تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 18:04
کد خبر : 51214

ارزش معاملات خرد بازار سهام ۱۸۰ درصد بالا رفت

ارزش معاملات خرد بازار سهام ۱۸۰ درصد بالا رفت
اخبار پولی مالی_ فرابورس ایران در اولین ماه از سال جدید با بازدهی حدود 20 درصدی ظرف 17 روز معاملاتی، یک ماه پر رونق را برای سرمایه‌گذاران به ثبت رساند.

به گزارش اخبار پوالی مالی به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، فروردین‌ماه برای اهالی بازارهای فرابورس یک ماه به یادماندنی بود که علاوه بر بازدهی نزدیک به ۲۰ درصدی شاخص کل، رشد ۱۷ درصدی ارزش بازار را نیز به همراه داشت.

آمارها از ۱۷ روز معاملاتی ابتدای سال جدید نشان می‌دهد طی این مدت آیفکس فرابورس توانسته با ثبت رکوردهای جدید بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ واحد صعود را تجربه کند. به‌این‌ترتیب این متغیر طی مدت مورد بررسی ۱۹.۷ درصد رشد کرده و با قرار گرفتن در سطح ۲۹ هزار و ۲۰۸ واحد در آخرین روز فروردین‌ماه، توانسته عددهای جدیدی را طی مدتی کوتاه ثبت کند.

همچنین رشد و رونق فرابورس این بازار را بیش از ۳۷۷ هزار میلیارد تومان بزرگ‌تر کرد. به‌این‌ترتیب ارزش بازار فرابورس با رشدی ۱۷ درصدی به سطح ۲.۶ میلیون میلیارد تومان رسید.

بررسی آماری و جزییات معاملات در اولین ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد طی این مدت در فرابورس ایران بیش از ۱۸۰ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ بر ۱.۳ میلیون میلیارد تومان در ۸.۷ میلیون دفعه دادوستد شده است. مقایسه روند معاملات فروردین امسال با سال گذشته حاکی از رشد ۱۳۲ درصدی حجم معاملات و پرش ۱۱۶ درصدی ارزش معاملات است.

بازار اول؛ اول شد

همچنین نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد طی ۱۷ روز کاری فروردین‌ماه، بیشترین ارزش معاملات سهام در بازار اول به ثبت رسیده است. به‌این‌ترتیب که در این بازار بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان معاملات انجام شده که نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته رشد ۲۸۸ درصدی داشته است.

در بازار دوم هم طی این مدت بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان دادوستد سهام انجام شده که افزایشی ۱۳۶ درصدی نسبت به فروردین ۱۴۰۱ دارد. بازار پایه فرابورس هم از این رونق دور نبوده و با دادوستد بیشتر از ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهام، افزایش ۱۰۳ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین رونق معاملات در بازار ابزارهای مشتقه و شرکت‌های کوچک و متوسط باعث شدند تا ارزش معاملات این دو بازار نیز نسبت به فروردین ماه سال گذشته، جهش‌های خیره‌کننده‌ای را تجربه کنند. به این ترتیب که در این مدت بیش از ۲۶۴ میلیارد تومان معاملات ابزارهای مشتقه ثبت شده که رشد ۲۷۳۱ درصدی را ثبت کرده است.

همچنین در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط هم طی این مدت ۱۸۹ میلیارد تومان معاملات انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهشی ۲۱ هزار و ۶۱۳ درصدی داشته است.

بازار ابزارهای نوین مالی نیز در این مدت شاهد جابه‌جایی ۱.۲ میلیون میلیارد تومان انواع اوراق بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۴ درصد بیشتر شده است.

افزایش جذابیت ETFها

در بازار اوراق مالی اسلامی طی این مدت معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رشد ۲۸۰ درصدی همراه شده و در ۱۷ روز بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان واحد ETF در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است.

آمار معاملات مشتقه‌ها زیر ذره‌بین

بررسی روند معاملات بازار ابزارهای مشتقه نشان می‌دهد طی این مدت بیش از ۲۶۴ میلیارد تومان در این بازار داد و ستد به ثبت رسیده که رشد قابل توجه بیش از ۲۷۰۰ درصدی را نسبت به فروردین ۱۴۰۱ داشته است.

به این ترتیب طی فروردین‌ماه ۷.۸ میلیارد برگه اوراق اختیار به ارزش بیشتر از ۲۶۴ میلیارد تومان خرید و فروش شده است. تعداد این معاملات ۵۰ هزار و ۳۳۶ دفعه بوده و همچنین ۱.۴ میلیون موقعیت باز قرارداد طی این مدت ثبت شده است. ارزش مفهومی این معاملات حدود ۱۲۷ میلیارد تومان بوده است.

جهش چشمگیر ارزش معاملات خرد بازار سهام

رونق معاملات فروردین‌ماه، آمارها را در این ماه بیش‌ازپیش درخشان کرده است. تا جایی که طی این مدت ارزش معاملات خرد بازار سهام از رقم ۶۵ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان هم فراتر رفته که در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته رشد حدود ۱۸۰درصدی را به ثبت رسانده است.

طی این مدت ۴۰ درصد معاملات متعلق به پنج صنعت محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، خودرو، انبوه‌سازی و محصولات غذایی بوده است.

در این میان شیمیایی‌ها سهم ۹ درصدی را در میان این ۵ صنعت به خود اختصاص داده تا در صدر معاملات خرد فروردین‌ماه قرار بگیرد.

شایان ذکر است ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خرید و فروش و SME است.

به‌ هر ترتیب فروردین‌ماه نیمه تعطیل امسال با رونق معاملات و حضور گرم سرمایه‌گذاران، روزهای خوبی را برای اهالی بازارهای فرابورس رقم زد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.