تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 14:49
کد خبر : 16609

گزارش اختصاصی اخبار پولی مالی:

جزییات افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی بانک خاورمیانه

جزییات افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی بانک خاورمیانه
اخبار پولی مالی- بانک خاورمیانه قصد دارد به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات، سرمایه خود را از 2 هزار و 500 میلیارد تومان به 3 هزار و 500 میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار پولی  مالی، مجوز فعالیت بانک خاورمیانه در تاریخ شانزدهم مهرماه ۱۳۹۱ توسط بانک مرکزی صادر و این بانک از تاریخ یازدهم آبان ماه همان سال فعالیت خود را به عنوان یک بانک تجاری آغاز کرد.
این بانک با نماد «وخاور» از پانزدهم آذرماه ۱۳۹۱ در فرابورس ثبت و از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ به عنوان چهارصد و نود و یکمین شرکت پذیرفته شده در بازار دوم بورس درج شد.
سرمایه اولیه این بانک در بدو تاسیس ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که پس از شش مرحله افزایش سرمایه از سال ۱۳۹۶ تاکنون به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
در حال حاضر بانک خاورمیانه به دنبال آن است تا با استناد به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، سرمایه خود را از مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات افزایش دهد.
این موضوع در جلسه هیات مدیره این بانک در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ به تصویب رسیده و بر اساس مدارک و مستندات، حسابرس و بازرس قانونی اظهار نظر کرده است که پس از تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ، در مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه خواهد شد.
موجودی نقدی این بانک (حسابرسی نشده) در دوره مالی منتهی به پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۳هزار و ۳۹۰ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان و مطالبات آن از بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری نیز ۳هزار و ۸۰۲ میلیارد و۶۷۷ میلیون تومان بوده است.
بانک خاورمیانه در پایان سال گذشته ۵۵۵ میلیارد و ۸۸۵ میلیون تومان دارایی‌های ثابت مشهود و ۲۷ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان دارایی نامشهود داشته است.
مجموع تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی در پایان سال ۱۴۰۰ بانک خاورمیانه هم برابر با ۳۵ هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان و میزان سرمایه گذاری آن در سهام و سایر اوراق بهادار برابر با ۴هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بوده است.
جمع دارایی‌های این بانک از جمله سپرده قانونی ۲هزار و ۷۱۵ میلیارد و ۵۴۲ میلیون تومانی آن در پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۲ هزار و ۷۴۷ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومان بوده است.
از سوی دیگر جمع بدهیهای آن در دوره زمانی مورد گزارش نیز ۴۷ هزار و ۳۸۰ میلیارد و ۵۳۶ میلیون تومان بوده است. از این رقم یک هزار و ۳۱ میلیارد تومان مربوط به بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری و ۱۰ هزار و ۱۵ میلیارد تومان مربوط به سپرده مشتریان بوده است.

سود خالص یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی
بانک خاورمیانه در گزارش توجیهی خود برای افزایش سرمایه اعلام کرده که سود خالص آن در دوره مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۴۰۰ (حسابرسی نشده) برابر با یک هزار و ۸۳۸ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تومان بوده است. این رقم تقریبا ۱۷۵ میلیارد و ۵۵۳ میلیون تومان نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ بیشتر است.
براساس گزارش ارائه شده به حسابرس و بازرس قانونی، تفاوت تسعیر نرخ ارز این بانک نیز در دوره مورد گزارش برابر با ۴۵ میلیارد و ۸۴۵ میلیون تومان بوده است.

همان گونه که در جدول ذیل مشاهده می‌شود در صورت عدم انجام سرمایه، نسبت کفایت سرمایه نسبت به وضعیت فعلی کاهش داشته و به حداقل مقرر شده توسط بانک مرکزی نزدیک خواهد شد. لذا بانک با انجام افزایش سرمایه ضمن رعایت مقررات داخلی، تلاش خواهد کرد تا نسبت کفایت سرمایه خود را به سطح استانداردهای بین‌المللی نزدیک کند. با فرض اعمال افزایش سرمایه جدید این نسبت به شرح زیر خواهد بود:

جدول- بانک خاورمیانه

این بانک همچنین در خصوص افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات نوشت: با افزایش فعالیت‌های بانکی، بخشی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی که به دنبال دریافت خدمات مطلوب و متنوع هستند به جرگه مشتریان بانک پیوستند. بدیهی است همکاری با این بنگاه‌ها ضمن آنکه به لحاظ ساختار مستحکم آنها باعث کاهش ریسک بانک می‌شود، سبب افزایش درآمد بانک از محل ارائه خدمات به آنها و سایر شرکای تجاری ایشان می‌شود. براساس مقررات بانک مرکزی اعطای تسهیلات و قبول تعهدات برای هریک از این افراد در هر مقطع زمانی حداکثر به ۲۰ درصد سرمایه نظارتی بانک محدود می‌شود. با عنایت به رشد این بنگاه‌ها و افزایش میزان فعالیت تجاری ایشان و به دنبال آن افزایش تعاملات آنها با بانک، چنانچه بانک نتواند متناسب با این رشد پتانسیل خویش را با افزایش سرمایه پایه بهبود دهد، ناگزیر به از دست دادن بخشی از فعالیت‌های این مشتریان خواهد بود. بنابراین چنانچه بانک بخواهد به عنوان شریک اصلی تجاری این موسسات باقی بماند باید با افزایش به موقع و پیش‌نگرانه توانایی ریسک پذیری خویش را از طریق افزایش سرمایه پایه تقویت کند تا ضمن رعایت مقررات بانک مرکزی بتواند از این محل درآمد مناسبی را نصیب سهامداران خویش کند.
براین اساس سرمایه پایه با محاسبه حسابرسی تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برابر با ۴هزار و ۲۵۷ میلیارد و ۷۷۱ میلیون تومان بوده که نصاب شناسایی تسهیلات و تعهدات کلان (معادل ۱۰ درصد سرمایه پایه) آن برابر با ۴۲۵ میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان است. همچنین حد فردی تسهیلات و تعهدات ذینفع واحد نیز (معادل ۲۰ درصد سرمایه پایه) یعنی ۸۵۱ میلیارد و ۵۵۴ میلیون تومان است.
در صورتی که سرمایه بانک خاورمیانه به ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد، سرمایه پایه آن برای سال ۱۴۰۱ به ۵ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان، نصاب شناسایی تسهیلات و تعهدات کلان آن به ۵۶۵ میلیارد و ۴۸۷ میلیون تومان و حد فردی تسهیلات و تعهدات ذینفع واحد نیز به یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.