تاریخ انتشار : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 - 11:58
کد خبر : 17824

معاون وزیر صمت اعلام کرد:

ایجاد نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا

ایجاد نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا
اخبر پولی مالی-معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای قرارداد ایجاد خزانه‌داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش اخبار پولی مالی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه الله جعفری» در نشست ویدئو کنفرانسی با اعضای صندوق شمش طلای ایمیدرو ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو با همکاری بانک ملت و سازمان بورس کالا طرح تأسیس نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا را در کشور اجرایی می‌کند.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو افزود: با ایجاد خزانه‌داری در بانک ملت و نگهداری شمش تولیدی طلای زرشوران در آن، به ازای شمش‌های نگهداری شده، اوراق سپرده طلا در مقیاس‌های کوچک (مثلاً یکصد سوت یا یک‌دهم گرمی) منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می‌شود.

اوراق سپرده، به عنوان تضمین

وی خاطرنشان‌کرد: عموم مردم می‌توانند اوراق خریداری شده را به عنوان تضمین و وثیقه استفاده کنند. با این اقدام، جامعه هدف برای خرید کالا بزرگ‌تر شده و روند فروش شرکت زرشوران نیز به صورت مستمر انجام می‌شود.

معاون وزیر صمت افزود: با توجه به معاف بودن گواهی سپرده این صندوق از مالیات و ارزش افزوده، برای ورود عامه مردم به سرمایه‌گذاری‌های خرد در صندوق مذکور، جذاب خواهد بود.

جعفری ادامه‌داد: فعالیت این صندوق به عنوان یک الگوی موفق در جهان، با فراهم کردن زمینه جمع آوری نقدینگی خرد و سرگردان، موجب پوشش نوسانات تغییر دلار در بازار شده و به کاهش قاچاق طلا نیز کمک می‌کند.

۲ آزمایشگاه استاندارد برای تشخیص اصالت کالا

وی با بیان اینکه ظرفیت صندوق شمش طلا، ۲۵۰ کیلوگرم بوده و تا پنج تن قابلیت افزایش دارد، گفت: در صورت درخواست مشتری، شمش (البته بالای یک کیلوگرم) از محل خزانه بانک در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به اطمینان از اصالت کالا، با هزینه ایشان، به یکی از ۲ آزمایشگاه زیر نظر مؤسسه استاندارد معرفی می‌شود.
وی اضافه‌کرد: البته سازمان بورس کالا هر ۲ ماه به صورت تصادفی اقدام به آزمایش شمش‌های ارسالی از کارخانه زرشوران می‌کند.

به گفته رئیس هیأت عامل ایمیدرو، در مراحل بعدی، مسیر ورود مجتمع طلای موته نیز به این صندوق فراهم خواهد شد. همچنین، می‌توان این الگو را برای سایر فلزات گرانبها همچون نقره پیاده سازی کرد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.