تاریخ انتشار : یکشنبه 28 شهریور 1400 - 13:09
کد خبر : 2410

در قالب قانون جهش تولید مسکن :

صندوق ملی مسکن متولد شد

صندوق ملی مسکن متولد شد
اخبار پولی مالی- صندوق ملی مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن با ابلاغ مجلس به دولت سیزدهم، متولد شد.

به گزارش اخبار پولی مالی، روز یکشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، «قانون جهش تولید مسکن» را ابلاغ کرد.دراین قانون تشکیل صندوق ملی زمین وساختار شکلی و محتوایی آن درج شده است.
، طبق ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن، صندوق ملی مسکن به منظور ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخثصیص منابع مالی موضوع این قانون, حداکثر تا سه ماه پس از لازم الااجراشدن این قانون تشکیل می گردد.
منابع این صندوق از محل منابع حاصل از واگذاری زمین های موضوع این قانون و منابع مربوط به اجاره ۹۹ ساله،مالیات های مرتبط با حوزه رمین، مسکن، مستغلات و ساختمان،منابع پیش بینی شده برای بخش مسکن در قوانین بودجه سنواتی، منابع حاصل از بازگشت اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن مهر،اقساط برگشتی صندوق پس انداز مسکن یکم در هر سال، کمک های خیرین و سایر منابی که در اساسنامه صندوق پیش بینی می گردد، تامین می شود و به مصارف صندوق از جمله یارانه سود تسهیلات، تخفیف در هزینه صدور و تمدید پرونده ساختمانی،گواهی پایان کار ساختمان، هزینه های تامین و انتقال زیرساخت و مشارکت در ایجاد امکانات، خدمات روبنایی و کاربری های غیرانتفاعی( آموزشی، مذهبی، درمانی، فضای سبز، فرهنگی، ورزشی و تجهیزات شهری) درتوسعه شهری ایجاد شده مطابق با الگوی مصوب شورای عالی مسکن برای طرح( پروژه ) های مسکونی موضوع این قانون اختصاص می یابد.
اموال و دارایی های این صندوق متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است. صندوق در وزارت راه وشهرسازی مستقر است و در تهران و در هیچ یک از شهرها شعبه دیگری ندارد. ارکان صندوق شامل هیات امنا و هیات عامل است.
بر اساس ماده ۲ قانون تشکیل صندوق ملی مسکن، شورای عالی مسکن به منظور برنامه ریزی، سیاست گذاری اجرایی، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در حوزه مسکن، با ترکیب زیر تشکیل می شود:
۱- رئیس جمهور( رئیس شورا)
۲- معاون اول رئیس جمهور( نایب رئیس)
۳- وزیر راه و شهرسازی( دبیر شورا)
۴- وزیر نیرو
۵- وزیر کشور
۶- وزیر صنعت معدن وتجارت
۷- وزیر امور اقتصادی و دارایی
۸- وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی
۹- وزیر جهاد کشاورزی
۱۰- وزیر نفت
۱۱- رئیس کل بانک مرکزی
۱۲- رئیس سازمان برنامه و بودجه
۱۳- رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
۱۴- یک نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس( عضو ناظر)
گفتنی است: وزارت راه و شهرسازی موظف شده است حد اکثر تا سه ماه پس از لازم الجرا شدن این قانون، طرح جامع مسکن را بازنگری نماید و به تصویب شورای عالی مسکن برساند.
همچنین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز مکلف شد تا باهمکاری وزارت راه و شهرسازی متناسب با منابع در اختیار صندوق ملی مسکن شیوه نامه نحوه بهره مندی پلکانی خانوارهای متقاضی استفاده از یک یا چند مورد از حمایت های موضوع این قانون را بر اساس دهک بندی درآمدی سازگار شده با هزینه های زندگی در مناطق مختلف کشور بر مبنای اطلاعت پایگاه رفاهایرانیان و با اولویت خانوارهای دارای حد اقل سه فرزند زیر بیست سال در دهک های پایین درآمدی، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و رزمندگان معسر تهیه کند و به تصویب شورای عالی مسکن برساند.
ترکیب هیات امنای صندوق ملی مسکن عبارتند از:
۱- وزیر راه و شهرسازی( رئیس هیات امنای صندوق)
۲- وزیر کشور
۳- وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی
۴- وزیر امور اقتصادی و دارایی
۵- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
۶- رئیس کل بانک مرکزی
۷- یک نفر از اعضای کمیسیون عمران ویک نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس شورای اسلامی( به عنوان ناظر)
۸- رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
هیات عامل صندوق ملی مسکن نیز به ترتیب زیر هستند:
هیات عامل مرکب از ۵ نفر از افراد معتمد و ملتزم به مذهب رسمی کشور، صاحب نظر، با تجربه، امین، مورد وثوق و خوش نام در امور اقتصاد مسکن، حقوقی، مالی، بانکی،عمرانی و برنامه ریزی با حداقل ده سال سابقه مرتبط و مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد به پیشنهاد وزیر راه و شهر سازی، توسط هیات امنا انتخاب و با حکم رئیس هیات امنابرای مدت چهار سال منصوب می شوند.
نکته اینکه رئیس هیات عامل بالاترین مقام اجرایی صندوق از بین اعضای هیات عامل توسط هیات امنا انتخاب و با حکم رئیس هیات امنا منصوب می شود و دیوان محاسبات کشور و سازمان حسابرسی کشور مکلفند مصارف و هزینه کرد این صندوق را هز شش ماه یک بار به کمیسیون های عمران و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گزارش نمایند.

اخبار پولی مالی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.