تاریخ انتشار : جمعه 6 خرداد 1401 - 17:56
کد خبر : 19307

مدیرعامل پتروشیمی گچساران اعلام کرد:

طرح پتروشیمی گچساران به ۹۱.۵ درصد پیشرفت رسید

طرح پتروشیمی گچساران به ۹۱.۵ درصد پیشرفت رسید
اخبار پولی مالی- تعداد ۶۶۸ مشعل یا برنر کوره‌ها که قلب الفین است را تماماً داخلی‌سازی کردیم.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مصطفی حیدریان، مدیرعامل پتروشیمی گچساران گفت: با توجه به اینکه طرح الفین گچساران در برنامه تولید سال جاری گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته است می‌بایست تا پایان سال به بهره‌برداری برسیم. در حال حاضر بخش‌های الفین طرح در مرحله پیش راه‌اندازی و میزان پیشرفت طرح ۹۱.۵ درصد است که از این میزان ۹۸.۳ درصد بخش مهندسی، ۹۶.۸ درصد تدارکات و ۸۹ درصد ساختمان و نصب است. پایان تکمیل مکانیکی پروژه پایان شهریور ماه و در بهمن ماه خوراک می‌گیریم تا بتوانیم انشالله پیش از پایان سال تولید داشته باشیم.
وی درباره جایگاه پتروشیمی گچساران اظهار داشت: گازهای ترش همراه نفت به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس منتقل شده و بعد از شیرین‌سازی و جداسازی، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اتان به سمت شرکت پتروشیمی گچساران ارسال می‌شود، سپس اتیلن تولیدی این شرکت به پتروشیمی ممسنی، کازرون، بروجن، پلیمر دهدشت و پلیمر گچساران منتقل می‌شود. با راه‌اندازی پتروشیمی گچساران، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ظرفیت اسمی دست خواهد یافت.
مدیرعامل پتروشیمی گچساران تصریح کرد: تا راه‌اندازی طرح‌های پایین دستی به خط لوله اتیلن غرب متصل خواهیم شد و تهاتر و صادرات را از عسلویه خواهیم داشت. به غیر از صادرات در حال انعقاد قرارداد فروش اتیلن با پتروشیمی اروند، تبریز و پتروشیمی امیرکبیر هستیم.
وی ظرفیت تولید این طرح را یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C₃⁺ عنوان کرد و گفت: پتروشیمی گچساران یکی از مهمترین حلقه‌های زنجیره ارزش از گازهای همراه نفت تا تولید پلیمر است. در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ نفر دست کم به مدت دو سال است که در این پروژه مشغول به کار هستند و این پروژه از سال ۸۳ که اولین جلسه هیات مدیره رسماً فعالیت خود را شروع کرده است، در حال رسیدن به نتیجه است.
حیدریان ادامه داد: این طرح با سرمایه‌ای بیش از یک میلیارد یورو به بهره‌برداری خواهدرسید.
وی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه مسئولیت اجتماعی، گفت: ساخت سالن ترازیت فرودگاه گچساران با دفاتر مربوطه، نوسازی کامل پست برق ساران متعلق به شهر گچساران با بیش از ۵۰ سال طول عمر و همچنین احداث حدود ۱.۵ کیلومتر خط لوله ۲۸ اینچ جهت آبرسانی به دشت مور از سد کوثر از جمله اقدامات این شرکت در این حوزه بوده است.
مدیر عامل پتروشیمی گچساران، ریسک‌پذیری مدیران صنعت پتروشیمی را موجب رشد سازنده‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: برای اولین بار تمامی مشعل‌های تمام کوره‌های الفین که شامل تعداد ۶۶۸ مشعل یا برنر کوره‌ها که قلب الفین است را با توان داخل ساختیم که این کار همراه با ریسک بالایی بوده و هست اما چاره‌ای نیست جز اینکه ریسک کنیم تا ساخت داخل رشد کند.
همچنین ساخت داخل کاتالیزور تبدیل اتان به اتیلن و نیز تعداد ۱۷۷ دستگاه کنترل ولو شامل کنترل ولوهای کرایوژنیک و نیز برای اولین بار ساخت داخل پمپ‌های کرایوژنیک با دمای عملیاتی منفی ۱۰۵⁰C و نیز ساخت داخل تمام برج‌ها و ظروف تحت فشار و… از جمله اقدامات بزرگ و تصمیمات متهورانه این مجموعه بوده‌ است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.