تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 خرداد 1402 - 14:23
کد خبر : 55257

در ۱۵ ماه مدیریت ایمانی در بانک صادرات چه گذشت؟

در ۱۵ ماه مدیریت ایمانی در بانک صادرات چه گذشت؟
اخبار پولی مالی_ سیدضیاء ایمانی در فروردین ماه 1401 سکان هدایت بانک صادرات ایران را به دست گرفت. وی که از مدیران باسابقه نظام بانکی است پیش از این مدیرعامل بانک‌های سینا، رفاه و مهر اقتصاد بوده و همچنین ریاست هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان، عضویت در هیأت‌مدیره‌های بانک ایران و بلاروس، شرکت اعتبارسنجی و شرکت فولاد مبارکه را در کارنامه خود دارد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از دیوان اقتصاد، در این گزارش به صورت اختصار، به اقدامات انجام شده در دوران مدیریت وی در بانک صادرات ایران از ابتدا تا امروز می‌پردازیم.

چکنو، پایان حاکمیت چک‌های کاغذی
به جرات می‌توان یکی از مهمترین اقدامات اخیر بانک صادرات ایران را “چکنو” دانست. “چکنو” یا چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران که در دیماه ۱۴۰۱ رسما عرضه شد، نقطه عطف قانون جدید چک بوده و حرکت نظام بانکی به سمت حذف چک کاغذی آغاز کرد. با حذف کاغذ چک، بخش مهم و کلیدی قانون چک رقم می‌خورد و امروز با بهره‌ برداری از چکنو بانک صادرات ایران برای اولین بار با تلفن همراه بدون نیاز به چک کاغذی، می‌توان در هر لحظه از شبانه‌روز و بدون نیاز به مراجعه به شعبه چک صادر کرد.
بدین صورت که تمامی مشتریان بانک صادرات ایران که حساب جاری با دسته‌چک دارند، بدون نیاز به مراجعه به شعبه می‌توانند از طریق نرم‌افزار همراه‌بانک برای صدور دسته چک الکترونیک درخواست کنند. این دسته‌چک الکترونیک با نام تجاری چکنو برای صدور دسته چک برای همه افراد تا ١٠ برگ صادر خواهد شد. استفاده از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران نیازمند نصب کردن نرم‌افزار همراه‌بانک صادرات ایران و نرم‌افزار «هامون» برای انجام امضای الکترونیکی است که با نصب این نرم‌افزار بر روی تلفن همراه، عملیات غیر حضوری احراز هویت انجام خواهد شد و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. هم اکنون نیز امکان صدور «چکنو» در وجه مشتریان حقوقی فراهم است.
براساس آخرین آمارهای ارائه شده، تعداد چکنوهای صادرشده بانک صادرات ایران تا دوم اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۲۹ هزار و ۵۶۰ رسید که تعداد ۲۸ هزار و ۲۳۲ برگ از آن کارسازی شده و بیش از ۶۶۷ میلیارد و ۷۵۳ میلیون ریال از نقل و انتقال‌های خرد مردمی به واسط اعتماد به نخستین چک دیجیتال بانک صادرات ایران بدون نیاز به چک کاغذی با موفقیت انجام شده است. این محصول توانست در هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران گواهینامه شایسته محصول را دریافت کند.

تسهیلات‌دهی
به گفته ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در سال گذشته، پرداخت وام‌های «قرض‌الحسنه و حمایتی» این بانک با رشد ٧٣ درصدی و به ارزش بیش از ٣٣ هزار میلیارد تومان در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی به نیاز ٣۵١ هزار نفر از مردم صورت گرفته است. بیش از ١١٨ هزار فقره وام ازدواج و تهیه جهیزیه به ارزش بیش از ١۶١ هزار میلیارد ریال پرداخت شده که ١٠٧ درصد از سهمیه ابلاغی وام ازدواج در این سال بیشتر بوده است.طبق آخرین آمارها از بانک صادرات ایران، بیش از ٢٨٧ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش بالغ بر ٢۴٢ هزار میلیارد ریال و همچنین پرداخت نزدیک به ۶۴ هزار فقره وام حمایتی به ارزش نزدیک به ٩۵ هزار میلیارد ریال در سال ١۴٠١ از اقدامات این بانک در راستای اهتمام بانک صادرات ایران برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

حوزه فرهنگ و ادب
بانک صادرات ایران در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران(۱۴۰۱) حضوری فعال و موثر داشت. این بانک با فراهم‌کردن بسترهای لازم ارائه انواع خدمات بانکداری الکترونیکی با استفاده از ظرفیت پرداخت الکترونیک سپهر استقرار انواع پایانه‌های فروشگاهی و تجهیز سامانه مجازی این نمایشگاه به درگاه پرداخت اینترنتی و همچنین استقرار خودپردازهای ثابت و سیار، تسهیل خرید و ارائه خدمات پولی در این نمایشگاه را بر عهده داشت. همچنین بانک صادرات ایران با مشارکت در اهدای بن کتاب به واجدین شرایط، حمایت خود را از عرصه ادب و فرهنگ عملی کرد.
در همین راستا، تسریع در امکان افتتاح حساب، مشاوره خدمات بانکی و راهنمایی استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برای ناشران و فعالان حوزه کتاب و متقاضیان در غرفه بانک در نمایشگاه کتاب در کمترین زمان فراهم و مورد استقبال بازدید کنندگان و فعالان این حوزه قرار گرفت.

