تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 12:07
کد خبر : 18613

گزارش خبری:

کبری صدقی

بازدهی صندوق درآمد ثابت از بانک ها بیشتر است

بازدهی صندوق درآمد ثابت از بانک ها بیشتر است
اخبار پولی مالی- بازدهی سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت از سپرده گذاری در بانک ها بیشتر است اما با این وجود اغلب سپرده گذاران نسبت به این موضوع اطلاعات و آگاهی لازم را ندارند.

به گزارش اخبار پولی مالی، روزدوشنبه۲۶ اردیبهشت ماه۱۴۰۱  نشست خبری با موضوع مدیریت مطلوب سرمایه گذاری های کوتاه مدت در شرایط تردید نسبت به آینده به همت شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج که یکی از نهاد های مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد و دربحث خدمات مالی و بازار سرمایه فعالیت می کند با حضور رضا درخشان فر مدیرعامل این شرکت، بهادر برهان مدیر سرمایه گذاری صندوق درآمد ثابت افرا و علیرضا نجارپور مدیر سرمایه گذاری صندوق سهامی سرو در محل ساختمان این شرکت با اصحاب رسانه برگزارشد.
در ابتدا نشست رضا درخشان مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری ترنج گزارش کوتاهی در رابطه با نظام تامین مالی ارایه کرد وگفت: نظام تامین مالی در جهان به گروه نظام تامین مالی سنتی و قدیمی به نام صنعت بانکی و نظام تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه تقسیم می شود که نظام سنتی و قدیمی ریشه دار به نام صنعت بانکی که یک صنعتی است که واسطه گری مالی می کند وعده ای سپرده گذار منابع خود را در این بانک ها سپرده می گذارند و بانک به کسب و کارهایی که نیاز به تامین مالی دارند وام اعطا می کند که این یک سیستم تامین مالی ریشه دار و قدیمی و سنتی است. در کنارش نظام تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه را داریم که اصطلاحا به آن کپیتال مارکت می گویند که یک نظامی است که سرمایه گذاران روی دارایی های مختلف سرمایه گذاری می کنند و شرکت ها برای تامین نیازهای مالی شان به این بازار رجوع می کنند و تامین مالی می کنند،چه از طریق اوراق بدهی و چه از طریق سهام .

وی ادامه داد: در دنیا نمودار کلی نظام های تامین مالی مهاجرت کردن از سیستم بانکی سنتی به سمت سیستم بازار سرمایه است. در ایران هم سال ۱۳۸۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی ایران مصوب مجلس شده و از آن سال ساختار بازار سرمایه ایران به صورت قانونمند درحال رشد است و هر سال رشدهای خیره کننده ای را به نمایش می گذارد، نشان می دهد این نظام تامین مالی کاراتر در یک دهه گذاشته همان طوری که همین نمودار در دنیا هم نظام های تامین مالی از بانکداری سنتی به سمت بازارهای سرمایه مهاجرت می کنند در ایران هم رخ می دهد.

درخشان فر ادامه داد:ارزش  امروز بازارهای سرمایه ایران چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار است و نزدیک به ۷۰۰ نماد در بازار ایران لیست شده است  و این نشان می دهد که بازار هم کمیتش گسترش پیدا کرده و هم کیفیت و تنوع ابزارها و نهادهای مالی به شدت در حال افزایش است. طبیعتا دولت هم واقف است و جهت گیری ها و راهبردهای کلی اش در قانون بودجه برای توسعه این بازار تدوین شده است. از جمله اقداماتی که دولت در قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام داده و برای اولین بار در تاریخ ایران رخ داده این است که دولت برای اشخاص حقوقی روی درآمد ناشی از سپرده های بانکی شان مالیات تعیین کرده.

