تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 15:32
کد خبر : 9213

رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد؛

تامین مالی زنجیره ای به جای تمرکز صرف بر نقدینگی

تامین مالی زنجیره ای به جای تمرکز صرف بر نقدینگی
اخبار پولی مالی_با اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای به‌ جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره خواهیم برد.

به گزارش اخبار پولی مالی، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه امضای تفاهم نامه وزارت صمت و بانک‌های عامل برای تأمین مالی زنجیره‌ای، اظهار کرد: تأمین مالی زنجیره تولید موضوع مهمی است که منجر به تأمین نیاز نقدینگی بنگاه‌ها، کم شدن نقدینگی بانک‌ها، بهبود ترازنامه بانک‌ها و تسهیل نظارت بر پرداخت تسهیلات می‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح به جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره خواهیم برد. یکی از اهداف مهم طرح این است که فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و در واقع اعتبارات به سمت تولید هدایت شود. همچنین تأمین مالی تولید، باعث کاهش هزینه تمام شده محصول و کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها کاهش می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نتیجه اجرای این روش تأمین مالی، هدایت و نظارت بر اعتبارات است و این کار به صورت آزمایشی با هفت بانک که زیرساخت‌های این کار در آنها فراهم شده انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که دستورالعمل زنجیره تأمین و برات الکترونیک به همه بانک‌ها ابلاغ شده است.

صالح‌آبادی همچنین با بیان اینکه بخش‌های فلزات، ساختمان، خودرو، لوازم خانگی، ماشین‌آلات و تجهیزات در مرحله نخست در این روش تأمین مالی زنجیره‌ای حضور دارند، تصریح کرد: این روش تأمین مالی قابل تعمیم به سایر بخش‌ها است و به‌تازگی مذاکرات با وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین مالی از این طریق نیز شروع شده است.

تأمین مالی زنجیره‌ای، اقتصاد را در برابر تحریم مقاوم می‌کند

در ادامه این مراسم احسان خاندوزی گفت: تأمین مالی زنجیره‌ای یک اقدام تحولی با همکاری وزارتخانه‌ها و شبکه بانکی است. امیدواریم این اقدامات یکی از حلقه‌های مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر فشارهای تحریم‌های بین‌المللی باشد و به تقویت تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تجار و غیره شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مساله تأمین مالی تولید در دولت سیزدهم تبدیل به یک کلان‌پروژه جدی، مستمر، پیش‌برنده و رو به آینده می‌شود. هدف اصلی این است که همه مسیرهای منتج به تسهیل و ارزان کردن تأمین و ساماندهی تأمین مالی تولید و هر آنچه به بنگاه‌های تولیدی و صادرات کمک می‌کند را کوتاه کنیم تا فعالان اقتصادی کمتر دغدغه تأمین مالی داشته باشند.

وی گفت: هم‌افزایی تأمین مالی تولید حاصل گزارش فصلی ارزیابی موانع کسب و کار است که بر اساس آن تأمین مالی در صدر سه اولویت موانع کسب و کار و تولید قرار داشته است. این نوع اقدامات طرح تأمین مالی کمک کننده و تسهیل کننده است و همچنین اساس ارتباط تولیدکنندگان و شبکه بانکی را منتظم‌تر می‌کند. علاوه بر این صف و تقاضاهای صوری و کاذب را نیز از بین می‌برد. البته انتظار داریم شبکه بانکی دولتی در این زمینه پیش‌گام باشد.

خاندوزی اظهار کرد: تکمیل زنجیره تأمین مالی تولید، توسعه دامنه فعالیت زنجیره در رشته فعالیت‌های صنعتی و تکمیل شبکه بانکی پشتیبان، سه گامی است که در مرحله آزمایشی طرح باید رصد و پیگیری و سال آینده به صورت کامل مستقر شود.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.