تاریخ انتشار : یکشنبه 22 خرداد 1401 - 10:22
کد خبر : 20138

علی مطیع جهانی

صنعت نمایشگاهی پرچمدار اقتصاد آزاد کشورها

صنعت نمایشگاهی پرچمدار اقتصاد آزاد کشورها
اخبار پولی مالی_ نمایشگاهها بعنوان یک رویداد تجاری از سابقه و اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و متولیان این امر برای برگزاری این رویدادهای مهم همواره با برنامه ریزی و استراتژی های نوین در صدد ارتقا و جایگاه واقعی میتینگ های تجاری (Commercial meeting ) می باشند و استقبال مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان این رویدادها گواه بر اهمیت نمایشگاهها در دنیا دارد.

_نمایشگاهها بعنوان یک رویداد تجاری از سابقه و اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و متولیان این امر برای برگزاری این رویدادهای مهم همواره با برنامه ریزی و استراتژی های نوین در صدد ارتقا و جایگاه واقعی میتینگ های تجاری (Commercial meeting ) می باشند و استقبال مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان این رویدادها گواه بر اهمیت نمایشگاهها در دنیا دارد.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه، حضور یکپارچه در کنار رقبا، عرضه جدیدترین محصولات و آشنایی با بازار تجاری سایر کشورها بعنوان کلیدی ترین نقش رویدادهای تجاری که در راس آن نمایشگاهها هست ، می باشد. همواره از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در کنار اجلاس های مشترک کشورها، اعزام هیات های تجاری ، همراهی فعالان اقتصادی در کنار هیات های عالیرتبه دولتها، می توان به نقش اصلی و کلیدی صنعت نمایشگاهی در اقتصاد کشورها بعنوان ویترین اقتصادی نگاه ویژه ای نمود.

با بررسی آمارهای بازاریابی و توجه به بودجه بندی شرکتها جهت انجام امور تجاری و فروش ، نمایشگاهها بیشترین درصد تاثیرگذاری در انعقاد قرارداد و فروش شرکتها را به خود اختصاص داده اند که این میزان تاثیر هرساله با برنامه ریزی بهتر میتواند جایگزین مناسب تری جهت تبلیغات و بازاریابی نسبت به سایر روشها گردد.

روزجهانی نمایشگاهها هرساله به جهت نقش و اهمیت جایگاه این صنعت و پرچمدار اقتصاد آزاد کشورها می بایست نگاه تازه ای به توسعه و اشتغال و کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب جهت تجاری سازی و ارتباط اقتصادی کشورها با یکدیگر بیافریند و این مهم می تواند با همدلی و همراهی دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی در دنیا صورت پذیرد و اتحادیه جهانی نمایشگاهها ( UFI) بعنوان محرک اصلی این صنعت بایستی با نگاهی خارج از سیاست کشورها بدون توجه به شرایط تحریمها به مقوله نمایشگاهی بپردازد و زمینه توسعه این صنعت مهم جهانی را با استفاده از ظرفیت اعضای خود در سرتاسر جهان بوجود آورد.

– در نگاه توسعه ای ، توسعه در معنای عام به معنای ارتقا ، رشد و پیشرفت است و در بحث توسعه اقتصادی به معنای ایجاد و بستر سازی و رشد عوامل مرتبط با اقتصاد است که یکی از این عوامل می تواند نمایشگاهها باشد. وقتی صحبت از توسعه اقتصادی در میان است بایستی به اهمیت توسعه و رشد اقتصادی توجه نمود. تدوین برنامه های توسعه ای کشورها در قالب برنامه و تعیین شاخص های اقتصادی می تواند به توسعه و رشد جامعه کمک نماید چرا که کشورها ابتدا بایستی به رشد واقعی برسند و سپس به سمت توسعه حرکت کنند.

با نگاهی به کشوهای توسعه یافته، تاثیرگذاری برنامه های توسعه ای در اقتصاد کشور را به خوبی می توان یافت ، اما در کشورهای در حال توسعه همواره چالش های فراوانی بر سر راه اجرایی شدن برنامه های توسعه ای وجود داشته و نگاه دست اندرکاران اقتصادی به دنبال توسعه برون زا می باشد.

به جهت توسعه صنعت نمایشگاهی در کشور بایستی نسبت به تدوین برنامه ای مدون با همکاری سازمان محترم توسعه تجارت، شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ، اتاقها بعنوان اصلی ترین پارلمان های بخش غیر دولتی و انجمن ها و سایر دست اندرکاران این صنعت، شاخص ها و برنامه های توسعه صنعت نمایشگاهی را در برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور پایه ریزی نمود و تحقق این مهم می تواند در سیاست گذاری و تدوین برنامه های کوتاه مدت و میان مدت نمایشگاهها در سطح کشور نقش کلیدی ایفا نماید.

با نگاهی دیگر به این مقوله با توجه به توسعه جوامع شهری و نیاز تامین مایحتاج مردم و بمنظور افزایش تولید و ایجاد اشتغال در کشور، نمایشگاهها می توانند چرخ دنده و نیروی محرکه ای جهت ارتباط صنایع با یکدیگر و در نهایت با جامعه مصرف کننده باشند و حلقه اتصال اینها میتواند در زنجیره ارزش وارتقا سطح خدمات در جامعه نقش بسزایی داشته باشد؛ لذا می طلبد نگاه دولتمردان و قانون گذاران و دستگاههای مرتبط با صنعت نمایشگاهی به سمت و سوی تقویت این جایگاه بوده و با برنامه ریزی و توجه به مشکلات و چالشهای پیش روی این صنعت مهم دنیا، نسبت به توسعه صنعت نمایشگاهی همانند سایر کشورها اقدام جدی صورت پذیرد.

نباید فراموش کرد که دست اندرکاران این صنعت در کشور با توجه به سابقه و تجربه برگزاری رویدادهای بین المللی در شرایط سخت تحریمهای ظالمانه علیه کشور عزیزمان و رکود نسبی اقتصادی حاکم بر جامعه و پاندمی کرونا توانستند همانند گذشته نسبت به برگزاری نمایشگاهها با حفظ استانداردهای نمایشگاهی و سلامت جامعه، اقدام نموده و جایگاه رفیع این صنعت را درکشور و سطح بین المللی حفظ نمایند.

جا دارد به بهانه روز جهانی نمایشگاهها از حمایت ها و زحمات کلیه دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی از جمله روسای محترم سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ، معاونین و مدیران و کارشناسان و کلیه عوامل اجرایی و اعضای محترم انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه، انجمن غرفه سازان و بویژه کلیه برگزارکنندگان نمایشگاهی و غرفه سازان و همه زحمت کشان این صنعت تشکر و قدردانی نمود. همچنین از زحمات متولیان رسانه های تخصصی صنعت نمایشگاهی، خبرنگاران این حوزه که با تمام مشکلات و چالشهای فراوان همواره نسبت به انعکاس فعالیتها و اقدامات ارزشمند این صنعت خدمت می نمایند کمال تشکر و سپاس را دارد.

 

با آرزوی آینده ای روشن در صنعت نمایشگاهی

خردادماه ۱۴۰۱

عضو هیات رئیسه و معاون پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران

 

 

 

 

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.