صندوق های درآمد ثابت یک جایگزین مدرن هستند

در ادامه جلسه بهادر برهان مدیر سرمایه گذاری صندوق ثابت افراد آمد ثابت افرا به این پرسش که چرا سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت بهتر از سپرده گذاری در بانک ها است؟ پاسخ داد بازدهی سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت از سپرده گذاری در بانک ها بیشتر است اما با این وجود اغلب سپرده گذاران نسبت به این موضوع اطلاعات و آگاهی لازم را ندارند.

وی در ادامه تاکید کرد:سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت یک جایگزین مدرن برای سپرده گذاری در بانک ها هستند که علاوه بر دارا بودن مزایای سپرده گذاری از جذابیت های بیشتری نیز برخوردار هستند.

برهان افزود:کسی که پول خود را در بانک می گذارد دو عامل برایش اهمیت دارد  که یکی بازدهی و دومی ریسک بسیار پایین این سپرده گذاری ها است  که البته نرخ سپرده بانکی مشخص هم دارد، همانطور که اطلاع دارید بانک ها در سال گذشته ۱۸ درصد به سپرده گذاران خود سود پرداخت کرده اند، برخی بانک ها نیز با تخلفاتی تا ۲۰ درصد سود را هم  در سپرده گذاری  خود لحاظ کردند که با توجه به دوره شکست در بانک ها سپرده گذاران معمولا تا یک سال نمی تواند آنرا سپرده خود را برداشت کنند.

 مدیر سرمایه گذاری صندوق درآمد ثابت افرا ادامه داد: برآیند عملکرد صندوق ها نشان می دهد که بازدهی سرمایه گذاری صندوق درآمد ثابت در مقابل سپرده گذاری در بانک ها افزایش داشته است.

وی با برشمردن مزایای سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت گفت:این سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بازار بدهی است که نسبت به سپرده گذاری گذاری در بانک ها بسیار جذاب تر است.در سپرده بانکی با توجه به قدرت چانه زنی و میزان سرمایه می توان از بانک ها نرخ های بالاتری را درخواست کرد.از این رو صندوق ها می توانند با جمع آوری سرمایه های خرد،سود بالاتری را برای این سرمایه ها از بانک ها دریافت کنند.با توجه به این موضوع سپرده گذاری درآمد ثابت اگر فقط در بانک ها انجام شود باز هم بیشتر است.در واقع صندوق ها محدودیت در سپرده بانکی را نمی پذیرند و این یک امتیاز برای سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد : همچنین در صندوق درآمد ثابت افرا  چه به افراد حقیقی و چه حقوقی سود روزشمار تعلق می گیرد و دوره شکست اصلا وجود ندارد.از نظر ریسک ناشر نیز صندوق های درآمد ثابت زیر نظر سازمان بورس هستند و کسانی که مدیریت این نهادها را بر عهده دارند ملزم هستند تا دارای یک سابقه خوب باشند.خود نهاد ناظر نیز به عنوان متولی بر عملکرد صندوق ها نظارت دارد.از سوی دیگر در تک تک ابزارها و خریدهایی که انجام می شود ضمانت در اوراق یا از بانک مرکزی و یا از وزارت اقتصاد وجود دارد.

وی افزود:در مورد اوراق بدهی نیز منافع آن به صندوق های درآمد ثابت بر می گردد.در ابزارهایی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تجمیع کرده اند،با توجه تکنیک های سرمایه گذاری که وجود دارد،سود آن حتی نسبت به سود اسمی و سود به کسر اوراق نیز بالاتر است.

مدیر سرمایه گذاری صندوق درآمد ثابت افرا اظهار کرد:یک بخش کوچک تری از پرتفوی صندوق های با درآمد ثابت نیز در سهام شرکت هایی که نسبت تقسیم سود جذابی دارند،سرمایه گذاری می شود.با این کار حتی اگر سهام این شرکت ها هیچ رشدی نداشته باشد، به دلیل پرداخت سود مناسب برای سرمایه گذاران جذاب هستند.این در حالی است که یک بازه پنج ساله بازدهی سرمایه گذار از بخش قیمت سهام نیز می تواند درآمد بیشتری ایجاد کند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کلیت تصمیم خوبی بود