حیطه مسئولیت اجتماعی
بانک صادرات ایران بنا دارد تا پایان سال جاری، تعداد مدارس در دست احداث خود را به بیش از ۵٠ مدرسه برساند علاوه بر اینکه تاکنون بیش از ۳۵۰ پروژه در نقاط مختلف محروم کشور با کمک و حمایت‌های کارکنان بانک صادرات ایران و اتحادیه انجمن‌های اسلامی این بانک به بهره‌برداری رسیده است. مدرسه سه کلاسه شهدای بانک صادرات ایران باهمت ستاد خیرین مدرسه‌ساز این بانک درروستای محروم سرتل بهرام بیگی از توابع شهرستان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیماه ۱۴۰۱ افتتاح شد. این بانک علاوه بر نقش فعال و مؤثر در احداث نزدیک به ۵٠ مدرسه به نام شهدای بانک صادرات ایران، در مناطق محروم، با اهدای بیش از ٣٢٠ فقره اقلام کمک آموزشی نظیر رایانه، لوازم اداری و دفتری به مدارس و مؤسسات مناطق محروم به تجهیز آنها کمک کرد.
اهدای بیش از ٣٢٠ قلم تجهیزات آموزشی و اداری مختلف نظیر صندلی اداری و انتظار، چاپگر و پرینتر، انواع تخته وایت‌برد، اسکنر، ساعت دیواری، فایل و کمد اداری، مانیتور رایانه، کیبورد و ماوس، کیس رایانه و میز اداری و رایانه بخشی از حمایت‌های سال‌جاری بانک صادرات ایران برای تجهیز مدارس و موسسات خیریه مناطق محروم است.
علاوه بر این، تهیه و توزیع ١٠ هزار بسته معیشتی کانون خدمت رضوی استان تهران بین محرومان این استان یکی دیگر از اقدامات بانک صادرات ایران بود.
این گزارش حاکی است، در حیطه مسئولیت اجتماعی بانک صادرات ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ سامانه «ضیافت» را رونمایی کرد. در طرح ضیافت، «سپهر کارت» بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق فولاد تا سقف ١۵٠ میلیون ریال اعتبار شارژ می‌شود و متقاضیان می‌توانند متناسب با اعتبار تخصیص داده شده، کالای مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای «انتخاب» یا «رفاه» با نرخ سود «صفر درصد» خریداری کنند. تسهیلات دریافتی در ۶ قسط با نرخ سود «صفر درصد» از حقوق یا مستمری مشمولان طرح ضیافت کسر خواهد شد. به گفته ایمانی، اجرای این طرح می تواند نقطه آغازی برای ارایه خدمات در سطح گسترده تری باشد و به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به اقتصاد خانوارها کمک کند.
بنا به آمارها ارائه شده تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، بیش از ۱۱۱ هزار نفر از بازنشستگان کشور برای استفاده از ظرفیت طرح «ضیافت» بانک صادرات ایران استفاده کرده‌اند که این امر موجب تسهیل خرید اعتباری بالغ بر دو هزار و ۷۵۶ میلیارد ریال شد.
از دیگر اقدامات بانک صادرات ایران می‌توان به نخستین جشنواره ملی «مهر سپهر» با هدف حمایت از نخبگان ممتاز و موفق کانون هموفیلی ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اشاره کرد. علاوه بر آن در همین مدت، ویژه برنامه‌های بزرگداشت مقام والای معلم در ۱۰ مدرسه مناطق مختلف تهران و شهرستان پاکدشت به همت اداره کل روابط‌عمومی بانک صادرات ایران مورد استقبال معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفت.

گسترش خدمات غیرحضوری
بانک صادرات ایران در یک سال اخیر با اتمام طرح تمدید خودکار کارت‌های بانکی سپهر، طرح درخواست غیرحضوری سپهرکارت صادرات را فراهم کرد. بدین صورت که مشتریان این بانک می‌توانند علاوه بر حضور در شعب، با دو روش ثبت‌نام در سامانه شمس و یا ثبت درخواست در اینترنت‌بانک، سپهرکارت جدید خود را به صورت غیرحضوری دریافت کنند.
علاوه بر آن، ثبت همزمان درخواست درگاه پرداخت اینترنتی “آی‌پی‌جی” و دریافت اینماد برای متقاضیان و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با همکاری بانک صادرات ایران و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سال گذشته فراهم شد. بدین ترتیب فروشگاه‌های اینترنتی هم زمان با دریافت یا تمدید نماد اعتماد الکترونیکی (مجوز کسب و کار در فضای مجازی) می‌توانند از طریق پنجره واحد تجارت الکترونیکی بخش «نماد اعتماد الکترونیکی (اینما)» ابتدا اقدام به دریافت اینماد کرده و سپس در بخش «درخواست درگاه پرداخت اینترنتی» به صورت مستقیم، درگاه پرداخت اینترنتی”آی‌پی‌جی” را نیز دریافت کنند.
همچنین نخستین چک دیجیتال کشور در همراه بانک صادرات ایران در آبان ماه ۱۴۰۱ همزمان با رونمایی از سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) در بانک مرکزی، صادر شد. به گفته احسان خاندوزی وزیراقتصاد، از فواید این نوع چک‌ها سرعت گرفتن گردش کالا و خدمات، افزایش اطمینان به ابزارهای پولی الکترونیک، کمک کردن به تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی، کاهش هزینه غیربهره‌ای بانک‌ها و در نتیجه رضایت بیشتر مردم را در پی داشت.

