تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 دی 1401 - 11:13
کد خبر : 39548

مشاور وزیر اقتصاد:

افزایش سود بانکی، رویداد جدیدی برای بورس نیست

افزایش سود بانکی، رویداد جدیدی برای بورس نیست
اخبار پولی مالی_ با توجه به اینکه اکنون اوراق‌های دولتی و گام با نرخ‌های ۲۷ تا ۲۸ درصد معامله می‌شوند افزایش چند درصدی سود بانکی (اوراق گواهی سپرده عام)، نمی‌تواند اثر چندانی بر بازار سرمایه بگذارد.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از بازار سرمایه، وحید شقاقی شهری، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با تاثیر افزایش سود بانکی بر بازار سرمایه، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر شورای پول و اعتبار به منظور کنترل نرخ تورم در کشور، اقداماتی را نظیر افزایش نرخ سود سپرده بانکی انجام داده اما نه تنها این اقدامات تاثیری نداشته، بلکه به عنوان یک مولفه مهم، بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اکنون اوراق‌های دولتی و گام با نرخ‌های ۲۷ تا ۲۸ درصد معامله می‌شوند افزایش چند درصدی سود بانکی (اوراق گواهی سپرده عام)، نمی‌تواند اثر چندانی بر بازار سرمایه بگذارد و صرفا به سبب جو روانی، اثر کوتاه مدتی بر بازار سهام خواهد داشت.

این اقتصاددان تصریح کرد: در شرایط فعلی بسیاری از بانک‌ها اوراق متعددی با نرخ‌های قابل توجه منتشر می‌کنند که می‌توان گفت خود این مسئله ترمزی برای افزایش نرخ سپرده بانکی است و نمی‌تواند اجرای این مسئله تاثیر چندانی بر کنترل تورم و بازار سرمایه بگذارد.

شقاقی گفت: دولت اکنون برای کنترل نرخ تورم بهتر است در عوض افزایش سود بانکی یا نرخ اوراق، از ابزارهایی برای تقویت بازارسرمایه به منظور جذب سرمایه بهره‌ گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در پایان بیان کرد: مجلس و دولت هرچه سریع‌تر باید با تصویب و اجرای قانون مالیات عایدی بر سرمایه، مانع از سوداگری در بازارهای موازی شوند؛ زیرا تنها در این صورت است که می‌توان ضمن کنترل حجم نقدینگی، نرخ تورم را نیز کاهش داد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.