تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 13:19
کد خبر : 36780

سرپرست مدیریت امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس:

درج برچسب مجرمیت بر محکومین جرائم بورسی، اثر بازدارندگی خواهد داشت

درج برچسب مجرمیت بر محکومین جرائم بورسی، اثر بازدارندگی خواهد داشت
اخبار پولی مالی_ محمد جوانمردی اعلام کرد که یکی از مواردی که می‌تواند در پیشگیری از جرائم و وقوع مجدد آنها موثر باشد، انتشار اسامی محکومین است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه، محمد جوانمردی، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: وقتی فعالان این بازار بدانند اگر جرمی مرتکب شوند، اسامی آن‌ها به عنوان مجرم درج و برچسب مجرمیت به آن‌ها زده می‌شود، این موضوع سبب می‌شود آن‌ها در ارتکاب مجدد جرم خودداری کنند و سایر افراد نیز می‌دانند او چنین جرمی را مرتکب شده است. بنابراین، از این منظر، اثر بازدارندگی که مهم‌ترین اهداف مجازات‌ها است، حاصل می‌شود.

جوانمردی، با تاکید بر این نکته که جرائم بورسی از جمله جرائم اقتصادی به‌شمار میرود که ‌تبعات سنگینی در نظام اقتصادی کشور ایجاد کرده و شفافیت، منصفانه و کارا بودن بازار را از میان می‌برد، بیان کرد: با توجه به اینکه این موارد جرائم اقتصادی به‌شمار می‌روند و آثار جرائم اقتصادی را دارند، قانون‌گذار در قانون بازار اوراق بهادار و همچنین قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، اختیارات و ضوابط و صلاحیت‌هایی را به سازمان بورس اعطا کرده است. از جمله تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید که به موجب آن قوه قضاییه می‌تواند شکایات مطروحه توسط این سازمان را به عنوان گزارش ضابط دادگستری تلقی کند.

وی افزود: این موضوع آثار مهمی در مباحث کیفری و رسیدگی به پرونده‌ها دارد. زیرا زمانی که گزارشی به عنوان گزارش ضابط دادگستری تلقی شود، می‌تواند مورد وثوق مقامات قضایی و مبنای صدور رای قرار بگیرد.

محمد جوانمردی با اشاره به اینکه موضوعی که در بند (چ) ماده ۳۶ قانون احکام دائمی توسعه آمده این است که اسامی محکومین براساس دستورالعملی که شورای عالی بورس به تصویب رسانده است، منتشر می‌شود، افزود: همچنین یکی از اثرات مهم بند (چ)، بازدارندگی از ارتکاب جرایم است و در تمامی مکاتب حقوق کیفری، یکی از مهم‌ترین اهدافی که برای مجازات‌ها به‌ویژه مجازات‌های کیفری درنظر گرفته شده، موضوع بازدارندگی از ارتکاب جرائم است.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس با بیان اینکه یکی از مباحثی که قابل انتشار است، موضوع محکومیت کیفری اشخاص است، تصریح کرد: جرائم بورسی از جمله مهم‌ترین جرائم اقتصادی به‌شمار می‌روند؛ وقتی جرمی یک جرم اقتصادی محسوب شود، یک سری ضمانت اجراها برای آن جرم در نظر گرفته می‌شود؛ از جمله اینکه مشمول مرور زمان نمی‌شود و همچنین، برخی تخفیف‌هایی که برای سایر جرائم در نظر گرفته می‌شود برای جرائم اقتصادی در نظر گرفته نمی‌شود.

جوانمردی با اعلام اینکه یکی از مواردی که می‌تواند در پیشگیری از جرائم و وقوع مجدد آنها موثر باشد، انتشار اسامی محکومین است، ابراز کرد: وقتی محکومین و فعالان این بازار بدانند اگر جرمی مرتکب شوند، اسامی آن‌ها به عنوان مجرم درج و برچسب مجرمیت به آن‌ها زده می‌شود، این موضوع سبب می‌شود آنها از ارتکاب مجدد جرم خودداری کنند و سایر افراد نیز می‌دانند او چنین جرمی را مرتکب شده است. بنابراین، از این منظر، اثر بازدارندگی که مهم‌ترین اهداف مجازات‌ها است، حاصل می‌شود.

او با بیان اینکه انتشار حکم محکومیت نوعی مجازات تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: انتشار حکم محکومیت در قانون مجازات اسلامی به عنوان مجازات اصلی و هم به عنوان مجازات تکمیلی در نظر گرفته می‌شود که نیازمند حکم قضایی است. به واسطه تصویب دستورالعملی که برگرفته از قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشوراست، این اختیار به سازمان نیز داده می شود که از این طریق اسامی محکومین را منتشر نماید. امید می‌رود این رویه بتواند در بازدارندگی از وقوع جرم مفید واقع شود و شاهد رشد و بالندگی بازار سرمایه باشیم.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.