تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 - 11:42
کد خبر : 10477

در 9 ماهه سالجاری تحقق یافت؛

افزایش ۵۹.۵ درصدی تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های اقتصادی

افزایش ۵۹.۵ درصدی تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های اقتصادی
اخبار پولی مالی- تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 9 ماهه ابتدای سال 1400 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 20 هزار و 195 هزار میلیارد ریال( 20.195.8 هزار میلیارد ریال) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 7 هزار و 562 هزار میلیارد ریال(7.562.5هزار ميليارد ريال) معادل 59.5 درصد افزايش داشته است.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی،  جدول ۱ که از سامانه سمات بر اساس اطلاعات ارسالی بانک‌ها استخراج شده و بر گرفته از طبقه بندی ISIC می باشد، هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ است بر این اساس سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمامی بخش‌های اقتصادی طی ۹ ماهه ابتدای سال جاری مبلغ۱۳ هزار و ۴۲۴ هزار میلیارد ریال (۱۳.۴۲۴.۷ هزار میلیارد ریال) معادل ۶۶.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۹ ماهه ابتدای سال جاری معادل ۴ هزار و ۸۳۴ هزار میلیارد ریال(۴.۸۳۴.۸ هزار میلیارد ریال) بوده است که حاکی از تخصیص ۳۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمامی بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۳ هزار و ۴۲۴ هزار میلیارد ریال( ۱۳.۴۲۴.۷ هزار میلیارد ریال) است.

ملاحظه می‌شود از ۶ هزار و ۱۰۸ هزار میلیارد ریال(۶.۱۰۸.۲ هزارمیلیارد ریال) تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۹.۲ درصد آن ۴ هزار و ۸۳۴ هزار میلیارد ریال(مبلغ ۴.۸۳۴.۸ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

1

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای کرد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.