تاریخ انتشار : یکشنبه 29 خرداد 1401 - 9:30
کد خبر : 20596

با پیاده‌سازی سامانه محچک در بانک مرکزی:

امکان مسدودسازی وجوه حساب صادرکننده چک برگشتی فراهم شد

امکان مسدودسازی وجوه حساب صادرکننده چک برگشتی فراهم شد
اخبار پولی مالی-در راستای اصلاح قانون صدور چک، سامانه “محچک” (مسدودسازی حساب صادرکننده چک برگشتی) از تاریخ هفتم خرداد ماه سال جاری در شبکه بانکی کشور عملیاتی شده است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط‌عمومی بانک دی؛ با پیاده‌سازی سامانه “محچک” و همچنین ابلاغ بانک مرکزی از تاریخ هفتم خرداد ۱۴۰۱، طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی در تمامی شعب شبکه بانکی کشور لازم‌الاجرا است.
بر اساس این طرح وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی، به اندازه کسری مبلغ چک، در سایر حساب‌های بانکی وی مسدود می‌شود. بدین ترتیب که در صورت کسری موجودی حساب جاری صادرکننده چک نزد بانک، مبلغ مورد نظر از سایر حساب‌های شخص در همان بانک، ‌به ‌ترتیب ‌اولویت ‌از حساب ‌قرض‌الحسنه‌ پس‌انداز،‌ حساب ‌سرمایه‌گذاری‌ کوتاه‌مدت ‌و‌ حساب‌سرمایه‌گذاری ‌بلندمدت برداشت شده و به ذینفع چک پرداخت می‌شود.
بر این اساس در صورتی که مجموع موجودی حساب‌های شخص صادرکننده، پوشش‌دهنده کل مبلغ چک نباشد به میزان مجموع موجودی فرد از حساب وی برداشت شده و به دارنده چک پرداخت می‌گردد و برای باقیمانده مبلغ چک گواهینامه عدم پرداخت صادر می‌شود.
در قانون جدید چک، پس از صدور گواهینامه عدم‌پرداخت و ثبت در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را به صورت برخط به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اطلاع می‌دهد و پس از گذشت ۲۴ساعت، تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلفند تا زمانی که از چک برگشتی رفع سوء اثر نشده است، محدودیت‌های زیر را نسبت به صاحب حساب و امضاکننده چک برگشتی اعمال کنند:
الف. عدم امکان افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید؛ حتی صدور المثنی/ تمدید تاریخ اعتبار کارت/ کارت اعتباری و تسهیلات خرد؛
ب. مسدود شدن وجوه تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری موجود است به میزان کسری مبلغ چک؛ در این زمینه اولویت مسدود شدن حساب‌ها با بانک‌ها و موسسات اعتباری خواهد بود که مجموع موجودی حساب‌های سپرده متناظر (ریالی یا ارزی) صادرکننده چک نزد آن‌ها بالاترین رقم باشد. درخصوص نحوه انتخاب حساب‌های سپرده، اولویت به ترتیب با حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت،‌ سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت، سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده قرض‌الحسنه جاری صادرکننده چک است؛
ج. عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی؛
د. عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی.

مشتریان می‌توانند به منظور «استعلام مبالغ مسدودشده حساب‌ها بابت چک برگشتی» به بخش پانوشت وب‌سایت رسمی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir مراجعه کنند.
گفتنی است مرکز ارتباط با مشتریان بانک دی به شماره‌ تماس۲۸۹۳۰ آماده‌ پاسخگویی به سؤالات مشتریان است.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.