تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 - 17:35
کد خبر : 9454

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

به دنبال ایجاد رانت برای هیچ صنعتی نیستیم

به دنبال ایجاد رانت برای هیچ صنعتی نیستیم
اخبار پولی مالی- به هیچ وجه به دنبال رانت برای هیچ صنعتی نیستیم اما نمی‌توانیم شاهد آن باشیم که یک صنعت رقابتی با تصمیمات اشتباه از صحنه خارج شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، ششمین میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع مشکلات صنعت پتروشیمی و با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاونان و مدیران سازمان بورس و تعدادی از مدیران و فعالان صنعت پتروشیمی برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه هدف از برنامه‌های مدنظر آن است که چالش‌های صنایع شنیده و با همفکری طرفین تصمیماتی اتخاد شود که در نهایت به نفع سرمایه‌گذاری در کشور و مردم باشد، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار بحث شفاف‌سازی صنایع پذیرفته شده و حاضر در بورس است.

وی افزود: به طور معمول، ابهام در صنایع، مشکلاتی را ایجاد می‌کند که منجر به زیان سهامداران می‌شود؛ بنابراین وظیفه خود می‌دانیم ابتدا مشکلات و چالش‌ها صنایع مختلف را شناسایی و گام به گام به سمت اصلاح آنها حرکت کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در چند ماه اخیر چندین مشکل در رابطه با پتروشیمی‌ها رخ داد اما جای هیچ نگرانی نیست، تشریح کرد: اولین موضوع در رابطه با حواشی پیرامون بودجه سال ۱۴۰۱ و افزایش قیمت سوخت پتروشیمی‌ها بود که تغییر محسوسی لحاظ شده بود.

عشقی افزود: محاسبات ما حاکی از آن بود که در صورت اجرایی شدن متن لایحه بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه در سال آینده به صنعت تحمیل می‌شد که نسبت به هزینه ۸۵ هزار میلیارد تومانی کنونی بسیار بالاتر است.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده در نهایت هزینه سوخت پتروشیمی‌ها تغییر اندکی پیدا کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: البته مشکل مهمی که در این رابطه وجود دارد مربوط به فرمول قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع است، این فرمول قریب به پنج سال مشکلی نداشت اما هم اکنون به دلیل مسائل سیاسی و منطقه‌ای که بین روسیه و اتحادیه اروپا شکل گرفته و باعث افزایش ۶ برابری قیمت گاز در اتحادیه اروپا شده برای اولین بار نرخ گاز کشورمان از کل دنیا به غیر از اروپا بیشتر شده است.

عشقی افزود: باید پیگیری کنیم فرمول توسط وزارت نفت به نحوی اصلاح شود که فاصله قیمتی زیادی با کشورهای رقیب تولید کننده گاز وجود نداشته باشد، در این صورت می‌توانیم بگوییم قیمت‌گذاری منطقی انجام شده است.

وی گفت: به هیچ وجه به دنبال رانت برای هیچ صنعتی نیستیم اما نمی‌توانیم شاهد آن باشیم که یک صنعت رقابتی با تصمیمات اشتباه از صحنه خارج شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: مطرح می‌شود حاشیه سود پتروشیمی‌ها زیاد است، البته همین موضوع را درباره صنایع فلزی هم بیان می‌کنند؛ مسئله اینجاست که این سود در نهایت تبدیل به سرمایه‌گذاری در صنعت می‌شود؛ اگر سرمایه‌گذاری نکنیم صنعت مستهلک می‌شود.

عشقی افزود: دلیل کم بودن استهلاک صنایع ما سرمایه گذاری است که انجام و حاشیه سود تعدیل شده است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.