تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مرداد 1401 - 14:30
کد خبر : 23323

کارشناس بازارسرمایه:

افزایش منابع صندوق‌های سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان

افزایش منابع صندوق‌های سرمایه گذاری بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان
اخبار پولی مالی- طی سال‌های اخیر با افزایش قابل توجه صندوق‌های با درآمد ثابت که در حال حاضر حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دارند که باعث شده نوک پیکان فعالان بازار سرمایه همواره به این نهاد‌های مالی بازار باشد.

به گزرش اخبار پولی مالی به نقل از صدا و سیما، سحر فرهمندی،کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که بازار هدف صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و ۱۰۰ درصد مشتریان آنها، ریسک گریزند، اظهار داشت: مشتریانی هستند که از بازار پول به خاطر مزیت‌های رقابتی صندوق‌های با درآمد ثابت وارد این صندوق‌ها شدند و به نوعی این صندوق‌ها را به سپرده‌های بانکی ترجیح دادند.

او افزود: بر اساس آخرین ابلاغیه‌ای که در اسفند ۱۳۹۹ سازمان بورس ارائه داده است صندوق‌های با درآمد ثابت موظف هستند حداقل ۱۵ درصد از دارایی‌های خود را به سهام اختصاص دهند. از این رو اکثر صندوق‌ها در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حد نصاب سهامشان را رعایت کردند و دارایی خود را به حداقل ۲۵ درصد رساندند؛ اما متاسفانه شاهد نزول شاخص بورس و کاهش ارزش پرتفوی سهامی صندوق‌ها بودیم که باعث شد این حد نصاب نیز کاهش پیدا کند.

فرهمندی ادامه داد: در کنار آن سازمان بورس ابزار‌های دیگری را در اختیار صندوق‌ها قرار داد و اجازه سرمایه گذاری‌هایی که به نوعی دارای تضمین سرمایه گذاری و حمایت از بازار سهام داشت؛ از جمله ابزارهایی، چون اوراق اختیار تبعی، سپرده‌های کالایی، اختیار معامله‌ها با هدف حمایت از سهام بودند که البته تضمین سود برای صندوق‌ها ایجاد می‌کرد و ریسک سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در سهام و حق تقدم سهام پوشش می‌دهند را داد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر این صندوق ها، صندوق‌های بزرگی هستند و حجم قابل توجهی از نقدینگی را تشکیل می‌دهند؛ به دلیل اعتماد سرمایه گذاران و نقش بسزایی مدیران صندوق‌ها در جلب این اعتماد است، لذا هر چقدر بخواهیم دارایی‌های پرریسک‌تر را وارد این صندوق‌ها کنیم، به تبع آن مدیران صندوق‌ها در شرایط سخت تری قرار میگیرند که ممکن است به دلیل شرایط بازار سهام و ریسک‌های سیستماتیک موجود در آن اعتماد سرمایه گذاران خدشه دار شود.

فرهمندی تصریح کرد: دو موضوع حائز اهمیت این است که حد نصاب سرمایه گذاری صندوق‌ها در سهام و حق تقدم سهام فقط با ترکیب دارایی که در تارنمای صندوق‌ها افشا می‌شود برنمی گردد؛ بلکه سرمایه گذاری در اوراق تبعی در برخی از نرم افزار‌ها به درستی شناخته نمی‌شود و ۵۰ درصد سهم مبنا باید در حد نصاب صندوق در نظر گرفته شود که ممکن است به درستی شناسایی نشود یا سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی ممکن است در تارنما منتشر نشود. پس باید جمع درصد سرمایه گذاری در موارد فوق را به عنوان حد نصاب حال حاضر صندوق‌های درآمد ثابت ببینیم.

او ادامه داد: همچنین این صندوق‌ها بیشتر از یک سال و نیم گذشته کاهش ۳۰ درصدی شاخص بورس را تحمل کرده اند، اما به دلیل ذخیره ارزش سهام کافی توانستند از این مرحله گذر کرده و ثبات پرداخت سود را حفظ کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: پرتفوی صندوق‌ها دچار افت ارزش شده و زمان می‌برد تا جایگزین این اتفاق انجام شود و امیدواریم با رشد شاخص این درصد جبران شود.

فرهمندی با اشاره به افزایش قابل توجه صندوق‌های با درآمد ثابت در سال‌های اخیر و توجه فعالان بازار سرمایه به این نهاد‌های مالی، تصریح کرد: فعالان بازار انتظار دارند با وجود چنین ابزاری در بازار سرمایه مشارکت قابل توجهی هم در بازار سهام داشته باشند.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.