تاریخ انتشار : دوشنبه 15 اسفند 1401 - 14:02
کد خبر : 47551

وزیر اقتصاد در نخستین همایش ملی قرض الحسنه:

شبکه بانکداری قرض‌الحسنه شمولیت مالی و شفافیت را تقویت کند

شبکه بانکداری قرض‌الحسنه شمولیت مالی و شفافیت را تقویت کند
اخبار پولی مالی_ وزیر اقتصاد با تاکید بر فراهم شدن دسترسی همه مردم به منابع بانکی یادآور شد که یکی از مشکلات بانکداری قرض‌الحسنه این بوده که دسترسی به منابع بانکی برای افراد نزدیک به قدرت ساده‌تر بوده است و از بانک های قرض الحسنه خواست تا با افزایش شمولیت مالی و تقویت شفافیت، راه اجتماعی و مردمی کردن اقتصاد را هموار کنند.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران، «سید احسان خاندوزی» وزیر اموراقتصادی و دارایی در همایش ملی قرض‌الحسنه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت: خوشحالم که روزی در تقویم ایرانی ها به نام روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه ثبت شده و شاهد دستاوردهای جدید و به روز بانکداری قرض الحسنه در جمهوری اسلامی ایران هستیم که در تلاقی با ماه همیاری و نیکوکاری یعنی ماه شعبان است.

وی با تشکر از مدیران بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت بیان کرد: از همه خانواده بزرگ پژوهشی، مدیریتی و اجرایی حوزه قرض الحسنه در کشور تشکر می‌کنم که خانواده بزرگی از صندوق‌ها و نهادهای غیر دولتی در ترویج فرهنگ قرض الحسنه هستند.

خاندوزی تحقق عدالت اجتماعی و تقویت اقتصاد مردمی را از مسیرهای اصلی و راهبردهای اساسی وزارت اقتصاد برشمرد و گفت: اقتصادی که ریشه های آن به خاستگاه، اراده، پشتیبانی و حمایت و آگاهی مردم برنگردد، هرچند اگر در سالی که ناچارا رشد اقتصادی بر اساس درآمدهای نفتی و یا در سال دیگر به نحوی دیگر باشد اما قطعا این رشد پا برجا نمی‌ماند.

وی تاکید کرد: پایداری رشد اقتصادی محصول رسوخ رشد و پیشرفت اقتصادی در ارکان اجتماعی و مردم است.

وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: به دنبال برجسته کردن نقش مردم در حوزه فعالیت اقتصادی هستیم تا نقش دستگاه‌های اجرایی به تدریج کم رنگ و با برداشتن موانع مجوزهای کسب و کار، روند سرمایه گذاری تسهیل شود.

خاندوزی تاکید کرد: اصرار داریم که نظام نظارتی کشور با مشارکت مردم همراه شود و ابزار شفافیت یعنی مردم ناظر شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی باشند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اعتماد مودیان و پذیرش بیش از ۷۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی بدون بررسی مجدد و در نظر گرفتن مالیات به عنوان مشوقی برای بنیادهای خیریه و نهادهای نیکوکاری چون مدرسه سازی و حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: در راستای مردمی سازی اقتصاد همچنین اعطای یک و نیم میلیون وام خرد بدون ضامن در یکسال گذشته را با همکاری بخش های مختلف کشور داشتیم که البته هنوز هم کم است وباید افزایش یابد چرا که از این برنامه عقب هستیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته فرصت اجتماعی کردن اقتصاد را از دست دادیم و سد و مرزی بین مردم و فعالان اقتصادی قرار دادیم و بازیگران سطح خرد اقتصاد با دیواری از دستگاه های اداری و اجرایی کشور که گاهی به جای کمک مانع تراشی هم می کنند، مواجه شده بودند و این اقدامات برای کاهش و برداشته شدن این فاصله است.

خاندوزی همچنین با اشاره به اینکه در یکسال گذشته سرمایه بانک قرض الحسنه بیش از دوبرابر شده است، ادامه داد: بالای ۲۳ میلیون نفر در دو بانک قرض الحسنه کشور سهم و نقش دارند و بیش از ۴ و نیم میلیون فقره وام قرض الحسنه برای رفع نیازهای مردم پرداخت شده، همه این حرکت‌ها و اقدامات برای این است که ریشه های اجتماعی و عدالتی اقتصاد ایران را تقویت کنیم و برای مسیر سال های گذشته دوربرگردانی برای جامعه به سمت به کار گرفتن انگیزه‌ها برای نیروهای اقتصادی در کشور انجام دهیم.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین در ادامه تاکید کرد: اگر هدف ما پایدار کردن اقتصاد ایران است، چاره ای جز مردمی کردن آن نداریم. اگر هدف ما این است که بتوانیم به جای اینکه یک دولت سنگین درگیر ناکارآمدی ها و آلوده به فسادها داشته باشیم، باید نقش نهادها و بنیادهایی که نقش بازیگران اجتماعی را در اقتصاد پررنگ کنیم.

