کرد: مردم و سهامدارن نباید از سیگنال فروشان سیگنالی را دریافت کنند؛ بازار سرمایه بازاری است که نمی‌توان در آن درباره روند سهم‌ها نظر قطعی داد. پیشنهادم این است که مردم به هیچ عنوان به سمت سهمی‌ که هیچ اطلاعاتی از آن ندارند و امکان پروژه شدن آن وجود دارد نروند چراکه بعضا دیده می‌شود که برخی از سهم‌ها از بازار پایه پروژه و به قیمت‌های خیلی بالا به فروش می‌رسد و در این قیمت‌ها سیگنال می‌شود و امکان از دست رفتن سرمایه مردم وجود دارد.
توپچی پور در مورد قوانین و برخورد با تخلفات اظهار کرد: بسیاری از قوانین امروز بازار سرمایه توانایی مقابله با تخلفات را ندارد و باید بروزرسانی شود.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که مردم و سهامداران برای جلوگیری از سوءاستفاده سیگنال فروش‌ها چه باید بکنند، توضیح داد: یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها خریدغیرمستقیم سهم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های درآمد ثابت و به طور کلی نهادهای مورد تایید سازمان بورس است.
وی در پایان تاکید کرد: خرید غیرمستقیم بویژه برای افرادی که آگاهی از فرایندهای بازار ندارند و چیزی از تحلیل سهم‌ها نمی‌دانند روش بسیار مناسبی است. ورود مستقیم افراد غیرمتخصص می‌تواند آنها را وارد دام سیگنال فروشان کند که در نهایت باعث زیان و از بین رفتن سرمایه مردم می‌شود./کبری صدقی خلجان

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.