در ادامه نشست علیرضا نجارپور مدیر سرمایه گذاری صندوق سهامی سرو در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار پولی مالی مبنی بر اینکه اصلاح ساختار اقتصادی و حذف ارز ترجیهی چه تاثیری بر بازده شرکت خواهد داشت گفت: ما از ابتدای ۱۳۹۷ که این ارز ۴۲۰۰ تومانی بنیانش بوجود آمد تا تقریبا یکی دو هفته پیش بسیاری از شرکت هایمان که تا همین اواخر شامل شرکت های تولید روغن خوراکی و شرکت هایی که با خوراک دام سر و کار داشته اند و شرکت های دارویی از این ارز استفاده می کردند.

وی ادامه داد: این ارز علاوه بر این که هزینه زیادی را به دولت تحمیل می کرد و در آن زمان دلار بازار نیما حوالی ۲۵ هزار تومان و دلار بازار آزاد حدود ۳۰ هزار تومان شده بود و دولت باید ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می کرد و باعث هزینه زیادی برای دولت می شد، در کنار آن ایجاد رانت و فساد هم می کرد و باعث می شد کالاها به دست مصرف کننده به قیمت پایین نرسد و از طرفی دولت بخواهد هزینه زیادی را متحمل شود.
نجار پور ادامه داد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کلیت تصمیم خوبی بود و حتی باید خیلی زودتر دولت این تصمیم را می گرفت ولی به هر حال یک بار تورمی مخصوصا در اقلام اساسی که اخیرا حذف شده ایجاد خواهد کرد که دولت تصمیم گرفته با یارانه ای که به مردم تخصیص تا حدی این بار افزایش هزینه را از روی دوش مردم بردارد. ولی چیزی که ما نسبت به بازار سهام می توانیم بگوییم این بار تورمی که ایجاد خواهد کرد در اشرکت هایی که از این ارز استفاده می کرده اند، بار کلی تورمی به کل اقتصاد وارد کرد و احتمالا باعث افزایش نرخ دلار خواهد شد.

وی افزود: دولت می تواند با ارزی که از ۴۲۰۰ برداشته ، قیمت دلار را کنترل کند ولی در حالت کلی این اتفاق به نفع شرکت های تولیدی است و یکی از کاتالیست های بازار که می تواند از امروز باعث ایجاد رشد بازار شود چه مستقیم چه غیر مستقیم همین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سهامی سرو در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار اخبار پولی مالی مبنی بر اینکه بیشترین سرمایه گذاری صندوق در کدام بخش های صنعت بوده است افزود: در هر صندوق بر حسب پروفایل ریسکی که دارد ممکن است جهت گیری ها متفاوت باشد. مثلا صندوقی داریم که جهت گیری اش به طور خاص در شرکت های صادرات محور است و یا در اوراق بدهی است.
وی ادامه داد: در رابطه با صنایعی که به صورت کلی صندوق های ما سرمایه گذاری کرده اند، حدود ۲۰ درصد از سرمایه گذاری های ما در صنعت فلزات اساسی و ۲۰ درصد در پتروشیمی و ۱۰ درصد در صنعت پالایشی به خاطر وضعیت رو به بالای نفت و گزارش های خوب این صنعت است. در صنایعی که منفعت از همین حذف ارز ترجیحی می برند مانند صنایع غذایی و دارویی مجموعا ۱۰ درصد و در صنایعی که اصطلاحا صنایع برجامی می گویند مانند خودرویی و بانکی مجموعا ۱۰-۱۵ درصد سرمایه گذاری شده و در یک سری از صنایع دیگر سرمایه گذاری های ما قرار دارد. عمدتا روی نرخ دلار مثبت هستیم و بخشی از پرتفوی ما به خاطر اخباری که پیرامون برجام است به این قسمت اختصاص دارد و همچنین یکی از شش صندوق ما صندوق جسورانه یا ونچر کپیتال است./ کبری صدقی خلجان

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.