تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 - 14:53
کد خبر : 8062

نماد شرکت سیمانی در بازار دوم فرابورس گشایش یافت

سهم ۱۶ درصدی «ساروج» از فروش کلینکر صادراتی کشور

سهم ۱۶ درصدی «ساروج» از فروش کلینکر صادراتی کشور
اخبار پولی مالی- گشایش نماد سهام شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر با نماد «ساروج» امروز در فرابورس انجام شد و این شرکت از بازار پایه به بازار دوم با کشف قیمت هر سهم 16 هزار و 45 ریال ارتقا یافت.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در این مراسم مهدی تابش مدیرعامل شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر به تاریخچه‌ این شرکت اشاره و عنوان کرد: وجود اسکله‌ آسیای آرام با دو ظرفیت ۵ و ۵۰ هزار تنی تلنگری بر شکل‌گیری ساروج است.

طبق گفته‌ مدیرعامل ساروج، ایده احداث کارخانه سیمان در مجاورت این اسکله در سال ۱۳۷۷ شکل گرفت؛ عملیات اجرائی ساخت کارخانه نیز در سال ۱۳۸۲ رقم خورد و در سال ۱۳۸۸ هم‌زمان با خودکفا شدن ایران در تولید سیمان، این کارخانه به بهره‌برداری رسید.

تابش در ادامه به مسیر این شرکت در پیدا کردن بازارهای فروش اشاره و اظهار کرد: ساروج ابتدا بر بازارهای داخلی متمرکز بود و از سال ۹۲ وارد بازار صادرات شد. در حال حاضر ۱۶ درصد از سهم صادرات کلینکر کشور متعلق به ساروج است و بیش از ۸۰ درصد محصولات شرکت صادر می‌شود.

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی این کارخانه گفت که ظرفیت تولید روزانه ۶ هزار تن کلینکر با یک کوره در ساروج وجود دارد.

تابش در ادامه صحبت‌هایش در خصوص سرمایه این شرکت عنوان کرد: ساروج با سرمایه ۱۰ میلیون تومانی تاسیس شد و اکنون سرمایه‌‌اش به ۱۳۴ میلیارد تومان رسیده است. همچنین افزایش سرمایه از محل سود انباشته نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل ساروج در خصوص ظرفیت سالانه تولید این واحد عنوان کرد: اکنون ظرفیت تولید ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تن کیلنکر و ۶۶۰ هزار تن سیمان در سال وجود دارد. همچنین در مجموع ظرفیت صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول تولیدی از این شرکت فراهم است.

تابش با اشاره به سودآوری خوب این شرکت در فاصله‌ سال‌های ۹۶ تا ۹۹ گفت: درحالی‌که سود این شرکت در سال ۹۶ معادل ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است، این سود با رشدی ۱۰۰۰ درصدی در سال ۹۹ به ۲۶۸ میلیارد تومان رسیده است. در سال مالی جاری نیز رشد ۱۳ درصدی سود را داریم به نحوی که ۱۳ درصد به سود خالص شرکت نسبت به سال گذشته افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساروج در ادامه به بدهی‌های این شرکت و نیز معافیت‌های مالیاتی آن اشاره کرد و گفت: ساروج در حال حاضر اقساط معوق و بدهی سررسیدشده ندارد و دوره استمهال بدهی ارزی آن نیز از طرف بانک ملی از ۳ به ۶ سال افزایش یافته است.

تابش با اشاره به نزدیکی کارخانه‌ ساروج به تاسیسات گازی پارس جنوبی عنوان کرد: پیگیر این موضوع هستیم که بتوانیم برای گاز مصرفی و همچنین نیروگاهی که خواهیم داشت از گازهای فلر استفاده کنیم.

ارزآوری قابل توجه ساروج در بازارهای صادراتی

در بخش دیگری از این نشست، حسام‌الدین جعفری مدیرعامل کارگزاری بانک ملی به عنوان مشاور پذیرش شرکت ساروج در بازار دوم فرابورس، ساروج را شرکت سیمانی متفاوت و منحصربه‌فرد معرفی کرد که مهم‌ترین مزیت آن محل قرارگیری کارخانه کنار آب‌های خلیج‌فارس با اسکله‌ اختصاصی است.

جعفری ساروج را دارای سهم یک درصدی از صادرات کلینکر در جهان و سهم ۱۶ درصدی از صادرات این محصول در ایران عنوان کرده و گفت: ارزآوری این شرکت قابل‌توجه است و در ۶ ماهه نخست سال مالی جاری صادرات ۱۲ میلیون دلاری داشته است.

مدیرعامل کارگزاری بانک ملی با اشاره به اینکه گازهای فلر ۲۰۰ متر با این مجموعه فاصله دارند ابراز امیدواری کرد که شرایط برای استفاده ساروج از این گازها فراهم شود.

جعفری از سریلانکا، هند، قطر، چین، عمان، هند و بنگلادش به‌عنوان مقاصد صادراتی ساروج نام‌برده و اظهار امیدواری کرد که این مقاصد توسعه یابند.

مشاور پذیرش ساروج در بازار دوم فرابورس با اشاره به رشد قابل‌توجه فروش این شرکت در سال‌های اخیر عنوان کرد: فروش سال ۹۷ ساروج معادل ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۸ معادل ۴۰۰ میلیارد تومان و سال ۹۹ معادل ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است درحالی‌که فروش ۶ ماهه سال جاری نیز ۳۳۰ میلیارد تومان بوده و فروش ۹ ماهه نیز به ۵۳۵ میلیارد تومان رسیده است.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که با حل شدن مشکل استفاده از گازهای فلر پایداری تولید این شرکت بیشتر شود.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.