وی با بیان اینکه قرض الحسنه نماد بزرگی در فعالیت های غیر انتفاعی است، ادامه داد: برای بسیاری از فعالان اقتصادی، روزنامه نگاران و تحلیل گران اقتصادی جالب توجه است که چگونه بانک‌های قرض الحسنه در حالی همه بانک های کشور بیش از ۵ درصد نرخ معوقات دارند، این عدد کمتر از نیم درصد است یعنی ازهمه استانداردها نیز پایین‌تر است و این نشان می دهد که ما در عین راستی آزمایی به مردم اعتماد می کنیم.

وی استفاده بانکداری قرض الحسنه از ظرفیت بانکداری دیجیتال در همه بخش‌ها، افزود: این رویه تسهیل کننده همان مواردی است که امروز گفته شد و گرچه مزد خدمت باید مراحل حقوقی خود را در شورای پول اعتبار بگذراند، اما اینکه در عمل امروز به عنوان یک اقدام محقق شده نه یک وعده، به همت بانکداران قرض الحسنه کشور بوده و نشان دهنده این است که خواستن توانستن است.

خاندوزی بیان کرد: حرکت به سمت اینکه کارمزد تسهیلات را به صورت سالانه محاسبه کنیم، یک بار در این بانکداری در شروع به کار هر پرونده اجرا شده است تا در سال‌های بعد نیاز به محاسبه آن نباشد و نرخ کار مزد دیگری اضافه شود. این کار دشواری نیست و سایر شبکه بانکی کشور نیز در راستای کارآمدی خود باید به این سمت پیش بروند.

وی افزود: نکته مهم دیگر در بانکداری قرض الحسنه این است که در کشور ما متاسفانه این گونه بوده که نزدیکی به منابع قدرت برای دسترسی به منابع بیشتر همیشه نقش آفرین بوده و اگر کسی به منابع قدرت نزدیک تر بوده در شبکه بانکی کشور بیشتر بهره‌مند بوده و هرکس دورتربوده صدایش نیز کمتر رسیده و دسترسی کمتری به این منابع داشته است.

خاندوزی ایده شمولیت خدمات مالی و دسترسی به منابع را ایده‌ای با اقبال جهانی و از ارکان عدالت در اقتصاد اسلامی دانست و ادامه داد: با شمولیت گسترده و شفافیت مشخص می‌شود که آیا شرکت‌های زیرمجموعه بانک الف هستند که در حال انتفاع هستند یا همه کسانی در هر جایی نیاز دارند از آن استفاده می کنند.

این عضو کابینه سیزدهم همچنین متذکر شد: در سفرهای استانی که همراه رییس جمهوری در بخش های مختلف مرزی و غیر مرزی با مردم سخن می گوییم گاهی دیده می شود، پروژه های اقتصادی و سرمایه گذاری های بسیار کارآمدی که از نظر اقتصادی ایده های نجات بسیاری از مناطق کشور هستند اما چون دسترسی به منابع وجود ندارد و در نظام اعتبار دهی کشور این صداها شنیده نمی شود، تا سال ها این مناطق ضعیف باقی می ماند.

وی از شبکه بانکداری قرض الحسنه کشور خواست تا همراه با افزایش شمولیت مالی از نظامات شفافیت بهره ببرد تا بتوان اعتماد و سرمایه اجتماعی کمرنگ شده را برگرداند و جامعه به اینکه بانک قرض الحسنه بسیار پیشرو تر از سایر نهادهای اجتماعی با کارآمدی بیشتر در حال فعالیت است، واقف شود.

خاندوزی اظهار کرد: اگر در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ها، فرهنگ کار خیر، نیک و رسیدگی به طبقه ضعیف جای خود را به کسب سودهای غیر مولد و غیر تولیدی یک شبه از طریق رانت‌های مختلف بدهد، مسیر به سمت مسیر قرض الحسنه نخواهد رفت. سود نوش جان تولید کنندگان اما ما سیاست گذاران در برخی از تصمیماتمان اجازه می دهیم این سود به سمت بخش غیر مولد برود.

وی تاکید کرد: سوداگری در بازار مسکن و سایر بازارها، به خصوص ارز که الان مساله اول کشور است در بلند مدت جامعه را به سمت قرض الحسنه و نیکوکاری سوق نمی دهد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.