پرداخت تسهیلات و حمایت از تولید و اشتغال
مدیرعامل بانک صادرات ایران در ۱۵ ماه ریاست خود، همواره بر مانع‌زدایی از تولید، اشتغال‌زایی و کمک به تحقق اهداف توسعه‌ای و حمایتی دولت تاکید داشته است. علاوه بر اینکه بانک صادرات ایران همواره یکی از بانک‌های پیشرو در بحث اعطای تسهیلات، اعتبارات و تأمین ارز واحد‌های تولیدی بوده است.
همچنین به گفته مدیرعامل بانک صادرات ایران، تا پایان دیماه ۱۴۰۱، ۶٨ طرح ملی به ارزش بیش از ٧٢ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات ارزی و ریالی این بانک در حال اجرا بوده است.
طرح‌های مورد حمایت بانک صادرات ایران عمدتاً در بخش‌ نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، صنایع مادر همچون؛ صنایع آلومینیوم، سرمایه‌گذاری‌های عظیم نفت، گاز، انرژی، صنایع پایین دستی و پتروشیمی، صنعت گردشگری، بیمارستانی، توسعه حمل و نقل ریلی، بنادر و دریانوردی، طرح‌های ماده ۵۶ در حوزه راه و شهرسازی، وزارت نیرو و سایر بخش‌ها متمرکز است.
علاوه بر این، احیای بزرگترین واحد تولیدی واگن کشور با مشارکت بانک صادرات ایران و افزایش ١٠٠ درصدی حجم فروش شرکت واگن پارس و امضای تفاهم‌نامه بزرگ همکاری مشترک بانک صادرات ایران و گروه خودروسازی سایپا با هدف افزایش تولید محصولات جدید و اشتغال نیز در دوران مدیریت ایمانی رخ داد.
بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ عمرانی و آب‌رسانی، تأمین مالی دو سد «باغان» و «دشت پلنگ» توسط بانک صادرات ایران، گامی در جهت اعتلای اقتصادی مناطق کم برخوردار کشور بود.

تقویت روند سودآوری
سال گذشته بود که سید ضیاء ایمانی مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر شناسایی ریسک‌های بانک بر اساس آمار و اطلاعات، وعده تقویت روند سودآوری این بانک را داد. وی چهار حوزه اعتباری، کسب درآمدهای کارمزدی از فناوری اطلاعات، حقوقی و وصول مطالبات و سودآوری بیشتر شرکت‌های زیرمجموعه را مورد تاکید قرار داد و کنترل هزینه‌ها، برآورده‌کردن انتظارات ذی‌نفعان، مدیریت تسهیلات تکلیفی، رقبای بانکی و رفع دغدغه‌های قضایی و حقوقی از جمله مهمترین برنامه‌های بانک نام برد که با تکیه براین شاخصه‌ها سودآوری این بانک تقویت شود.

افتخارات
در آبانماه ۱۴۰۱ تندیس ویژه هفتمین اجلاس سراسری «نشان عالی مدیر سال» در تجلیل از مدیران دانش‌بنیان به سیدضیاء ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران اعطا شد. همچنین در همین ماه، نشان ویژه «مدیر منتخب خلاق» نخستین همایش ملی اقتصاد دیجیتال و کسب و کار خلاق نیز به مدیرعامل بانک صادرات ایران به دلیل حمایت از کسب و کارهای خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان، اعطا شد.
بانک صادرات ایران در فروردین ماه ۱۴۰۲ رتبه نخست اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان را در سال گذشته کسب کرد و از سوی رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی مورد تقدیر قرار گرفت.
این بانک در اجرای منویات مقام معظم رهبری در سالی که مزین به نام «سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بود، با پرداخت بیش از ١۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، رتبه نخست را از آن خود کرد.
همچنین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تندیس ویژه «دانش‌بنیان یار» نخستین دوره رویداد بین‌المللی تأمین مالی نوآوری و فناوری (فینوتکس۲۰۲۳) به پاس تجلیل از تلاش‌ها و حمایت‌های ارزشمند مدیران و کارکنان این بانک در تأمین مالی و پشتیبانی از زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کشور و اعتماد به دانش و تخصص ایرانی به بانک صادرات ایران اهدا شد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.